واجب و واجب تر، عجیب و عجیب تر، نزدیک و نزدیک تر در کلام امام علی (ع)

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی در مراسم سخنرانی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف، پاسخ امیرالمومنان(ع) به سوال واجب چیست و واجب‌تر کدام است، نزدیک چیست و نزدیک‌تر کدام است، عجیب چیست و عجیب‌تر کدام است و سخت چیست و سخت‌تر کدام است؟ را تبیین نمود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از نجف اشرف، حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف در جمع زائران پرشور ایرانی حاضر در صحن حضرت زهرا (س) با اشاره به حدیث جاء رجل إلى أمیر المؤمنین (علیه السلام) فقال: جئت لأسأل عن أربعة مسائل. فقال (علیه السلام): سل و إن کانت أربعین. فقال: أخبرنی ما الصعب و ما الأصعب و ما القریب؟ و ما الأقرب؟ و ما العجیب؟ و ما الأعجب؟ و ما الواجب؟ و ما الأوجب؟ فقال (علیه السلام): الصعب، هو المعصیة و الأصعب، فوت ثوابها و القریب، کل ما هو آت و الأقرب، هو الموت و العجب، هو الدنیا و غفلتنا فیها أعجب و الواجب، هو التوبة و ترک الذنوب، هو الأوجب»  از امام علی(ع) گفت: شخصی نزد ایشان آمد و درخواست کرد حضرت چهار چیز را برایش توضیح دهد، اول آنکه واجب چیست و واجب‌تر کدام است، دوم آنکه نزدیک چیست و نزدیک‌تر کدام است، سوم آنکه عجیب چیست و عجیب‌تر کدام است و آخر این‌که سخت چیست و سخت‌تر کدام است.


وی ادامه داد: حضرت فرمودند: واجب، "اطاعت از خدا" و واجب تر از آن، "ترک گناه" است، نزدیک، "قیامت" و نزدیک تر از آن، "مرگ" است، عجیب، "دنیا" و عجیب تر از آن، "محبت دنیا"ست، سخت، "قبر" است و سخت تر از آن، "دست خالی به قبر رفتن" است.


حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی توفیق طاعت و حفظ از گناهان نشانه رحمت الهی دانست و طاعت و بندگی و ترک گناه را از شرایط کسب رحمت و انجام گناه از موانع رحمت الهی دانست.


 


 


منبع: مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج ‏75، ص 89، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404 هـ ق


 


 


 


 


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران