حج و اوقاف محور توسعه دیپلماسی فرهنگی تهران- کابل حج و اوقاف محور توسعه دیپلماسی فرهنگی تهران- کابل حج و اوقاف محور توسعه دیپلماسی فرهنگی تهران- کابل بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج و اوقاف محور توسعه دیپلماسی فرهنگی تهران- کابل حج و اوقاف محور توسعه دیپلماسی فرهنگی تهران- کابل حج و اوقاف محور توسعه دیپلماسی فرهنگی تهران- کابل حج و اوقاف محور توسعه دیپلماسی فرهنگی تهران- کابل حج و اوقاف محور توسعه دیپلماسی فرهنگی تهران- کابل

حج و اوقاف محور توسعه دیپلماسی فرهنگی تهران- کابل

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با وزیر حج و اوقاف افغانستان از آمادگی ایران برای همکاری درحوزه های ارتباطی، فرهنگی و هنری، آموزش‌های دینی درباره حج و زیارت، اوقاف و دیگر حوزه‌های مذهبی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی دو کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در دیدار با « فیض محمد عثمانی »، به تجربیات خوب ایران در حوزه حج و‌ زیارت درسال گذشته در مورد اعزام حجاج به مکه مکرمه و انتقال آن به مردم افغانستان اشاره کرد و افزود: بطور یقین می‌توان تبادل تجربیات خوبی را در حوزه‌های ارتباطی، فرهنگی و آموزش‌های دینی پیش از آغاز مناسک حج داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به بهره‌گیری مناسب افغانستان از ظرفیت‌ کانون های فرهنگی وهنری مساجد اشاره کرد و گفت: سایر کشورها نیز می‌توانند از ظرفیت‌های مناسب و خوب موجود بهره‌مند شوند.
صالحی همچنین با تاکید بر تعامل دو طرف در حوزه قرآن نیز خاطرنشان کرد: در فضای قرآنی در چهل سال گذشته در ایران در حوزه‌های مفاهیم، حفظ و تلاوت انصافا اتفاقات خوبی رخ داده است، اما برای اینکه قرآن در بدنه اجتماعی و نخبگانی جامعه نفوذ کند باید گستره فعال‌تری داشته باشیم. 
وی با اشاره به حوزه وقف به عنوان یکی از حوزه های مهم در ایران، گفت: وقف در نوسازی تمدن اسلامی نیز می تواند موثر باشد ازاین رو وقف‌هایی که خیرین در مورد مدارس، کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها هزینه می‌کنند مسیر جدیدی را در حوزه‌های مختلف این مهم ایجاد کرده و این فضا برای افغانستان هم می تواند کمک کننده باشد. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: افغانستان تنها یک کشور همسایه نیست بلکه توسعه و امنیت این ‌کشور برای ایران نیز مهم است و‌ ما بر این ‌اساس مراودات خود را داریم. 


 


** شهامت رئیس جمهوری ایران‌ در بیان شفاف وحدت قابل تحسین بود
در ادامه این دیدار وزیر حج و اوقاف افغانستان نیز ضمن تشکر از سخنان رئیس جمهوری ایران در کنفرانس وحدت اظهارداشت: حجت الاسلام روحانی با شهامت کافی درباره وحدت صحبت کرد که قابل تشکر و قدردانی است.
فیض محمد عثمانی ادامه داد: در بخش حج و زیارت نیازمند همکاری‌های فرهنگی هستیم.
به گفته وی در این زمینه از کتاب‌هایی که ایران در رابطه با آموزش حجاج داشت استفاده کرده و قرار است امسال نیز با بهره گیری از روش و تجربه جمهوری اسلامی ایران از کتاب‌های آموزشی و ‌درسی این کشور در مورد حج استفاده کنیم چرا که هیچ کشوری به اندازه ایران در این زمینه قوی نیست.
وزیر حج و اوقاف کشور افغانستان تاکید کرد: در حدود سه میلیون مهاجر در ایران هموطنان افغان هستند و به همین منظور می ‌توان گفت که فعال‌ترین سفارتخانه افغانستان در تهران واقع شده است. افغانستان متاسفانه 40 سال در جنگ بود و این عدد در قرآن کریم وجهی نمادین دارد و ما امیدواریم چهل سال آزمون افغانستان تکمیل شده باشد و ما این امتحان را با موفقیت سپری کنیم.
عثمانی با بیان اینکه در کشور افغانستان مشکل اصلی جنگ افغان با افغان نیست، گفت: مشکل افغانستان با بیست گروهک تروریستی موجود در داخل این کشور است که در افغانستان ریشه کرده اند، افرادی که در گروه های تروریستی دستگیر می شوند اکثرا از آسیا میانه هستند این افراد آموزش‌دیده می‌خواهند منطقه ناآرام باشد؛ آنها منافع خود را در حمله به کشورهایی چون افغانستان می بینند و برای این کار دشمن کار خود را از مدارس دینی آغاز کرد.


 


** روابط فرهنگی ایران و افغانستان در یک نگاه
به گزارش ایرنا، روابط فرهنگی ایران و افغانستان سابقه ای دیرینه دارد و علاوه بر رفت و آمدهای دو جانبه و چندجانبه مقامات و مسئولان دو کشور همواره بر تقویت روابط دوستانه یکدیگر در سایر زمینه‌ها نیز برای شناخت کافی کشورها ازیکدیگر تأکید شده است.
«ارزش‌های فرهنگی مشترک جوامع ایران و افغانستان»، «تحلیل تأثیر متقابل فرهنگی ایران و افغانستان (هنر کلاسیک، ادبیات، آداب و رسوم و...) روابط فرهنگی میان ایران و افغانستان در دوران معاصر»، «تحلیل فرصت‌ها و موانع موجود برای گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و افغانستان»، «بین‌المللی‌سازی آموزش عالی و بررسی حوزه‌های همکاری علمی - فرهنگی ایران و افغانستان»، «مفاهیم و اندیشه‌های فلسفی مشترک در میان نخبگان فکری ایران و افغانستان»، «نقش زبان در همگرایی فرهنگی ایران و افغانستان»، پیشینه تاریخی و روابط فرهنگی ایران و افغانستان»، «باستان‌شناسی و پاسبانی از میراث فرهنگی مشترک ایران و افغانستان»، «ظرفیت‌های همکاری رسانه‌ای ایران و افغانستان»، همکاری‌های فرهنگی ایران و افغانستان در سطح منطقه‌ای» و «همکاری‌های فرهنگی ایران و افغانستان در سطح جهانی» در دیدارها ، همایش ها و برنامه های مختلف مورد تاکید و بحث و تبادل نظرگذاشته شده است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکنون هفته‌های فرهنگی و هنری متعدد همراه با هفته های فیلم در دو کشور برگزار کرده و می‌کنند.


| شناسه مطلب: 91501




ایران افغانستان



نظرات کاربران