روایتی از روایتگری راویان حسینی روایتی از روایتگری راویان حسینی روایتی از روایتگری راویان حسینی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روایتی از روایتگری راویان حسینی روایتی از روایتگری راویان حسینی روایتی از روایتگری راویان حسینی روایتی از روایتگری راویان حسینی روایتی از روایتگری راویان حسینی

روایتی از روایتگری راویان حسینی

جلسات روایتگری، چند سالی است که به همت بعثه مقام معظم رهبری در عتبات عالیات در حال انجام است و با اسثقبال زائران روبرو شده است. 

درون خیمه گاه حسینی وارد که می­شوی حس غریبی تو را با خود به عمق واقعه عاشورا می­برد؛ مشاهده خیام حسینی و نحوه چینش آنها فکرت را مشغول خود می­ کند؛ ناگهان در قسمتی از خیمه گاه صدایی مرا به سمت خود می­ کشاند. طلبه­ ای با صدایی گیرا بر روی پرده­ ای سپید مشغول روایتگری واقعه عاشورا و کربلاست. جمعیت متراکم و سکوت حاکم بر جلسه حکایت از تسلط راوی دارد. عجب حکایتی است این حدیث عاشورا که از هر زبان که شنیدیم نامکرر است. شاید مکانی بهتر از اینجا (خیمه گاه حسینی) برای روایتگری عاشورا مناسب نباشد.


راوی جمع را سوار بر بال تاریخ، به سال 60 هجری می­ کشاند و مستمعین خود را همسفر با کاروان امام (ع) از مدینه به مکه می­برد. تمام تصاویر و نوشته­ های روی پرده، مستند است.حالا دیگر طنین صدای راوی محفل حسینی، بوی حماسه گرفته و حاضرین جلسه چشمانشان از اشک نمناک شده. راوی با زیرکی خاصی علاوه بر روایتگری، گریزی هم به آداب و معارف سفر می­زند، تا دین طلبگی خود را ادا کرده باشد. حالا دیگر راوی رسیده است به ظهر روز دهم و دیگر کسی در جلسه ساکت نیست و همه زیر لب با خود یاحسین ویازینب را زمزمه می­ کنند؛ ناخودآگاه این شعر در ذهنم جولان گرفت:


راوی رسیده بود ز متن غبارها


وقتی که تاختند به تن‌ها، سوارها


 راوی نوشت: دست و سر و پا؛ نوشت: خون


در ظهر تیغ‌ها و سنان‌ها و خارها


جلسه به پایان نزدیک می­شود اما کاش زندگی بعد از جلسه، آغازی بر حسینی شدنمان باشد.


جلسات پر برکت روایتگری، چند سالی است که به همت بخش فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در عتبات عالیات در حال انجام است و افرادی خوش ذوق و دوره دیده، متولی ساماندهی جلسات هستند. 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران