آفت های مداحی؛ منبر رفتن مداحان، سبک های نامناسب و مقاتل نامعتبر آفت های مداحی؛ منبر رفتن مداحان، سبک های نامناسب و مقاتل نامعتبر آفت های مداحی؛ منبر رفتن مداحان، سبک های نامناسب و مقاتل نامعتبر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آفت های مداحی؛ منبر رفتن مداحان، سبک های نامناسب و مقاتل نامعتبر آفت های مداحی؛ منبر رفتن مداحان، سبک های نامناسب و مقاتل نامعتبر آفت های مداحی؛ منبر رفتن مداحان، سبک های نامناسب و مقاتل نامعتبر آفت های مداحی؛ منبر رفتن مداحان، سبک های نامناسب و مقاتل نامعتبر آفت های مداحی؛ منبر رفتن مداحان، سبک های نامناسب و مقاتل نامعتبر

آفت های مداحی؛ منبر رفتن مداحان، سبک های نامناسب و مقاتل نامعتبر

محمد علی بهتویی مداح بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف گفت: در سالهای اخیر با پدیده منبر رفتن مداحان مشهور و بنام مواجه هستیم که به جای عالم و روحانی تحصیلکرده منبر می روند و به نقل حدیث، تفسیر آیات قرآن و خواندن روایت می پردازند و جوان هایی که اصطلاحاً پامنبری آنها هستند دین خود را از این قشر مداح می‌گیرند.

محمد علی بهتویی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج در نجف اشرف درباره نحوه ورود خود به عرصه مداحی گفت: به تشویق والدین گرانقدرم از ۱۲ سالگی با نوحه خوانی در مجالس و مدرسه پا به عرصه مداحی گذاشته و در این مسیر طی بیش از دو دهه از اساتیدی مانند استاد فقید حاج میرزا علی آهی(ره) و همچنین استاد معظم حاج غلامرضا سازگار، استاد حاج علی انسانی و استاد حاج سید علی سادات رضوی در شاخه ها و رشته های مختلف هنر مداحی کسب فیض نموده و هم اکنون نیز کما فی السابق از پندها و نصایح ایشان بهره مند می شوم.


مداح بعثه مقام معظم رهبری ادامه داد: به فضل الهی چند سالی است که با بعثه مقام معظم رهبری همکاری دارم و به این امر مفتخرم که در عتبه علویه(ع) و عتبه حسینی(ع) توفیق اجرای برنامه داشته ام.


وی با بیان اینکه خداوند را شاکرم که  تاکنون ۳ مرتبه توفیق اجرای برنامه در بیت رهبری را داشته‌ام، افزود: در سال 1392 مصادف با شهادت موسی بن جعفر علیه السلام، در سال ۹۳ ولادت حضرت زهرا علیه السلام و در سال ۱۳۹۵ سالروز ولادت حضرت علی اکبر سلام الله علیه این توفیقات حاصل شد.


بهتوئی با اشاره به اینکه مداح نسل انقلاب شکوهمند اسلامی می‌بایست پایبند به ارزش ها و آرمان های انقلابی و اهداف نهضت امام رحمة الله علیه باشد، تاکید کرد: مداح در تراز جمهوری اسلامی ایران در راس امور می بایست ملتزم به ولایت فقیه (ولایت باور، ولایت پذیر، ولایت محور، ولایت پرور) و به‌ طور کلی در خط رهبری باشد نه یک گام جلوتر و نه گام عقب تر بلکه می بایست کاملاً در مسیر فرامین رهبری حرکت کند.


وی افزود: طی سالهای متمادی هر سال در سالروز ولادت حضرت زهرا علیه السلام دیدار عمومی مداحان با معظم الله می باشد که ایشان در این دیدارها همواره نکات بسیار فنی و تخصصی را در بحث مداحی به قشر مداح  متذکر می شوند که گوش فرا دادن به همان نکات می تواند سطح مداحی را اعتلا و ارتقا بخشد.


مداح بعثه مقام معظم رهبری ادامه داد: مداح نسل انقلاب با توجه به آموزه‌های نهضت و قیام حسینی علیه السلام و انقلاب امام خمینی(ره) می بایست ظلم ستیزی و حق طلبی و مبارزه با استکبار، سرلوحه عقیده و مشی اعتقادی اش باشد.


وی در بیان  مهمترین آسیب های کنونی عرصه مداحی، افزود: متأسفانه در سالهای اخیر با پدیده منبر رفتن مداحان مشهور و بنام مواجه هستیم که ایشان به جای عالم و روحانی تحصیلکرده به منبر می روند و به نقل حدیث، تفسیر آیات قرآن و خواندن روایت می پردازند و جوان هایی که اصطلاحاً پامنبری ایشان هستند دین خود را از این قشر مداح می‌گیرند و این بزرگترین آفت برای اهالی منبر و ذاکران است.


 بهتوئی ادامه داد: عده دیگری از مداحان هم با خواندن مقاتل دروغ و داستان های خرافی و تعریف کردن خواب های بی ارزش و برداشت های شخصی از مقتل و داستان پردازی در مقتل برای خود پامنبری جمع می کنند که این نیز آفت دیگری است که روز به روز بیشتر می شود.


وی افزود: بخش دیگری از مداح نماهای جوان نیز با خواندن سبک های موسیقی مبتذل زیر زمینی رپ، راک و اشعار سخیف و ضعیف‌تر از ضعیف، تیشه به ریشه مداحی سنتی می زنند و باید تاسف خورد که گاهی رسانه ملی نیز این افراد را تبلیغ می کند.


مداح بعثه مقام معظم رهبری در پایان گفت: امروزه می توان گفت تنها نهادی که به مداحی سنتی در چارچوب موازین علم و دین بها داده است بعثه مقام معظم رهبری است که از مداح توقع خواندن اشعار فاخر و مقاتل معتبر و سبک های مناسب شأن اهل بیت علیهم السلام را دارد، ای کاش دیگر نهادها و رسانه ملی نیز این مهم را ارج نهند.




نظرات کاربران