جشن‌های میلاد النبی(ص) به روایت رسانه‌های جهان جشن‌های میلاد النبی(ص) به روایت رسانه‌های جهان جشن‌های میلاد النبی(ص) به روایت رسانه‌های جهان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جشن‌های میلاد النبی(ص) به روایت رسانه‌های جهان جشن‌های میلاد النبی(ص) به روایت رسانه‌های جهان جشن‌های میلاد النبی(ص) به روایت رسانه‌های جهان جشن‌های میلاد النبی(ص) به روایت رسانه‌های جهان جشن‌های میلاد النبی(ص) به روایت رسانه‌های جهان

جشن‌های میلاد النبی(ص) به روایت رسانه‌های جهان

۱۲ ربیع الاول که می‌شود؛ مسلمانان در جهان غرق شادی و سرور شده و زن و مرد و پیر و جوان یک صدا این شادمانی را جشن گرفته و در مدح و ثنای پیامبر نور و رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) اشعاری را زمزمه می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، بیش از ۱۴۰۰ سال پیش در سال عام الفیل کودکی در شهر مکه چشم به جهان گشود که نامش را «محمد بن عبدالله» نهادند؛ گفته می‌شود نوری در آن شب از طرف حجاز ظاهر و در عالم منتشر شد که به مشرق رسید. پیامبری متولد شد که فخر کائنات و هدایت‌‌گر بشریت از ظلمت به سوی نور و روشنایی بود.


میلاد طلیعه نور حضرت محمد مصطفی(ص) جایگاه مهمی میان مسلمانان دارد و پیروان نبی رحمت هر سال این مناسبت را جشن گرفته و برنامه‌هایی اجرا می‌کنند، مناسبتی بزرگ که انسان را به تفکر و تعمق درباره سیره نبوی سوق داده و مجالی برای دعوت به شناخت یکدیگر و نشان‌دادن محبت، دوستی و صلح با دیگر ادیان است.


مسلمانان شیعه و سنی روایتی متفاوت برای سالروز میلاد پیامبر(ص) دارند؛ اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول و شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) ۱۷ ربیع‌الاول را روز میلاد نبی رحمت می‌دانند، فاصله میان این دو تاریخ، هفته وحدت نامیده شده است.


امسال این هفته از سه شنبه ۱۲ ربیع‌الاول (۲۹ آبان) آغاز شد و تا یکشنبه آینده ۱۷ ربیع الاول برابر با چهارم آذرماه ادامه خواهد داشت.


مسلمانان در کشورهای زیادی اعم از اسلامی و غیر اسلامی جشن‌های میلاد پیامبر(ص) برگزار می‌کنند و در این مناسبت، ناقوس شادمانی مؤمنانه از شرق تا غرب جهان را در بر می‌گیرد.


میلاد النبی(ص) در جهان عرب حال و هوای خاص خود را دارد و برخی مسلمانان از آغازین روزهای ربیع الاول به استقبال این عید رفته و با آیین‌هایی ویژه ارادت خود را به نبی رحمت ابراز می‌کنند.


طی روزهای گذشته اخبار گوناگونی درباره فضای جشن و شادی در کشورهای جهان در این رویداد فرخنده منتشر و در آن به تعدادی از این کشورها پرداخته شد؛ اکنون مطالبی تازه از آداب و سنت‌های مردمی به روایت تعدادی از رسانه‌های جهان عرب تقدیم می‌شود:


مصروعروسک‌های میلاد
مصر از کشورهای پیشگام در جشن‌های میلاد النبی(ص) است؛ با آغاز ربیع الاول، شهرها و روستاهای این کشور غرق شادی و سرور می‌شود و زن و مرد و پیر و جوان این شادمانی را به کوچه و خیابان آورده و در مدح و ثنای پیامبر با هم اشعاری را زمزمه می‌کنند؛ این سنتی است که صوفیان و پیروان تصوف به آن پایبندی خاصی دارند.


این جشن‌ها میان دانش‌آموزان نیز شور و حالی خاص دارد و امسال دانش‌آموزان یکی از مدارس ابتدایی دست به ابتکار زده و با پوستری بزرگ با عبارت «دوستش دارم؛ بدون این که ببینمش» خطاب به نبی مکرم اسلام این عید را گرامی داشته و فیلمی از این مراسم در فیس بوک منتشر شد.


