روحانی: مردم مکه و مدینه برادر ما هستند روحانی: مردم مکه و مدینه برادر ما هستند روحانی: مردم مکه و مدینه برادر ما هستند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روحانی: مردم مکه و مدینه برادر ما هستند روحانی: مردم مکه و مدینه برادر ما هستند روحانی: مردم مکه و مدینه برادر ما هستند روحانی: مردم مکه و مدینه برادر ما هستند روحانی: مردم مکه و مدینه برادر ما هستند

روحانی: مردم مکه و مدینه برادر ما هستند

رئیس جمهور با اشاره به این که مسلمانان امروز باید دست یکدیگر را بگیرند گفت: بیگانه اتکایی از بزرگترین اشتباهات تاریخ است. ما حاضریم با تمام توان از منافع مردم عربستان در برابر تروریسم و ابرقدرتان دفاع کنیم؛ به آنها هم اهانت نمی‌کنیم. زیرا آنها را برادر خود می‌دانیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حسن روحانی صبح امروز در مراسم افتتاحیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار کرد:‌ امروز ما مسلمانان باید دست همدیگر را بگیریم. بیگانه اتکایی یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخی است. ۴۵۰ میلیارد دلار هدیه دادید تا امنیت شما تضمین شد؟ ۱۱۰ میلیارد دلار اسلحه خریدید تا امنیت شما تضمین شود؟ در مقابل آقایی که آنها را تاراج کرد چه گفت؟ گفت، شیر این گاو شیرده را می‌بریم. گفت. اگر ما نباشیم شما دو هفته هم امنیت ندارید.


وی ادامه داد:‌ لااقل احترام ظاهری را از ارباب بخواهید و توهین‌های مستمر را نپذیرید شما چه نیازی به آمریکا دارید که منابع خود را به آنها هدیه می‌کنید. چه کسی دشمن شما است. ما حاضریم با تمام توان از منافع مردم عربستان در برابر تروریسم و ابرقدرتان دفاع کنیم همانطور که به مردم عراق، سوریه و افغانستان کمک کردیم. از شما هم ۴۵۰ میلیارد دلار نمی‌خواهیم و اهانت هم نمی‌کنیم. شما را برادر می‌دانیم. ما ملت‌های منطقه، مردم مکه و مدینه را برادر خود می‌دانیم.


روحانی ادامه داد: از سخن ناحقی که در گوش شما کرده‌اند نترسید. اسلام‌ و ایران هراس ندارند؛ از ابرقدرتها و جانیان بترسید ما برادر شما و در کنار شما هستیم.


وی با بیان این که برای ما بسیار رنج آور است که جنایاتی رخ می‌دهد به نام مسلمانان بیان کرد: متاسفیم مسلمانان به دست کسانی کشته می شوند که ادعای دین دارند. ای کاش حادثه استانبول رخ نمی‌داد. ای کاش انسانی قطعه قطعه نمی‌شد. ما هیچ وقت نمی‌خواستیم مسلمانی دست به جنایت بزند. این موجب شرم ما مسلمانان است که شما مردم فقیر یمن را بمباران می‌کنید.


رئیس جمهور همچنین با بیان این که شرایط امروز منطقه ما شرایط سخت و ناگواری است خاطر نشان کرد: شرایط فلسطین، سوریه و یمن ، افغانستان و پاکستان عراق چیزی نیست که مورد انتظار جامعه اسلامی باشد. عزت و سربلندی مسلمانان قراراست که آن آزادی که پیامبر (ص) برای ما آورد به رسمیت شناخته شود. مقابله با غرب هم بر همین مساله‌ی آزادی است. منطق پیامبر (ص) و اسلام آزادی انسان‌ها و ملت‌ها بوده است، اما آنچه که آمریکا امروز می‌خواهد، بردگی است. آنها می‌گویند همه جهان باید آمریکایی فکر کرده و باید برای ارزش‌های آمریکا احترام قائل شود. ما می‌گوییم همه انسان‌ها آزادند که ارزشهایی را مورد احترام قرار دهند که سعادت انسان را تضمین کند. آنها می‌گویند عظمت بر مبنای  قدرت است و ما می‌گوییم بر مبنای عدل و انصاف و احترام به حقوق همه است. آنها می‌گویند منافع آنها باید اصل باشد، ولی ما می‌گوییم قلدران نمی‌توانند برای ما مسیر تعیین کنند.


وی ادامه داد:  آنها می‌گویند هر کس که نام برتر و ویرانگر دارد در سازمان ملل هم حق وتو دارد. سازمان ملل هم بر همین مبنای قدرت نظامی تشکیل شد. یعنی هر پول بیشتر دارد رای بالاتری هم دارد.


روحانی در ادامه با بیان اینکه یکی از آثار شوم بعد جنگ جهانی دوم تشکیل غده سرطانی است رژیم صهیونیستی در منطقه بود خاطر نشان کرد: غرب می‌گفت به ملت‌ها و دولت‌های منطقه اعتماد ندارد؛ بنابراین باید یک قدرت دست نشان‌ده مستقر کند که کاملا دوست و فرمان آنها باشد.این گونه یک رژیم جعلی تشکیل شد و ملت بزرگ فلسطین از خانه‌های خود رانده شدند.


وی با بیان این که اگر آمریکا به برخی از کشورهای منطقه اعتماد دارد چرا می‌گوید حفظ رژیم فلان کشور برای امنیت اسرائیل را لازم می‌دانم گفت: همه چیز در منطقه بر گرد یک مساله یعنی حفظ صهیونیسم است. چون حق وتو هم دارند آزادند هر اقدامی که می‌خواهند انجام دهند.


روحانی گفت: ما در مقابل غرب دو راه بیشتر نداریم یا باید از هویت دینی و بیعت با پیامبر (ص) دست برداشته و در برابر غرب تسلیم شویم؛ این یعنی که ما به آرمان‌ها، دین، سعادت و آینده نسل‌های خود خیانت می‌کنیم تا آسوده زندگی کنیم و برای جنایتکاران تاریخ فرش قرمز پهن می‌کنیم؛ راه دیگر این است که با همه توان در برابر ظلم با قدرت بایستیم. دست از دین، قرآن و پیامبرمان برنداریم.


رئیس جمهور تاکید کرد:‌ ما از آنهایی که در برابر اسلام دست به دست هم داده و شمشیرهای خود را کشیده‌اند نمی‌ترسیم. در روزهای سخت بر ایمان ما افزوده می‌شود. در میدان مبارزه گاهی پیروز می‌شویم و گاهی شکست می‌خوریم اما اگر استواری و راستگویی داشته باشیم در نهایت پیروزی از آن ماست. ما تردید نداریم که مسلمانان در نهایت پیروز خواهند شد. زیرا دین ما دین حق و راه پیامبر (ص) راه درست و سعادت و پیروزی است.


وی با اشاره به اینکه نسل جوان ما باید به آینده دنیای اسلام امیدوار باشند و بدانند ما سختی‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت تصریح کرد: مگر ملت عراق و سوریه در مقابل تروریست‌ها مقاومت نکردند و پیروز نشدند. مگر ملت فلسطین مقاومت نکرده است. مگر یمن مظلوم ویران شده به دست جنایتکاران و با سلاح غرب، ایستادگی نمی‌کند، مگر مردم ایران ۴۰ سال پیش در برابر تمام ابرقدرت‌های جهان یک نهضت اسلامی را به پیروزی نرساندند و در جنگ هشت ساله پیروز نشدند. در آن شرایط مگر کسی به یاری ما آمد. وقتی بمب شیمیایی و موشک بر سر مردم می‌آمد آیا دنیا در برابر این جنایت‌ها سخن می‌گفت: ما ایستادیم، فداکاری کردیم و یکپارچه شدیم و به پیروزی دست یافتیم.  


روحانی همچنین با بیان اینکه ما با شعار وحدت به اتحاد نمی‌رسیم خاطرنشان کرد: دشمن از شعار ما نمی‌ترسد. ما باید در عمل متحد شویم. برای این هدف ابتدا باید همدیگر را به رسمیت بشماریم و همدیگر را برادر بدانیم. نمی‌خواهد دنبال آن برویم که همدیگر را به مذهب خود در آوریم. اگر جمعی در پاکستان یا افغانستان کشته شدند و ما سوال پرسیدیم آنها آیا شیعه بودند یا سنی، معلوم می‌شود که وحدت را قبول نکرده‌ایم. نباید بین شیعه یا سنی فرقی کند. قدم بعدی این است که مذهب را جایگزین دین نکنیم و به نام شیعه یا سنی نخواهیم منطقه اسلام را تصرف کنیم. مذهب ذیل دین تعریف می‌شود و در واقع مذهب جویبار است و سرچشمه اسلام. هر کس باید ضمن احترام به مذهب خود از توهین به سایر مذاهب خودداری کند. ما یک دین، قرآن، قبله و پیامبر (ص) داریم و باید بر اشتراکات خود تاکید کنیم. زیرا دشمن می‌خواهد ما را به اختلاف ببرد. برادری و وحدت وظیفه ماست حتی اگر هم دشمن نداشته باشیم. وحدت دنیای اسلام را نباید تاکتیکی و مقطعی بدانیم. اگر دشمنان هم از بین بروند ما باید متحد باشیم. زیرا اتحاد یک امر راهبردی برای ماست.


| شناسه مطلب: 91478




وحدت اسلامی



نظرات کاربران