وحدت و تقریب مذاهب در آثار منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت وحدت و تقریب مذاهب در آثار منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت وحدت و تقریب مذاهب در آثار منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وحدت و تقریب مذاهب در آثار منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت وحدت و تقریب مذاهب در آثار منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت وحدت و تقریب مذاهب در آثار منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت وحدت و تقریب مذاهب در آثار منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت وحدت و تقریب مذاهب در آثار منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت

وحدت و تقریب مذاهب در آثار منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت

توجه به وحدت و انسجام اسلامی و راهکارهای آن از جمله تقریب مذاهب از موضوعاتی است که نویسندگان متعددی درباره‌اش قلم زده‌ و بر ضرورت آن تأکید ورزیده‌اند.

اسلام به عنوان مکتبی جامع و جاوید،‌‌ همان گونه که عرصه دعوت خویش را به قوم و ملتی خاص محدود نکرده است، اتحاد امت اسلامی را نیز در صدر برنامه‌های سیاسی و اجتماعی خویش قرار داده و عقد اخوت دینی را میان فرزندان امت اسلام جاری کرده است. در نظر این آیین الهی، یکی از زیبا‌ترین و والا‌ترین مفاهیم دینی، ‌مفهوم وحدت و برادری است؛ برادری و وحدتی که پیامبر رحمت در استمرار رسالت دیگر انبیای عظام برای جوامع بشری به ارمغان آورده است. 
توجه به وحدت و انسجام اسلامی و راهکارهای آن از جمله تقریب مذاهب از موضوعاتی است که نویسندگان متعددی درباره‌اش قلم زده‌ و بر ضرورت آن تأکید ورزیده‌اند. در این گزارش کوتاه، که به مناسبت فررسیدن میلاد پیامبر اعظم (ص) و هفته وحدت تقدیم خوانندگان می‌شود، گزیده‌ای از مجموعه آثاری که در این وادی در پژوهشکده حج و زیارت به نگارش درآمده‌اند، معرفی شده‌اند.     


 


 



حج و امت اسلامی
محسن محمدی، ۱۳۹۴، ۲۴۰ص، وزیری.
در این کتاب تحلیل امت اسلامی و بررسی ارتباط آن با حج به عنوان یکی از مهم‌ترین عبادات اجتماعی اسلام، موضوع بررسی نویسنده قرار گرفته است. مطالب این کتاب در هفت بخش سامان یافته است که عبارتند از: آثار و ظرفیت‌های حج در تقویت امت اسلامی؛ حج، تبلیغ دینی و امت اسلامی؛ ظرفیت‌های اقتصادی حج و امت اسلامی؛ مواجهه امت اسلامی و غرب، (بررسی ظرفیت‌های برائت از مشرکین در انسجام امت اسلامی)؛ حج، فلسطین، بیداری اسلامی؛ نظام ارتباطات امت اسلامی در حج؛ حج و انقلاب اسلامی ایران.


 


 



 

اشتراکات شیعه و اهل سنت در عقیده مهدویت
جواد جعفری، ۱۳۹۳، ۹۶ص، رقعی. 
این تحقیق، به برخی نقاط مشترک میان شیعه و سنی در مسئله مهدویت می‌پردازد. بی‌شک، مراجعه به منابع روایی شیعه و اهل‌سنت و استخراج روایات مشترک، به روشنی گویای اشتراک فراوان و وحدت نظر جهان اسلام در آموزه بالنده مهدویت است. موارد مشترک میان فرق اسلامی در سه بخش کلی ارائه می‌شود: بخش اول، مشترکات روایات شیعه و سنی درباره شخص امام مهدی (عج). بخش دوم، مشترکات درباره قیام ایشان و بخش سوم مشترکات درباره دوران حکومت امام مهدی (عج)


 


 



