حج و کعبه مایه قوام زندگی است  حج و کعبه مایه قوام زندگی است  حج و کعبه مایه قوام زندگی است  بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج و کعبه مایه قوام زندگی است  حج و کعبه مایه قوام زندگی است  حج و کعبه مایه قوام زندگی است  حج و کعبه مایه قوام زندگی است  حج و کعبه مایه قوام زندگی است 

حج و کعبه مایه قوام زندگی است 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حج و کعبه مایه قوام زندگی مردم در همه سطوح و لایحه ها است و این چشم اندازحجی است که قرآن برای ما ترسیم می کند. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آقای سید عباس صالحی در آیین تکریم و معارفه رؤسای قبلی و جدید سازمان حج و زیارت به آیه 97 سوره مائده "جعل الله الکعبة البیت الحرام قیاما للناس " اشاره کرد و گفت: کعبه بعنوان مایه قوام زندگی مردم بعنوان مکان مقدس شناخته می‌شود و موجب تحول ابعاد زندگی فردی، گروهی، اجتماعی و جهانی مردم می‌شود.
وی افزود: حج با قدرتی که دارد، می تواند بُعد فردی زندگی انسان را متحول می کند و در حوزه های معرفتی ، رفتاری ، سلوک درونی و معنوی تأثیربسزایی دارد و می‌تواند انسان‌ را دگرگون سازد. 
وی ادامه داد: حج می‌تواند در بُعد گروهی و خانوادگی تأثیرگذار باشد و خانواده ای پایدار، متخلق و متدین  بسازد و درابعاد اجتماعی در توسعه مادی و معنوی روستا، شهرو کشورموثر باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: باید ازفرصت حج در توسعه‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرد، تأثیری که حج در ابعاد جهانی دارد، می‌تواند رابطه ملت‌ها را امن تر و سوءتفاهم ها را برطرف کند و نقطه ای برای عزت و مقاومت بسازد.
وی گفت: حج و کعبه مایه قوام زندگی مردم در همه سطوح و لایحه ها است و این چشم اندازحجی است که قرآن برای ما ترسیم می کند. 
آقای صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عتبات اشاره کرد و گفت: عتبات مقدسه هم لایه‌ای از چشم‌انداز حج را با خود دارد.
وی با بیان اینکه سازمان حج وزیارت یک نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: حج را یک سیاحت تصورنمی‌کنیم بلکه حج یک بستر فردی، گروهی، اجتماعی و ارتباطات جهانی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اگرچنین نگاهی به حج داشته باشیم نمی‌توانیم آن را بدون ساختارو سازماندهی پیش ببریم ، تجربه های چهل ساله انقلاب  مسیرخوبی را برای ما هموار کرده است اما تا قله فاصله داریم.
آقای صالحی دربخش دیگری ازسخنان خود به اقدامات صورت گرفته در دوره فعالیت آقای حمید محمدی رئیس قبلی سازمان حج و زیارت اشاره کرد و با تقدیر از اقدامات صورت گرفته دراین دوره دو ساله گفت: آقای محمدی مسئولیت حج را در شرایط سخت و دشواری پذیرفت، درحالیکه شرایط تیره و مبهمی با عربستان داشتیم با همت وی و راهبری قوی برادرگرانقدرحجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، این مسیر پرابهام به فضا و مسیرروشن‌تری رسید.
وی ادامه داد: درآن مقطع علی رغم مسایلی که مسیر حج را خیلی سخت و پیچیده می کرد و با توجه به حادثه منا بیم آن می‌رفت که برخی مشکلات برای زائران ایجاد شود اما با حمایت مقام معظم رهبری ، رئیس‌ جمهور محترم ، وزیرارشاد وقت و بعثه رهبری و تلاش های آقای محمدی، حج با عزت ،امنیت و رفاه نسبی را در دو سال گذشته تجربه کردیم که مدیریت سنگین و پیچیده‌ای پشت آن بود. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی نوآوری ها در حوزه حج وزیارت و روحیه جهادی و صبر و تحمل آقای محمدی اشاره کرد و با بیان اینکه وی در این مدت چند بار درخواست کرده بود از این مسئولیت کناره‌گیری کند، افزود: از این پس آقای رشیدیان که از مدیران باسابقه، باتجربه و آشنا به مسائل حوزه حج و زیارت هستند مسئولیت این سازمان را به‌عهده می گیرند. 
آقای صالحی همچنین به شرایط پیش رو در حوزه حج و زیارت اشاره کرد و گفت: هم‌اینک شرایط خاصی را در پیش داریم که می‌طلبید مدیری این مسئولیت را بپذیرد که بتواند در فضای تحریم با نگاه ویژه و سابقه مدیریتی درحوزه های اجرایی،  تصمیم های سریع و درست اتخاذ  و ازمشکلات عبور کند. 
وی با اشاره اینکه آقای رشیدیان از شناخت عمیقی در حوزه حج برخوردار است ، ابراز امیدواری کرد با حضور وی و همراهی کارکنان وکارگزاران حوزه حج وزیارت و تعامل سازمانها و دستگاههای همکار در این حوزه و عتبات عالیات ، مسیر پیش رو با رونق و شکوفایی بیشتر طی شود  و رضایت حداکثری زائران را در پی داشته باشد. 
بر پایه این گزارش ، در این مراسم آقای حمید محمدی رئیس قبلی سازمان حج و زیارت نیزدر سخنانی با اشاره به اینکه درشرایط سختی ریاست سازمان حج و زیارت به وی سپرده شد، اظهار داشت: درشرایطی که فاجعه تلخ منا فضای سنگینی را بر جامعه حاکم کرده و شرایط پیچیده ای ایجاد شده بود، این مسئولیت سنگین به بنده واگذار شد و امروز با اصرار خود این سمت را واگذار می‌کنم.
وی  افزود: به لطف خدا و همت و تلاش دست اندرکاران حوزه حج شاهد برگزاری دو حج عزتمندانه در دو سال اخیر بودیم .
آقای محمدی با اشاره به اینکه حج و زیارت حاصل یک کار جمعی است، گفت: حج  مجموعه ای بزرگ وحاصل تلاش دستگاه‌هایی است که هر یک نقشی دارند، مانند اربعین که یک رویداد جهانی است.
وی افزود: همواره به کارگزاران حج و زیارت بعنوان یک سرمایه ارزشمند و بزرگ برای پیشبرد اهداف و ماموریت های سازمان حج وزیارت وخدمتگزاری خالصانه به حجاج نگاه ویژه ای داشته ام.
وی همچنین  به برخی از فعالیت های صورت گرفته در دوره فعالیت دو ساله خود در سازمان حج وزیارت اشاره و تاکید کرد: دراین حوزه توانمند سازی سازی  با استفاده از ابزارهای نو و قانون مداری مورد توجه بوده است. 
در این مراسم آقای علیرضا رشیدیان رئیس جدید سازمان حج و زیارت هم پس از دریافت حکم خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی کوتاهی گفت: برای ادامه مسیرآغاز شده درحج و کاهش هزینه‌ها به همکاری دستگاههای مختلف و مرتبط ، روحانیت و اتحاد و همدلی دست اندرکاران این حوزه نیاز دارم  و امیدوارم این مسیر نورانی که با کمک کارگزاران طی شده، ادامه پیدا کند.
وی افزود: طبیعتا دراین مسیرمشکلات جدی وجود دارد ولی آن چنان نیست که از ادامه کار و ارتقاء کیفیت ناامید شویم.
این گزارش حاکیست درمراسم تکریم و معارفه رؤسای قبلی و جدید سازمان حج و زیارت که بعدازظهر امروز (شنبه ١٧ آذرماه) در سالن آمفی تئاتر این سازمان برگزار شد، آقای ابوالفضل نوفرستی هم به نمایندگی از مدیران ستادی و استانی حج و زیارت دوران مدیریت آقای محمدی و ابهام دربرگزاری حج پس از یک دوره توقف را یادآور شد و ارتقاء سازمان حج و زیارت را در زمان ریاست علیرضا رشیدیان آرزو کرد.
 




نظرات کاربران