سرپرست معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی:

ورود بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار زائر به مشهد الرضا (ع)

سرپرست معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی از ورود بالغ‌بر یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار زائر برای شرکت در عزاداری‌های ایام پایانی ماه صفر به مشهد الرضا (ع) خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی حج از مشهد مقدس؛ سید جواد حسینی گفت: در این میان تعداد 557 کاروان زائرین پیاده در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند که هم‌اکنون حدود 18 هزار نفر در جاده‌های منتهی به مشهد در حال حرکت به مشهد هستند.


وی افزود: همچنین تعداد 270 ایستگاه صلواتی در مسیر 800 کیلومتری از طریق 9 مبادی ورودی و 512 ایستگاه نیز در مشهد برای خدمت به این زائران برپاشده است.


سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری ادامه داد: حدود 20 هزار زائرین افغانی که در مراسم اربعین شرکت کرده بودند از مرز عبور کرده‌اند و عمده آن‌ها برای ایام رحلت حضرت رسول (ص) در مشهد خواهند بود.


 وی خاطر نشان کرد: درمجموع 135 هزار و 367 زائر خارجی که بیش از 54 هزار نفر آنان زائران افغانی، 48 هزار و 935 نفر زائر پاکستانی،16 هزار و 939 نفر آذربایجانی، یک هزار و 192 زائر ترکیه‌ای و 14 هزار و 168 زائر نیز از سایر کشورها پس از زیارت کربلا و عتبات عالیات و شرکت در مراسم عظیم راهپیمایی اربعین حسینی (ع) از مرز مهران وارد کشور شده‌اند که بخش قابل‌توجه آنان به مشهد می‌آیند.


حسینی در بحث اقدامات انجام‌شده در حوزه خدمت به زائران پیاده دهه آخر صفر افزود: تعداد 650 نیروی راهور در جاده‌ها کار ساماندهی مسیر زوار را بر عهده‌دارند.


وی تصریح کرد: هم‌اکنون از حدود 18 هزار زائر پیاده‌ای که در طول مسیرها درحرکت هستند 13 هزار نفر آنان زودتر از ایام رحلت حضرت رسول (ع) دوشنبه به مشهد می‌رسند که برای اسکان آنان به‌صورت فوری چند سالن شهرداری تدارک شده است.


 وی اظهار کرد: درعین‌حال برای اسکان زائران به‌جز مدارس که طی سه روز تعطیلی در مشهد برای این موضوع آماده و تعیین‌شده است، به میزان افزایش زائران از زائرسراهای دولتی، حسینیه‌ها و سایر مراکز اقامتی استفاده می‌شود.


 وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای پیاده‌روی زائران پیاده محدود به دهه آخر ماه صفر شود و در سایر ایام سال این موضوع پراکنده نشود.


وی یادآورشد: 420 مدرسه برای اسکان زائرین پیاده آماده‌سازی شده و آستان قدس رضوی نیز روزانه 45 هزار پرس غذا برای تغذیه این زائران در نظر گرفته است.


به گفته حسینی، 218 پایگاه امداد جاده‌ای و شهری اورژانس، 112 اکیپ هلال‌احمر و 6 فروند بالگرد نیز برای ارائه خدمات پزشکی و سلامت آماده هستند.


سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری گفت: 85 اکیپ بازرسی بر ارائه خدمات بهداشتی و سلامت نظارت می‌کنند ضمن آنکه برای تأمین بخشی از نیازهای دارو امید نیاز به همراهی آستان قدس رضوی و کمک‌های مردمی هستیم.


وی افزود: همچنین تمرکز بر خدمات‌دهی به زائران با محوریت و تقویت نقش مردم هم ضرورتی جدی است که بر اساس بررسی‌ها هم‌اکنون 20 تشکل غیردولتی با موضوع زیارت در استان فعالیت می‌کند.


 وی عنوان کرد: این در حالی است که فقط دو تشکل جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده و جوادالائمه (ع) در این موضوع فعال هستند و باید تلاش کرد بقیه هم در این موضوع دخیل شده و ورود یابند.


وی طرح‌های شهرداری در موضوع جهاد خدمت و نیز خادم یاران آستان قدس را در این راستا ارزشمند و مؤثر خواند و گفت: در کنار جمعیت خدمتگزار به زائرین پیاده، هیئت محبان جوادالائمه، سامانه جهادی خدمت در شهرداری با 30 نوع خدمت، تاکنون 6 هزار داوطلب را ثبت‌نام نموده است و کانون زائر یاران آستان قدس 30 هزار نفر داوطلب را در قالب 30 نوع خدمت سازمان‌دهی نموده است.


وی تصریح کرد: باید این موضوع به سطح سایر حوزه‌ها و تشکل‌ها تسری یابد.


| شناسه مطلب: 91295




مشهد مقدس



نظرات کاربران