آیت الله مکارم شیرازی:

عظمت مراسم اربعین به جهانیان نشان داده شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به بایکوت و سانسور برنامه بزرگ راهپیمایی اربعین در رسانه های غربی، خواستار تهیه مستندهای رسانه ای برای به تصویر کشیدن ابعاد مختلف این مانور دینی و مذهبی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در دیدار رییس ستاد مرکزی اربعین و معاونان، با تقدیر از تلاش ها و اقدامات صورت گرفته به منظور خدمت رسانی به زوار، ابراز داشتند: خوشبختانه اربعین به یک مساله بزرگ اجتماعی و جهانی تبدیل شده است که آثار و برکات فراوانی به لحاظ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی دارد.


ایشان با تاکید بر حراست و پاسداری از این سرمایه عظیم معنوی که با خون دل ها بدست آمده است، تصریح کردند: برنامه ریزی هایی که برای این مساله و خدمت رسانی به زوار می شود باید متناسب با این ظرفیت باشد.


معظم له با اشاره به حضور بیش از دو میلیون زائر ایرانی در برنامه راهپیمایی اربعین، تصریح کردند: این حجم از زائر یقینا برنامه ریزی بهتری را می طلبد؛ از سوی دیگر توجه داشته باشید هر برنامه بزرگ و با اهمیتی آسیب ها و آفاتی نیز دارد و باید آسیب های این حرکت را بررسی کرد و جلوی آن را گرفت تا این که این نعمت بزرگ بدون آسیب نصیب مردم شود.


ایشان تاکید کردند: برنامه اربعین سال به سال گسترش پیدا می کند و مسؤولان ستاد اربعین و دیگر دست اندرکاران باید آمادگی لازم را داشته باشند و تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.


حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه با تاکید بر این که راهپیمایی اربعین سبب وحدت مسلمانان می شود و همین مساله موجب ناراحتی دشمنان شده است، افزودند: آنها به دنبال هجمه و سمپاشی هستند؛ بنابراین با هوشیاری نباید بهانه دست دشمن داد.


ایشان با بیان این که دنیای استکبار به دنبال سانسور و بایکوت رسانه ای اربعین است، گفتند: باید زوایای مختلف این حرکت عظیم معنوی در قالب های مختلف و مستندهای رسانه ای به تصویر کشیده شود تا عظمت و اعتبار آن به جهانیان نشان داده شود؛ در این راستا به هر میزان دولت، صدا و سیما و رسانه ها سرمایه گذاری کنند، جا دارد.


حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات زوار بعد از روز اربعین و کند شدن روند خدمت رسانی، گفتند: برخی از زوار بعد از روز اربعین واقعا سرگردان شده بودند؛ در این راستا باید تمهیدات لازم اندیشیده و با طرف های عراقی نیز رایزنی های لازم صورت گیرد.


 


بنابراین گزارش، حسین ذوالفقاری در این دیدار عنوان کرد: ستاد اربعین به نوعی ستاد نظام است، زیرا مجموعه ای از بخش های مختلف کشور عضو ستاد اربعین هستند، یک ستاد اربعین مرکزی و ۳۱ستاد اربعین در مراکز استان ها وجود دارد و ۴۰۰ستاد اربعین در سال جاری  در شهرستان‌ها شکیل شد و همچنین یک ستاد اربعین در عراق شکل گرفت.
وی افزود: از اربعین سال گذشته اقدامات برای اربعین سال جاری شروع شد و انسجامی که در این حوزه وجود دارد، بعد از انقلاب در موضوعات دیگر مشاهده نشده و همه افراد و بخش ها همکاری و اتحاد بی سابقه ای برای برگزاری این حماسه دارند.
دبیر ستاد مرکزی اربعین بیان کرد: ۲میلیون و ۴۰هزار نفر از مرز های ایران به کشور عراق برای سفر اربعین رفتند که از این تعداد۱۴۲هزار نفر اتباع خارجی بودند که نسبت به سال قبل ۴۶درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: وضعیت زیرساخت‌ها برای سفر اربعین در بخش‎‌های مختلف ارتقا پیدا کرده است و تقریبا به وضعیت قابل قبولی رسیده است؛ در حوزه بهداشت، درمان و فرهنگی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شد.
ذوالفقاری تصریح کرد: امسال در حوزه صدور ویزا، ۲۴دفتر صدور ویزا در کشور ایجاد شد تا سرعت افزایش یابد و همچین با هماهنگی های انجام شده، از صدور ویزاهای جعلی جلوگیری شد؛ همچنین همواره تلاش های بسیاری برای لغو روادید انجام شده است ولی مسئولان عراقی این نگرانی را دارند که میزان جمعیت بالاتر از سطح زیرساخت‌های کشور عراق باشد و با مشکل روبه رو شوند.
وی گفت: امسال با توجه به افزایش قیمت ارز، از دولت درخواست شد که روادید با قیمت ارز رسمی یا بازار ثانویه صادر شود که ابتدا قیمت ارز ثانویه پذیرفته شد و ۳۰۰هزار نفر با ارز ثانویه ۸هزار و ۵۵۰تومان ثبت نام کردند، سپس با موافقت دولت این قیمت به ۴هزار و ۸۰۰تومان کاهش یافت و الباقی پول زائرینی که قیمت بالاتری پرداخت کرده بودند، عودت داده شد.
معاون سیاسی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: ۱۸۸هزار نفر برای دریافت ارز ثبت نام کردند که عمدتا دریافت کردند، البته در کشور عراق یکسری از زائرین با مشکل مواجه شدند؛ اگر موضوع ارز اینگونه ایجاد نمی‌شد، اربعین امسال نسبت به سال‌های قبل به شکل بسیار بهتری اجرا می‌شد.
وی ادامه داد: ۵باجه برای دریافت ارز در عراق توسط بانک مرکزی ایجاد شد که این موضوع بدون هماهنگی ستاد اربعین بود و باعث ایجاد مشکلاتی شد و این تعداد باجه به هیچ عنوان پاسخگو زائرین نبود.
ذوالفقاری عنوان کرد: ۱۴هزار اتوبوس در داخل شهرهای کشور وجود دارد که ۸۰درصد آن‌ها در ایام اربعین برای مرزهای سه گانه اختصاص پیدا می‌کند؛ ۲۴۲هزار نفر در یک روز از مرز مهران وارد کشور شدند که آمار بسیار بالایی است و کنترل و ساماندهی این تعداد بسیار دشوار است.
وی اضافه کرد: ۵هزار کامیون برای انتقال اقلام غذایی و بیش از یکهزار اتوبوس برای حمل و نقل زائرین به کشور عراق اعزام شد که طبق توافقنامه با کشور عراق، یک ریال عوارض برای این موضوع پرداخت نشده است.


| شناسه مطلب: 91328




اربعین



مطالب مرتبط

نظرات کاربران