بانوی مسیحی مصری و آماده‌کردن عروسک‌های میلاد النبی(ص)


الجزیره نوشت: مصر سنتی به نام «عروس میلاد»(به عربی عروسة المولد) دارد؛ در این آیین جوانان به مناسبت میلاد پیامبر عروسک‌هایی به نامزدهای خود و پدران این هدیه را به دخترانشان می‌دهند، در مقابل به پسران اسب‌های اسباب بازی هدیه داده می‌شود. این رسم در دیگر کشورهای عربی نیز رایج است.


امسال بانویی مسیحی به نام «ام سمیر» در منطقه «سیده زینب» قاهره عروسک‌هایی با دستان خود آماده کرد و با شعار «همه ما یکی هستیم» در جشن میلاد النبی در جمع مسلمانان حضور یافت، پایگاه اینترنتی «الیوم السابع» مصر با نشر این خبر، تصاویری از آن منتشر کرد.


سوریه و حضور مقامات
شهرهای مختلف سوریه نیز با وجود ناآرامی‌های ناشی از جنگ و تنش، میلاد رحمة للعالمین را جشن گرفته و مردم شهر «قامشلی» در شمال شرق این کشور هر ساله، این روز را گرامی می‌دارند؛ شیرینی می‌خرند و می‌پزند، با هم دیدار می‌کنند و غذاهای خاص این مناسبت را آماده می‌کنند و مغازه‌ها، بازارها و خیابان‌های این شهر حال و هوای جشن و شادمانی را برای هر بیننده‌ای به تصویر می‌کشد.


سوری‌ها درباره پیامبر سرودهایی دارند که به زیبایی خوانده می‌شود، آن‌ها در دادن هدیه از هم سبقت می‌گیرند، به نیازمندان کمک کرده و از آنان دستگیری می‌کنند.


شادمانی برای روز میلاد ختمی مرتبت در سوریه تنها یک جشن مردمی نیست؛ بلکه مقامات هم در این مراسم خودی نشان داده و در جمع مردم حاضر می‌شوند و آیین‌هایی به جا می‌آورند؛ بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه یکی از این مقامات است که دوشنبه گذشته(۲۸ آبان‌ماه) در مراسم وزارت اوقاف سوریه در مسجد جامع «سعد بن معاذ» حضور یافت و نماز عشا را به امامت عبدالفتاح البزم، مفتی دمشق اقامه کرد.


شیخ «سلیم عبده العقاد» قاری مراسم  بود و محمد عبدالستار السید، وزیر اوقاف سوریه در آن سخنرانی کرد و ابتهال و سرودهای مناسبتی اجرا و پخش شد.


الجزایر و آتش بازی
الجزایر از دیگر کشورهایی است که در این مناسبت، آیین‌های دارد که پرداختن به آن خالی از لطف نیست؛ دید و بازدیدهای خانوادگی، رفتن به بازار برای خریدن شربت و شیرینی و برپایی سمینارهایی با موضوع پیامبر(ص).


بنا به گزارش پایگاه خبری «tsa»؛ آتش‌بازی و ترقه بازی از دیگر سنت‌های مرسوم الجزایری‌ها در میلاد پیامبر است؛ البته این رسم تنها به الجزایر خلاصه نمی‌شود و دیگر کشورها و مناطق جهان اسلام نیز آن را برگزار می‌کنند.


هر چند امسال این مراسم در الجزیره، پایتخت الجزایر با حوادثی همراه بود و گروه‌های امداد و آتش‌نشانی به کمک شهروندان الجزایری شتافتند که در آتش‌سوزی‌های ناشی از این رسم، گرفتار شده و با مشکل مواجه شدند.


