حج از سنت های معصومین(ع) است و نباید تعطیل شود حج از سنت های معصومین(ع) است و نباید تعطیل شود حج از سنت های معصومین(ع) است و نباید تعطیل شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج از سنت های معصومین(ع) است و نباید تعطیل شود حج از سنت های معصومین(ع) است و نباید تعطیل شود حج از سنت های معصومین(ع) است و نباید تعطیل شود حج از سنت های معصومین(ع) است و نباید تعطیل شود حج از سنت های معصومین(ع) است و نباید تعطیل شود

حج از سنت های معصومین(ع) است و نباید تعطیل شود

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: حج نباید به‌هیچ‌وجه تعطیل شود و ربطی هم به حکومت‌ها ندارد؛ زمان ائمه معصومین نیزکه شهر مکه در دست ظالمان بود، آنها به این سفر می رفتند و نسبت به آن اهتمام خاصی داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی امشب در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س)برگزار شد، گفت: آیه 125 سوره بقره مربوط به خانه خداست و بیان‌کننده نکاتی از آثار و برکات این خانه در جهان اسلام و تبیین‌کننده چگونگی بنای این خانه توسط حضرت ابراهیم (ع) است.


وی افزود: بر اساس این آیات، خانه خدا برای دو چیز ساخته شده است ، اولین مسئله این است که خانه خدا «مَثَابَةً لِّلنَّاسِ» است یعنی اینکه محل اجتماع و بازگشت مردم و پناهگاه و محل ثواب است.


سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: بااینکه این مکان جاذبه توریستی ندارد اما به اراده خداوند این خانه محل اجتماع میلیون‌ها مسلمان از اقصی نقاط دنیاست؛ هر کس در این خانه نیت حج مجدد نماید، عمرش طولانی می‌شود. حج نباید به‌هیچ‌وجه تعطیل شود و ربطی هم به حکومت‌ها ندارد؛ زمان ائمه معصومین شهر مکه در دست ظالمان بود اما حضرات معصومین به این سفر مشرف می شدند.


حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه گفت: نکته دوم این است که طبق آیه قرآن کریم خانه خداوند محل امن الهی است و جنگ و خونریزی در آن حرام است.


عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تأکید کرد: نکته بعدی از این آیه مربوط می‌شود به اینکه مقام ابراهیم باید در این خانه خدا مصلی قرار داده شود و بر اساس فرموده امام صادق (ع) مقام ابراهیم یعنی همان مقامی که محل جای پای حضرت می‌باشد؛ اکثر مفسرین معنای مصلی را به نمازخواندن تعبیر کرده‌اند و امروزه نیز نماز طواف باید پشت مقام ابراهیم خوانده شود.


وی یادآور شد: حج آمیخته با ولایت مداری است و همان‌طور که حضرت ابراهیم (ع) پیشوا و امام است، جای پای آنحضرت نیز مقدس است و باید در کنار آن نماز خوانده شود. هر جایی که قبر امام معصوم و قدمگاه امام معصوم باشد مقدس بوده و باید محل عبادت باشد.


حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی اضافه کرد: نکته دیگر از آیات مربوط به خانه خدا این است که خداوند به حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل (علیهماالسلام) دستور می‌دهد که خانه خدا را تمیز و تطهیر کنند؛ یعنی تمیز کردن و غبارروبی اماکن مقدس کار انبیا و باارزش است. منظور از پاکیزگی نیز یعنی پاکیزگی خانه خدا از خون حیوانات، تمیز کردن خانه خدا از بت‌ها و غبارروبی از آلودگی‌های ظاهری که این دو پیامبر الهی انجام می‌دادند.


وی خاطرنشان کرد: از دیگر مباحث این آیات قرائت ادعیه توسط حضرت ابراهیم (ع) بعد از اتمام ساخت خانه می‌باشد که حضرت بعد از اتمام، چندین دعا نمودند و از خداوند خواستند این خانه را محل امن قرار بدهد و در ادامه درخواست رزق و روزی برای مؤمنان مکه می‌کند و سپس از خداوند می‌خواهد این کار را از وی قبول نماید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران