درتهران انجام شد؛ 

دیدار روسای بعثه های حج ایران و ترکیه   درتهران انجام شد؛ 

دیدار روسای بعثه های حج ایران و ترکیه   درتهران انجام شد؛ 

دیدار روسای بعثه های حج ایران و ترکیه   بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
درتهران انجام شد؛ 

دیدار روسای بعثه های حج ایران و ترکیه   درتهران انجام شد؛ 

دیدار روسای بعثه های حج ایران و ترکیه   درتهران انجام شد؛ 

دیدار روسای بعثه های حج ایران و ترکیه   درتهران انجام شد؛ 

دیدار روسای بعثه های حج ایران و ترکیه   درتهران انجام شد؛ 

دیدار روسای بعثه های حج ایران و ترکیه  
درتهران انجام شد؛ 

دیدار روسای بعثه های حج ایران و ترکیه  

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار رئیس بعثه حج ترکیه ، خواستار همکاری کارشناسان دو طرف برای استفاده از تجارب یکدیگر در خدمت رسانی بهتر به حجاج شد و تصریح کرد: هدف ما بهتر برگزار شدن مناسک حج است. 

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و آقای دکترعلی أرباش رئیس بعثه حج و رئیس سازمان دیانت ترکیه امروز با یکدیگر دیدار و درباره راههای توسعه همکاری های دو کشور در حوزه حج گفتگو کردند.
دراین دیدار دو طرف از تشکیل کارگروهای مشترک برای انتقال تجارب خود به یکدیگر در حوزه های مختلف حج استقبال و نتایج آن را برای جهان اسلام مثبت ارزیابی کردند.
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت ضمن ابراز خوشحالی از سفرآقای دکترعلی أرباش رئیس سازمان دیانت و رئیس بعثه حج ترکیه به کشورمان، ابرازامیدواری کرد: همکاری های دو طرف درحوزه های فرهنگی، اجرائی واقتصادی حج توسعه یابد.
سرپرست حجاج ایرانی با بیان فعالیت های آموزشی، پژوهشی و اجرایی بعثه کشورمان در حج و عمره، اظهار داشت: در پژوهشکده حج وزیارت در قم تاکنون حدود 1400 اثر در حوزه های مختلف منتشر کرده ایم و از نرم افزارها و فیلم های آموزشی و فضای مجازی برای آموزش احکام، مناسک و اسرار وآداب سفر حج وهمچنین بیان تاریخ اسلام و آشنایی زائران با مذاهب اسلامی واماکن تاریخی در مکه و مدینه استفاده می کنیم. 
وی اقدامات صورت گرفته در حوزه اجرا برای فراهم کردن زمینه سفر راحت تر زائران به حج را برشمرد و خواستار همکاری کارشناسان دو طرف برای استفاده از تجارب یکدیگردرخدمت رسانی بهتربه حجاج شدوتصریح کرد:هدف ما بهتربرگزارشدن حج است. 
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت همکاری بعثه های کشورهای اسلامی را برای فرهنگ سازی درحج مهم توصیف کرد و مشارکت این کشورها در برنامه ریزی های آینده حج را ضروری خواند و گفت: کشورهای اسلامی می توانند ایده ها و پیشنهادهای خود را به کشورمیزبان ارائه دهند و با همکاری یکدیگر گام های موثری در ارتقاء حج گزاری بردارند.
وی همچنین از توسعه فعالیت های مشترک درحوزه اقتصادی حج و همکاری علما و اندیشمندان جهان اسلام و برگزاری همایش های مشترک در خصوص آثار تربیتی و اخلاقی حج و دیگر موضوعات مرتبط با هدف ایجاد تحول اخلاقی در زائران استقبال کرد.
دراین دیدارآقای دکترعلی أرباش رئیس سازمان دیانت ترکیه نیز با اشاره به مذاکرات دو طرف در ایام حج سال گذشته اظهار داشت: ایران و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که تعداد قابل توجهی حاجی را به عربستان اعزام می کنند و طبیعی است از تجارب یکدیگر استفاده نمایند. 
رئیس بعثه حج ترکیه با بیان روند ثبت نام و اعزام زائران کشورش به حج و آموزش و اطلاع رسانی به آنها ، از ایده سرپرست حجاج ایرانی در خصوص همکاری با یکدیگر استقبال کرد و گفت: ما می توانیم در زمینه های مختلف از جمله بخش های تغذیه ، پزشکی، فرهنگی و اقتصادی حج هم با یکدیگر همکاری کنیم.    
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با تاکید براینکه ایران و ترکیه بعنوان دو کشور دوست و برادر ،  دارای منافع مهمی هستند، تصریح کرد: همکاری های دو طرف درهمه سطوح می تواند توسعه پیدا کند.
وی با بیان اینکه همکاری های دو کشوردر حوزه تقریب مذاهب اسلامی، توطئه ها و فتنه های دشمنان مشترک را خنثی خواهد کرد، به اهداف دشمنان از دامن زدن به اسلام هراسی دردنیا اشاره و دفاع از ارزش های اسلامی و توحیدی و همکاری با سایر ادیان در موضوع های مورد علاقه دو طرف را مهم خواند.
دکترعلی ارباش نیزبا تاکید براینکه دو طرف باید با تقویت همبستگی میان خود با قدرت درمقابل دشمنان بایستند، تصریح کرد: ترکیه باید دربرابر دشمنان ایران مانند سپرعمل کند و ایران نیزدر برابر اتفافاتی که برای ترکیه رخ می دهد رفتار مشابهی داشته باشد.  
وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه درکنار هم می توانند نقشه های غرب را برای ایجاد اسلام هراسی در دنیا خنثی کنند، افزود: ایران و ترکیه بعنوان دو کشور همسایه و بزرگ قرن های متمادی درکنار هم به خوبی زندگی کرده اند و بدلیل مشترکات فراوان ، سخن یکدیگر را به خوبی می فهمند.
درادامه این دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت دیدگاههای دو طرف را به هم نزدیک خواند و گفت: از ظرفیت های حج می توان برای حل مسایل و مشکلات جهان اسلام استفاده کرد.
وی برخی از مشکلاتی را که هم اکنون زائران در مناسک حج با آن روبرو هستند یادآور شد و توسعه زیرساخت ها درعربستان برای استقبال ازتعداد بیشتری از حجاج را ضروری خواند.  
وی همچنین به آثارمثبت اقتصادی ارائه تولیدات کشورهای اسلامی درمکه ومدینه و ایجاد بازارمشترک اسلامی اشاره کرد و با استقبال از نگاه مسئولان حج ترکیه درتقویت همکاری ها میان کشورهای اسلامی، تصریح کرد: نگاه ما درحج ، وحدت است و امام خمینی         (قدس سره) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیزفتوی داده اند که زائران ایرانی درنمازهای جماعت اهل سنت درمکه و مدینه بصورت گسترده حضور یابند ومراجع عظام تقلید هم اهانت به مقدسات اهل تسنن و ایجاد تفرقه میان فرق اسلامی را حرام اعلام کرده اند و هرگز به تفرقه افکنان اجازه میدان داری نمی دهند.    
برپایه این گزارش ، در پایان این دیدار دو طرف از تشکیل کمیته مشترک برای انتقال تجارب در حوزه ثبت نام و اعزام حجاج و حضورفعال تر اساتید وفرهیختگان دو کشور در حوزه معارف حج استقبال کردند. 
 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران