عظمت پیاده‌روی اربعین برای فیلمسازان روشن شود عظمت پیاده‌روی اربعین برای فیلمسازان روشن شود عظمت پیاده‌روی اربعین برای فیلمسازان روشن شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عظمت پیاده‌روی اربعین برای فیلمسازان روشن شود عظمت پیاده‌روی اربعین برای فیلمسازان روشن شود عظمت پیاده‌روی اربعین برای فیلمسازان روشن شود عظمت پیاده‌روی اربعین برای فیلمسازان روشن شود عظمت پیاده‌روی اربعین برای فیلمسازان روشن شود

عظمت پیاده‌روی اربعین برای فیلمسازان روشن شود

کارگردان سینما گفت: عظمت پیاده‌روی اربعین هنوز برای فیلمسازان ما روشن نشده است.

عبدالله باکیده در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از عوامل سازنده سریال‌های تلویزیونی و تأکید ایشان بر استفاده از مفاهیمی همچون پیاده‌روی اربعین در ساخت سریال‌ها گفت: به‌ اعتقاد من، عظمت پیاده‌روی اربعین هنوز کاملاً برای جامعه فیلمسازی روشن نشده است. تا زمانی که این واقعه تحلیل نشود و فیلمساز، هنرمند و شاعر به اهمیت این حرکت عظیم پی نبرد، نمی‌تواند آثار خوبی را خلق کند. در این چند سال شاهد بودیم که هنرمندان زیادی در پیاده‌روی اربعین حضور داشتند، اما به نظر می‌رسد بهره مورد انتظار برآورده نشده است. یکی از دلایل این است که ما هنوز به عظمت راهپیمایی اربعین پی نبرده‌ایم. هر فیلمساز شیعه‌ای آرزویش این است که فیلمی در ارتباط با زندگی حضرت سیدالشهدا (ع) بسازد.


این کارگردان سینما بیان کرد: اعتقادم این است که تاکنون نگاه ما به عاشورا سطحی بوده است و نتوانسته‌ایم اثر موفقی درباره عاشورا خلق کنیم. اگر بخواهیم اثر خوبی را ارائه دهیم باید جلسات متعددی را با حضور افراد دارای شناخت کافی نسبت به مسائل داشته باشیم. در این جلسات، باید اثری که قصد ساخت آن را داریم، به‌طور موشکافانه بررسی شود. با برگزاری این جلسات، گروه نویسندگان و محققان مطالب مورد نیاز خود را خواهند یافت.


وی افزود: این است که باید به عمق و اهمیت موضوع پی برد. اگر بخواهیم اینجا بنشینیم و بدون حضور در سوریه و دیدن ماجرای مدافعان حرم از نزدیک، بخواهیم درباره آنها فیلم بسازیم، کاری که ساخته می‌شود سطحی و تخیلی خواهد شد. خود من سال‌ها فکر می‌کردم که اگر روزی بخواهم فیلمی درباره واقعه عاشورا بسازم، چه چیزی برایم مهم است؟ شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا، صورت واقعه است. خود واقعه و انگیزه ایجاد این واقعه، از نظر روانی و سیاسی مهم است که باید با تحقیقات مدون تاریخی به آن پرداخت.


باکیده عنوان کرد: رهبر انقلاب نکته نظرات خودشان را می‌گویند. باید با تحقیق و شناخت اصول به نکاتی که رهبر انقلاب مطرح کردند، پرداخت. با بیانات ایشان، الان هدف مشخص شده است. برای رسیدن به این هدف باید تلاش کرد. در ساختن فیلم و سریال در مورد عاشورا، حضرت سیدالشهدا (ع)، اصحاب و بازماندگان آن بزرگوار سوژه‌های فراوانی پیش روی ما می‌گذارد. تحقیقات ما کم است. ما باید تحقیقاتمان درست باشد تا به سرنوشت فیلم‌های دیگر دچار نشود؛ مثلاً به سرنوشت فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش تبدیل نشود که با این همه زحمت، بایگانی شده است.


وی عنوان کرد:‌ من فکر می‌کنم که ما باید یک مقداری سختی بکشیم. به اضافه این که ساخت سریال یا فیلم در این موضوعات کار پرهزینه‌ای است، طرف دیگر قضیه هم ابعاد سخت‌افزاری این مسئله است، آن هم باید حل شود، اما اگر فیلمساز هم موضوع خوبی را پیدا کند، مطمئناً ابزارهای سخت‌افزاری کار هم فراهم می‌شود.


| شناسه مطلب: 91547




اربعین



مطالب مرتبط

نظرات کاربران