ائمة اهل البیت (ع) فی کتب اهل السنة
حکمت الرحمة، ترجمه آیت الله خزائی، ۱۳۹۲، ۲۴۳ص، وزیری. ‏
اهل‌بیت (ع) همواره نزد مسلمانان جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند و مناقب و فضایل ‏آنان در کتاب‌های شیعه و اهل‌سنت درج شده است. ازاین‌رو ‏بررسی دیدگاه ‏اهل‌سنت درباره اهل‌بیت (ع)، می‌تواند یکی از راه‌های تقریب میان دو فرقه ‏اصلی اسلامی، یعنی شیعه و اهل‌سنت، باشد. ‏کتاب ‏پیش رو در یازده فصل و یک بخش پایانی سامان یافته است. در دو ‏فصل نخست کتاب، برخی آیات و روایات مربوط به شأن و منزلت ‏اهل‌بیت (ع) ‏آورده شده و در فصول دیگر به نقل سخنان علما و بزرگان اهل‌سنت درباره ‏فضایل اهل‌بیت پرداخته‌ است. نویسنده تنها به روایاتی ‏اشاره کرده‌ که از ‏نظر علمای اهل‌سنت صحیح است و جز در برخی موارد، آن هم برای شاهد و ‏نمونه، از نقل روایات ضعیف نزد آنان ‏خودداری کرده‌ است. ‏ نویسنده در آغاز فصل پایانی کتاب، که به امام مهدی (عج) اختصاص داده، ‏با اشاره به مسئله مهدویت در ‌اندیشه ‏اسلامی، موضوع ولادت حضرت ‏مهدی (عج) براساس سخنان اهل‌سنت را بررسی کرده‌ است. ‏در این کتاب برای معرفی هر امام در ابتدای هر ‏فصل، تنها از روایات اهل‌سنت ‏استفاده نشده، بلکه از روایات شیعه نیز بهره گرفته‌ تا کتاب از شکل ‏احتجاج و مجادله خارج شود. نویسنده در ‏بخش پایانی کتاب نیز مسئله تمسک به ائمه ‏اهل‌بیت (ع) را بیان کرده است. ‏ 


 



راه وحدت امت اسلامی
سیدعبدالحسین شرف‌الدین، ترجمه و تعلیق احمد صادقی اردستانی، ۱۳۹۰، ۲۸۳ص، وزیری. 
ترجمه فارسی الفصول المهمة فی تألیف الامة نوشته سید عبدالحسین شرف‌الدین موسوی جبل عاملی برپایه چاپ هفتم آن است. کتاب علامه شرف‌الدین را می‌توان از مهم‌ترین و اصیل‌ترین منشورهای هم‌بستگی امت اسلامی به شمار آورد. مطالب کتاب در سیزده فصل با این عنوان‌ها تنظیم شده‌اند: روایت‌ها و آیه‌های قرآن کریم؛ مفهوم واقعی اسلام و ایمان؛ مرز اسلامیت؛ ایمان برادران اهل‌سنت؛ یکتاپرستان اهل نجات و سعادتند؛ فتواهای اهل‌سنت بر نجات اهل توحید؛ روایت‌های عامه، به شیعه بشارت می‌دهد؛ سرانجام استنباط و تأویل گران؛ شواهد و مصادیق دیگری از تأویل؛ آیا می‌توان شیعه را تکفیر کرد؛ برائت شیعه از اتهام‌ها؛ پرهیز از اختلاف و روش صحیح تحقیق؛ علل فاصله‌گیری شیعه و اهل‌سنت. 


 


 


شیعه‌شناسی، آشنایی با مذاهب اسلامی، وحدت اسلامی و پاسخ به شبهات
عبدالکریم بی آزار شیرازی، به کوشش بشیر سلیمی، ۱۳۸۹، ۱۲۶ص، وزیری. 
این کتاب که برای کارگزاران حج و زیارت تدوین شده است، دروسی در زمینه شیعه‌شناسی، آشنایی با مذاهب اسلامی و وحدت اسلامی برپایه نُه سخنرانی استاد بی‌آزار شیرازی در بردارد. خلاصه دروس، نمونه سؤالات تشریحی و تستی و متون درس‌ها در آن آمده است و برخی از عنوان‌هایش چنینند: شیعه از نظر قرآن و حدیث؛ اثبات امامت ائمه: صحابه و موضع شیعه در مورد نقل حدیث از ایشان؛ مذاهب اهل‌سنت؛ توسل و وسیله و وحدت اسلامی گامی فرا‌تر از تقریب. 


