آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع)

آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع)

آیین سنتی خطبه خوانی شب شهادت امام علی‌ بن موسی الرضا(ع) در میان حزن و اندوه خادمان و زائران بارگاه قدس رضوی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد ،  خطبه خوانی آیینی سنتی است ویژه بارگاه منور رضوی که به منظور بزرگداشت شعائر مذهبی و شکوه وعظمت دربار ولایت مدار حضرت رضا (ع) هر سال دو بار برگزار می‌شود در آغاز این مراسم به هنگام غروب، خدام این آستان مقدس اعم از کفشدار، فراش، دربان و خادم از ساختمان دارالتولیه واقع درچهار راه شهدای مشهد در صفوفی منظم با شمع‌هایی روشن در دست حرکت میکنند و این مسیر را تا صحن انقلاب پیاده طی کرده و وارد صحن می شوند.


 


 آنان در ایوان نقاره خانه در حالی که شمع در دست دارند در جایگاه مخصوص خدام گرداگرد صحن، رضا، رضا گویان به‌حرکت در آمده و به عزاداری حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) می پردازند و بعد از لحظاتی با حال خضوع چهارگوش صحن با شمع‌های روشن در دست می ایستند .


 


در این آیین پرفیض، یکی از مداحان اهل بیت (ع) خطبه ویژه شب شهادت حضرت امام رضا (ع) را قرائت می کنند.


 


بعد از آن، حفاظ و قاریان قرآن با در دست داشتن لاله‌ها و شمع‌های روشن با حال حزن و اندوه در لباس خدمت دسته جمعی از مقابل خدمه و سایر مدعوین عبور کرده و به مناسبت شهادت هشتمین نور هدایت خطبه خوانی می کنند.


 


 این خطبه با حمد و ستایش خداوند عالم آغاز و با ذکر نام، سلام و درود و تکریم ائمه معصومین و پیامبر مکرم اسلام(ص) و نام مبارک امام زمان (عج) ادامه و در پایان با گرامیداشت یاد و نام بنیانگذار انقلاب اسلامی و دعای سلامتی و صحت برای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حفظ اسلام خاتمه پیدا می کند


 


 این گزارش حاکی است مراسم خطبه خوانی شب شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء زیر باران رحمت الهی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد.
در ادامه این مراسم خطبه شب شهادت امام رضا(ع) توسط حجت الاسلام مهدوی قرائت شد. این خطبه شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم(ص) و هم چنین سلام و درود بر ائمه معصومین(ع)، شهدا و امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری است.
بعد از قرائت این خطبه و اجرای نوحه خوانی توسط امیر عارف، زائران محزون و خادمان بارگاه حضرت شمس الشموس(ع) در زیر بارش رحمت الهی همنوا با مرثیه سرایی مهدی رسولی اشک ماتم ریختند.
شایان ذکراست، تولیت آستانهای مقدس حرم امام حسین(ع)، کاظمین، عسکری(ع) و سایر آستان‌های مقدس جهان اسلام در مراسم خطبه خوانی شب شهادت امام رضا(ع) حضور داشتند.


 


| شناسه مطلب: 91338




مشهد



مطالب مرتبط

نظرات کاربران