تونس و جشنی یک ماهه
پایگاه خبری «جوهره اف ام jawharafm.net» با تیتر «جشن میلاد النبی(ص) در قابس یک ماه ادامه دارد» نوشت: سه شنبه دوازدهم ربیع‌الاول(۲۹ آبان‌ماه؛ سالروز ولادت پیامبر به روایت اهل سنت) برنامه‌ای در مقام «ابو لبابه انصاری» از صحابه پیامبر(ص) در استان «قابس» تونس برگزار شد که حضور مردم در آن چشم‌گیر بود و حاضران با مولودی‌خوانی و خواندن ذکرهایی خاص این مناسبت را گرامی داشتند. جشن‌های این شهر تا یک ماهه ادامه دارد و با جشنی بزرگ در مقام «سید عبدالقادر گیلانی»(از اماکن دینی تونسی‌ها) پایان می‌یابد.


 


«البوابة نیوز» نیز قیروان را مرکز جشن‌های میلاد حضرت محمد(ص) دانسته و آورده است: مرکزیت قیروان در این جشن به قدمت و ارزش تاریخی این شهر بر می‌گردد؛ شهری که منشأ فرهنگ اسلامی در تونس است و نخستین جشن میلاد النبی در تاریخ تونس را در سال ۱۳۲۹ هجری برگزار کرد.


سودان و شیرینی کنجدی
بنا به گزارش «البوابة نیوز» سودان از دیگر کشورهایی است که میلاد پیامبر(ص) برای مردمانش اهمیت ویژه‌ای دارد، «خارطوم»، «ام درمان» و «بحری»، سه شهر سودان خیمه‌ برپا می‌کنند؛ خیمه‌هایی که نور افشانی می‌شود. کاروان‌های متصوفه به راه می‌افتد؛ مقامات دولتی و بزرگان طریقت‌های صوفی پیش روی این کاروان‌ها حرکت می‌کنند و دوشادوش یکدیگر مسیری را می‌پیمایند تا به محل برگزاری جشن می‌رسند و با خواندن قصایدی در مدح نبی، سخنرانی و برنامه‌های مناسبتی تا پاسی از شب بیدارند و این برنامه با نماز صبح پایان می‌یابد.


سودانی‌ها شیرینی خاصی به نام «السمسمیه»(شیرینی کنجدی) دارند که با آرد، شکر و کنجد پخت می‌شود و نوعی شیرینی نیز به شکل و شمایل عروس به نام «عروسة» رایج است؛ نوشیدنی‌های و خوردنی‌های محلی هم در سینی‌های بزرگ میان شرکت‌کنندگان در جشن‌‌ میلاد توزیع می‌شود.


اردن 
استان‌های سراسر اردن با شادمانی و جشن و سرور، این مناسبت تاریخی را بزرگ می‌دارند؛ ادارات رسمی و دولتی در این روز تعطیل است و مساجد، مراکز دینی و فرهنگی هر یک به شکلی به استقبال این جشن می‌روند؛ قرآن و دعا می‌خوانند، سرودهای دینی و تواشیح اجرا می‌کنند، مردم به نیازمندان صدقه می‌دهند و بیش از هر زمان به انجام کارهای خیر می‌پردازند. به صله رحم اهمیت داده و شیرینی‌ها و خوردنی‌های خاصی دارند. مساجد، خانه‌ها و سازمان‌های دولتی نورافشانی می‌شود.


امسال میلاد النبی(ص) در اردن مراسم دیگری نیز داشت؛ تجلیل ملک عبدالله ثانی، پادشاه اردن از شهروندان و صاحبان مشاغلی که با مسئولیت‌پذیری کارهایی شایسته انجام داده و عامل نشر ارزش‌های اخلاقی در جامعه بودند، پایگاه خبری «جفرا نیوز» این مراسم را پوشش داد و عکس‌ها و گزارشی از آن منتشر کرد.


خانم «سمیحه الطراونه»، بانوی اردنی که زندگی خود را در مؤسسه ایتام «الحسین» وقف یتیمان و کودکان نیازمند مهر مادری کرده بود، «عمر مؤمنی» راننده تاکسی که ۲۵ هزار دینار اردنی را یافته و به صاحبش که گردشگری کویتی بود، بازگرداند، جوانی به نام «الاحمد المعایطه» دانشجوی دانشگاه «مؤته» که پس از یافتن چمدانی با ۷ هزار دینار اردنی، آن را به صاحبش پس داده بود، «العین محمد غنیمه» خیر مدرسه ساز که مدرسه «احمد حمدان غنیمه» را ساخته و «یاسین الحسبان» دیگر خیری که مدرسه‌ای با نام «شهید محمد صایل الحسبان» را در «المفرق» بنا کرد، افراد تکریم‌شده در این مراسم، بودند.