 


 



الاخوة الاسلامیة فی منظار ائمة اهل‌البیت
باقر شریف قرشی، ۱۳۸۶، ۵۶ ص، جیبی. 
به بررسی شاخص‌های برادری (و اخوت) در اسلام از منظر امامان اهل‌بیت: می‌پردازد. نویسنده در آغاز هویت مسلمان را بیان کرده؛ آن‌گاه ویژگی‌های برادری را در اسلام برشمرده است. حقوق مسلمانان بر یکدیگر، عوامل پیوستگی و دوستی و تفرقه مسلمانان، از دیگر بحث‌های این کتاب است. 


 


 


 


مذاکرات فی التقریب والوحدة: المنهج التقریبی السلیم
مرتضی علی باشا، ۱۴۲۹ق، ۳۱ص. 
به بررسی مفهوم تقریب مذاهب و راه‌های نزدیک‌تر شدن مذاهب اسلامی به یک‌دیگر می‌پردازد. نویسنده با بررسی شخصیت‌ها و نهادهای مؤثر در تقریب مذاهب، وظایفشان را برمی‌رسد. 


 


 


 


 


 


 


مشکلة التقریب و ازمة المقاربات
ادریس هانی، ۱۴۲۹ق، ۳۰ص، جیبی. 
بر ضرورت تقریب مذاهب به یک‌دیگر از دید تاریخی و بر تقریب آن‌ها در اصول تأکید می‌کند.


 


 


 


 


 


 



مجموعه گفتمان‌های مذاهب اسلامی
محمدتقی فخلعی، ۱۳۸۳، ۳۶۰ص، وزیری. 
دفتر اول از مجموعه گفتمان‌های مذاهب اسلامی است که در دو فصل به گفتمان تقریب و عقیده می‌پردازد و عنوان‌هایش چنینند: گفتمان تقریب، گفتمان امامت و خلافت، ویژگی‌های امام، اهل‌البیت محل تلاقی است، گفتمان اثناعشریّت، گفتمان مهدویت، گفتمان عدالت صحابه و تحریف‌ناپذیری قرآن. 


 


 


 



تجلی وحدت؛ تبیین حکم امام بر حضور شیعیان در نمازهای حرمین شریفین
محمد صادق نجمی، چاپ سوم، ۱۳۸۱، ۸۰ص، پالتویی. 
حکم امام خمینی= را درباره اهمیت و ضرورت حضور شیعیان در نمازهای حرمین شریفین تبیین می‌کند و ویژگی‌های مختلف آن را توضیح می‌دهد. نویسنده پس از اشاره‌ای به اندیشه‌های امام متن آن حکم را درج کرده؛ سپس دلایل مذهبی، شرعی، سیاسی و اجتماعی آن را شرح کرده است. 


 


 


 


در ساحل تقریب
جعفر سبحانی، ۱۳۷۹، ۹۹ص، پالتویی. 
به بررسی آرای کلامی شیعه به‌ویژه درباره زیارت و توسل می‌پردازد. این کتاب حاصل دو سخن‌رانی مؤلف در جلسات آموزشی ـ توجیهی روحانیان و معین‌های کاروان‌های حج است. مؤلف در این اثر تلاش می‌کند تا غبار ابهام را از برخی از اصول عقیدتی بنشانَد و مشترکات مذاهب را ارج نهد و ویژگی‌های عقیدتی شیعه را با برهان و دلیل روشن کند. پیدایی شیعه، مصونیت قرآن از تحریف، تهمت تکفیر صحابه، اقامه دو نماز در یک وقت، سجده بر تربت و عوامل مؤثر در تقریب مسلمانان، از فصل‌های کتابند.


 


 



اهمیت حفظ وحدت در کنگره اسلامی حج
 بی‌تا، ۲۳ص، رقعی. 
به بررسی حج از منظر تأثیرات سیاسی آن می‌پردازد و اهمیت حفظ وحدت را در آیین حج بر اساس آیات قرآن و بیانات برخی از اندیشه‌ورزان مسلمان همچون امام خمینی، مقام معظم رهبری و شهید مطهری بازگو می‌کند.


 


 


 


 


 


 


 





نظرات کاربران