روز ورود حضرت معصومه(س) روز ورود حضرت معصومه(س) روز ورود حضرت معصومه(س) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روز ورود حضرت معصومه(س) روز ورود حضرت معصومه(س) روز ورود حضرت معصومه(س) روز ورود حضرت معصومه(س) روز ورود حضرت معصومه(س)

روز ورود حضرت معصومه(س) "روز قم" نامگذاری شد

شورای فرهنگ عمومی استان قم سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم را، "روز قم" نامگذاری کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی عصر روز  ۲۳آبان در جلسه ویژه شورای فرهنگ عمومی استان قم که در ساختمان پژوهشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: روز ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به قم است، هجرت ایشان یک سال بعد از هجرت امام رضا(ع) به ایران صورت گرفت.


وی افزود: چند اتفاق بسیار مهم بعد از هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم رخ داد، یکی اینکه توجه علویان و سادات به شهر مقدس قم جلب شد به صورتی که امروزه حدود ۴۴۰ امامزاده در استان داریم، دیگر اینکه ده‌ها هزار نفر از شهرها و کشورهای مختلف برای زیارت مضجع شریف ایشان سفر می‌کنند.


معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه داد: بعد از هجرت حضرت معصومه(س) به قم، این شهر جنبه مذهبی پیدا کرد و به یک مرکز علمی تبدیل شد، همچنین توجه بزرگان و امرا به این شهر جلب شد و بسیاری از آنان برای زندگی به قم آمدند.


وی اظهار کرد: از دیگر اتفاقات مهم بعد از هجرت حضرت معصومه (س) به قم می‌توان به تغییر پیدا کردن جغرافیای شهر بعد از وفات ایشان اشاره کرد، پیکر پاک حضرت را بعد از وفات برای خاکسپاری به بیرون از شهر بردند ولی مغناطیس وجودی ایشان باعث جذب مردم شد و شهر به سمت مرقد مطهر ایشان گسترش پیدا کرد به صورتی که امروزه، حرم مطهر حضرت مرکز و قلب شهر قم محسوب می‌شود.


فلاحی ادامه داد: در منطقه ساوه و کاشان تعداد زیادی از اهل سنت زندگی می‌کردند، هجرت  حضرت فاطمه معصومه (س) باعث شد تا فرهنگ عربی اسلامی بر فرهنگ ایرانی زرتشتی غلبه پیدا کند و قرن سوم هجری را قرنی خاص در تاریخ قرار بدهد.


وی عنوان کرد: این هجرت در تاریخ کشور به خصوص تاریخ قم از اهمیت بالایی برخوردار و به نوعی سرنوشت ساز است، به همین دلیل این نیاز احساس می‌شود که سالروز ورود ایشان به قم را به گونه‌ای نامگذاری کنیم که یادآور جایگاه ایشان و شهر مقدس قم باشد.


در پایان جلسه و با رای اکثریت اعضای شورای فرهنگ عمومی استان، روز ورود حضرت معصومه (س) به قم، "روز قم" نام گرفت.


| شناسه مطلب: 91400




قم



نظرات کاربران