عمان و شوق دیدار مکه
البوابه نیوز درباره جشن‌های مردمی و دینی به مناسبت میلاد پیامبر(ص) در کشور عمان آورده است: یکی از این آیین‌ها، گردهمایی مردمی در فضایی دینی است که در آن حاضران یک صدا قصایدی در مدح نبی(ص) می‌خوانند و شوق دیدار مکه(زادگاه پیامبر(ص را در دل دارند.گاهی این جشن با دف‌نوازی همراه است. آیینی که در بیشتر مناطق جهان اسلام مرسوم است.


سلطان قابوس(پادشاه عمان) نیز در این مناسبت برنامه‌ای خاص در کاخ خود در سالنی بزرگ به نام سالن «میلاد پیامبر(ص)» برگزار می‌کند؛ در این مراسم علمای شیعه، سنی و اباضیه(از فرقه‌های اسلامی) جمع شده و این مناسبت را گرامی می‌دارند. خانه‌های دیگر مقامات و وزرا هم برنامه‌هایی خاص اجرا می‌کنند.


لیبی و جشن با وجود تحریم
صدها لیبیایی روز سه شنبه به خیابان‌های طرابلس آمدند و با نواختن طبل و سنج‌های مسی(نوعی ساز کوبه‌ای به شکل دو صفحه برنجی گرد)، میلاد پیامبر(ص) را جشن گرفتند؛ این توصیفِ پایگاه خبری «الوسط» از این مراسم بود، شرکت‌کنندگان لباس‌هایی سنتی بر تن داشته و این بزرگ‌ترین جشن میلاد نبی در طرابلس طی چند سال اخیر محسوب می‌شد که در سایه تدابیر امنیتی و با وجود ترس از وقوع حملات تروریستی برگزار شد.


میلاد پیامبر برای شهروندان لیبی مهم است؛ حاضران در جشن در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از هراس از نفوذ سلفی‌های تندرو و افراط‌گرایانی گفتند که آیین‌ها و سنت‌های صوفیانه آن‌ها را بر نمی‌تابند و متأثر از وهابیت عربستان و اسلام‌گرایان افراط‌گرا جشن میلاد پیامبر را تحریم کرده‌اند.


«عبدالله ابو بنون»، از شرکت‌کنندگان در مراسم می‌گوید: برخی مخالف جشن میلاد هستند و ما را از این کار منع می‌کنند با این ادعا که خود پیامبر(ص) این روز را جشن نگرفته است؛ اما این‌ها دروغ است و هر کس چنین حرفی می‌زند، دروغ می‌گوید.


اتیوپی؛ پناهگاه امن صحابه
پایگاه خبری «العین الاخباریة» به جشن‌های مساجد «آدیس بابا»، پایتخت اتیوپی پرداخته و مسجد «الانور الشهیر» در منطقه «مرکاتو» و «نور» در منطقه «بیاسا» در مرکز آدیس بابا را از مهم‌ترین این مساجد معرفی کرده است.


سید عبدالفتاح مصطفی عبدالله، دبیرکل جمعیت قرآن کریم اتیوپی که از حضور در جشن و در جمع بزرگان دین خرسند است، اظهار کرد: پیامبر در حبشه(نام قدیم اتیوپی) جایگاهی مهم دارد، آن حضرت حبشه را پناهگاهی امن برای اصحابش می‌دانست و به آنان فرمود به حبشه بروید که پادشاهی عادل دارد»(اشاره به مهاجرت مسلمانان به حبشه و نامه پیامبر به پادشاه حبشه).


در جشن مسجد نور شمار زیادی از علمای دینی و دانش‌آموزان مدارس اسلامی حضور یافتند و در این مراسم سرودهای دینی و مدیحه‌سرایی به زبان‌های محلی پخش شد. خبرگزاری ایکنا


 




نظرات کاربران