تاثیر انقلاب های جهان عرب بر عمره امسال  بخش پایانی تاثیر انقلاب های جهان عرب بر عمره امسال  بخش پایانی تاثیر انقلاب های جهان عرب بر عمره امسال  بخش پایانی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تاثیر انقلاب های جهان عرب بر عمره امسال  بخش پایانی تاثیر انقلاب های جهان عرب بر عمره امسال  بخش پایانی تاثیر انقلاب های جهان عرب بر عمره امسال  بخش پایانی تاثیر انقلاب های جهان عرب بر عمره امسال  بخش پایانی تاثیر انقلاب های جهان عرب بر عمره امسال  بخش پایانی

تاثیر انقلاب های جهان عرب بر عمره امسال بخش پایانی

به دست اندرکاران بخش عمره، خسارتهای شرکتهای عمره به سبب توقف سفر عمره گزاران از برخی کشورها و تاخیر در صدور روادید در کشورهای دیگر از ابتدای ربیع الاول تا کنون به بیش از 60 میلیون ریال سعودی(18 میلیارد تومان) می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری ، اگر چه "فواد بن عبدالسلام الفارسی" وزیر حج عربستان سعودی، انقلابهای مردمی در برخی کشورهای عربی از جمله تونس، مصر، لیبی، بحرین، یمن و ... را بر ، موسم کنونی عمره بی تاثیر دانسته و حتی از افزایش تعداد عمره گزاران خبر داده است،بسیاری از شرکتهای فعال در بازارهای مصر، تونس، یمن، عراق به سبب رزرو هتلها در مکه با هدف راحتی عمره گزارانشان متحمل زیانهای سنگینی شده اند، ولی توقف سفر عمره گزاران از کشورهای مصر و تونس و دچار مشکل شدن صدور روادید عمره در کشورهای دیگر، خسارتهای سنگینی به بار آورده است.

image_2011315845597651.jpg

راههای جبران کاهش عمره گزاران تونسی و لیبیایی؛ ایران بازار محوری

 از سوی دیگر سعدالقرشی رئیس کمیته ملی حج و عمره عربستان در اتاق تجاری صنعتی مکه مکرمه معتقد است تعداد عمره گزاران تونسی و لیبیایی آن قدر زیاد نیستند که بر بازار عمره تاثیر گذار باشند.

به گفته وی، کاهش عمره گزاران این دو کشور را می توان با افزایش سهمیه عمره کشورهای دیگر جبران کرد.

القرشی خاطر نشان کرد : وجود بازارهای دیگر مانند بازار ایران، ترکیه، سوریه محور اساسی در حرکت عمره به شمار می رود، البته نباید بازار جنوب شرق آسیا و هند را که محور اساسی در حرکت عمره به شمار می روند، نادیده گرفت.
 
به گفته وی، عملا ورود عمره گزاران از این کشورها به تعداد زیاد آغاز شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، به طوری که تعداد کل عمره گزاران سال جاری بسیار بیشتر از سال گذشته است.

القرشی این نکته را که هتلها و مراکز اقامتی در مکه و مدینه متحمل زیانهای شدیدی شوند با توجه به بازگشت عمره گزاران مصری بعید دانست.

وی پیش بینی کرد که بازگشت عمره گزاران مصری سریع و با تعداد زیادی باشد تا خسارتها و زیانهای آغاز موسم عمره جبران شود.

به گفته القرشی، موسم عمره هنوز در آغاز راه قرار دارد و موسمهای دوم و سوم در راه است.

احتمال خسارت یک میلیارد ریالی شرکتهای عمره

در این حال فعالان بخش عمره در گفتگو با روزنامه عکاظ اعلام کردند بسیاری از شرکتها بر بازگشت کشورهایی که عمره را متوقف کرده اند، به بازار عمره برای جبران خسارتهای احتمالی حساب باز کرده اند، زیرا تعداد عمره گزاران از مصر، تونس، لیبی و عراق به بیش از 700 هزار نفر در طول موسم عمره می رسند، با یک مقایسه ساده، اگر سهم هر عمره گزار، 1400 ریال سعودی(420 هزار تومان) باشد، خسارت شرکتهای عمره گزاردر صورت ادامه کاهش عمره گزاران کشورهای دیگر  به حدود یک میلیارد ریال سودی(300 میلیارد تومان) می رسد .

به گفته این افراد، خسارتهای شرکتهای عمره به سبب توقف سفرعمره گزاران از برخی کشورها و تاخیر در صدور روادید در کشورهای دیگر از ابتدای ربیع الاول تا کنون به بیش از 60 میلیون ریال سعودی(18 میلیارد تومان)می رسد.

از سوی دیگر، احمد عبدالرحمن کریشان رئیس شرکت بین المللی البرکه فعال در زمینه عمره خاطر نشان کرد بسیاری از شرکتهای فعال در بازارهای مصر، تونس، یمن، عراق به سبب رزرو هتلها در مکه با هدف راحتی عمره گزارانشان متحمل زیانهای سنگینی شده اند، ولی توقف سفر عمره گزاران از کشورهای مصر و تونس و دچار مشکل شدن صدور روادید عمره در کشورهای دیگر، خسارتهای سنگینی به بار آورده است.

وی افزود : حتی اگر عمره گزاران مصری برگردند، باز هم نمی توان خسارتهای وارده را جبران کرد و هیچ کس نمی تواند از این خسارتها جلوگیری کند، زیرا موسم عمره تاریخ مشخص و ظرفیت هتلها هم مشخص است و بیشتر شرکتهای عمره، هتلها را در طول موسم رزرو می کنند.

کریشان گفت : نمی توان برای رسیدن به تعداد بیشتری از عمره گزاران، فراتر از ظرفیت هتلها عمل کرد و نمی توان خسارتها را در حالتی که  عمره گزاران در هتلهای جایگزین با هزینه های بالاتری اسکان داده شوند، جبران کرد.

با این حال برخی منابع نزدیک به امور عمره معتقدند تا پایان موسم عمره نمی توان با قاطعیت از سودهی یا زیان دهی حرف زد.

به گفته این منابع، هنوز موسم عمره در آغاز راه خود است و تنها یک ماه از آن گذشته است و داوری یا نتیجه گیری در کوتاه مدت دشوار است.

این منابع می گویند تعداد عمره گزاران از کشورهای اسلامی دیگر که شاهد ثبات سیاسی هستند مانند ترکیه در این موسم به میزان 10 درصد افزایش یافته است که این مسئله احتمالات خوش بینی درباره کاهش شدت خسارتها را افزایش می دهد.

صدور نیم میلیون روادید عمره تا کنون

از سوی دیگر مهندس سعود عبدالعزیز السلیمانی مدیرکل شرکت بین المللی اینترنت و ارتباطات(شرکت مسئول روادیدهای الکترونیک) به روزنامه عکاظ می گوید : از زمان آغاز موسم عمره سال جاری(هجری قمری) تعداد روادید صادره از نیم میلیون فراتر رفته است که این تعداد در مقایسه با سالهای گذشته یک رکورد به شمار می رود.

السلیمانی می افزاید : وزارت حج عربستان برای رفع مشکلات و موانعی که شرکتهای عمره با آن روبرو هستند از طریق افزایش طرحهای اشتغالزایی برای کاهش خسارتهایی که ممکن است به نظام عمره وارد شود در پی توقف اعزام عمره گزاران از برخی کشورهایی که با حوادث و ناآرامی های داخلی روبرو هستند، تلاش می کند.

به گفته وی، مشکل سال گذشته مربوط به هتلهایی بود که در طبقه بندی رسمی و مطابق با شروط شورای گردشگری قرار نداشتند و تعداد هتلهای طبقه بندی شده(دارای مجوز) به سبب پایان تدابیر خاص ثبت و تسهیل آن از سوی طرفهای ذیربط به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت.
 
واکنش مقامات رسمی سعودی : هیچ بحرانی وجود ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری ، اما عبدالعزیز الرقابی سرکنسول عربستان سعودی در اندونزی می گوید : وقفه در صدور روادید عمره در اندونزی به اندازه ای که بتواند بر تعداد عمره گزاران تاثیر منفی بگذارد، نیست.

وی افزود : تعداد روادید صادره از سوی سفارت عربستان در برخی روزها به پنج هزار مورد می رسد که این میزان در مقایسه با سالهای گذشته رقم کمی نیست که این مسئله وارد شدن خسارت به شرکتهای عمره فعال در بازار اندونزی را تکذیب می کند.

عناوین مرتبط:

تاثیر انقلاب های جهان عرب بر عمره امسال - بخش یک  


| شناسه مطلب: 9150







نظرات کاربران