مراسم اختتامیه سوگواره عبرات برگزار شد

مراسم اختتامیه سومین سوگواره بین‌المللی عبرات با حضور نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت در مرکز همایش‌های وزارت کشور برگزار شد.

مراسم اختتامیه سومین سوگواره بین‌المللی عبرات با حضورحجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی ، آقای حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین و شماری از مسئولان این ستاد، اساتید برجسته حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات و تنی چند از میهمانان خارجی بعدازظهر امروز در مرکز همایش‌های وزارت کشور برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این مراسم در سخنانی از برگزارکنندگان سومین سوگواره ‌بین المللی عبرات تقدیرکرد و پیاده روی اربعین را آفرینش حماسه ای بزرگ دانست. 
سرپرست حجاج ایرانی گفت: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در زمینه خدمات‌رسانی به زائران اربعین صورت گرفته است و حرکتی رو به رشد را شاهد بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه برخی نواقص نیزباید مرتفع شود، ادامه داد: اقدامات صورت گرفته برای خدمت‌رسانی به زائران بوده که البته نیاز به آسیب‌شناسی دارد تا بقیه راه با کیفیت مطلوب‌تری پیموده شود.
وی توصیه کرد: تصمیم گیری‌ها درحوزه مدیریت اربعین حداقل دو ماه قبل از برگزاری این مراسم نهایی شود. 


در ادامه این مراسم آقای ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین درسخنانی اقدامات خدماتی و زیرساختی این ستاد را در راستای کار فرهنگی و نهادینه‌سازی فرهنگ غنی عاشورا و اربعین حسینی توصیف کرد و گفت: کاری که درکمیته فرهنگی و آموزشی صورت می گیرد ماندگار و جریان ساز و تجلی جلوه‌های معنوی این اتفاق بزرگ است.


وی افزود: اربعین و حرکت پرشور مردمی درپیاده روی آن، تجلی عشق و بصیرت است که جز با زبان ادب و هنر قابل تبیین نیست و چنین پرداختی  آن را ماندگار می کند.
رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه مجموعه دست اندرکاران ستاد مرکزی اربعین خادم زائران حسینی هستند، ادامه داد: مدیریت اربعین ظرافت‌های خاص خود را دارد و با وجود آنکه این اقدامات یک کار ترکیبی حاصل فعالیت نهادهای مردمی و دولتی است اما این اقدامات باید به شکل خودجوش برگزار شود و هماهنگی در اولویت‌ این فعالیت قرار گیرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین نیز دیگر سخنران این مراسم بود که با ارائه گزارشی از نحوه برگزاری سومین سوگواره بین‌المللی عبرات گفت: این سوگواره با ۹ موضوع در ۱۹ محور و در دو بخش داخلی و بین‌المللی برگزار شد و مسئولیت بخش بین الملل را جامعه المصطفی‌العالمیه (ص) به عهده داشت.
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با اشاره به اینکه با اطلاع رسانی صورت گرفته حدود ۷ هزار اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه این سوگواره رسید، افزود: ۴۷۰۰ اثر از شرکت‌کنندگان داخلی  و ۲۳۰۰  اثر از شرکت‌کنندگان خارجی دریافت و درسه مرحله داوری شد و امروز از برگزیدگان  با اهدای جایزه تقدیرخواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی  با اشاره به اینکه  در برخی از حوزه‌ها به دلیل تنوع آثار از چند اثر برتر تقدیر می شود، اضافه کرد: دراین مراسم از مجموع آثار منتخب و برگزیده سوگواره رونمایی می‌شود.


این گزارش حاکیست همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه سومین سوگواره عبرات، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حسین ذوالفقاری معاون وزیر کشور از پنج اثر ارسالی به دبیرخانه این همایش با عنوان  قاب بی‌تاب، شعر اربعین، داستان اربعین، سفرنامه اربعین و نثر اربعین، رونمایی شد.


برپایه این گزارش در این مراسم همچنین سیدحمیدرضا برقعی شاعر آئینی و مذهبی برخی از اشعار خود را در رثای امام حسین(ع) و حضرت زهرا (س) قرائت کرد و سپس با حضور سرپرست حجاج ایرانی و رئیس ستاد مرکزی اربعین و همچنین سردار نوریان معاون اجتماعی ناجا از برگزیدگان بخش‌های فرهنگی و هنری سومین سوگواره بین‌المللی اربعین تجلیل به عمل آمد.


| شناسه مطلب: 91595




سوگواره عبرات



نظرات کاربران