فضائل حضرت عبدالعظیم (ع) از زبان ائمه اطهار فضائل حضرت عبدالعظیم (ع) از زبان ائمه اطهار فضائل حضرت عبدالعظیم (ع) از زبان ائمه اطهار بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فضائل حضرت عبدالعظیم (ع) از زبان ائمه اطهار فضائل حضرت عبدالعظیم (ع) از زبان ائمه اطهار فضائل حضرت عبدالعظیم (ع) از زبان ائمه اطهار فضائل حضرت عبدالعظیم (ع) از زبان ائمه اطهار فضائل حضرت عبدالعظیم (ع) از زبان ائمه اطهار

فضائل حضرت عبدالعظیم (ع) از زبان ائمه اطهار

با توجه به نزدیک شدن ایام ولادت حضرت عبدالعظیم(ع)، برخی از روایات ائمه اطهار علیهم‌السلام درباره زیارت آن حضرت را نقل می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث است. نسب او با چهار واسطه به امام حسن (ع) می‌رسد. شیخ صدوق، مجموعه روایات ایشان را با عنوان «جامع اخبار عبدالعظیم» گردآوری کرده است.


عبدالعظیم حسنی (ع)، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) را درک کرده است، نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی (ع) عرضه داشت و در زمان او وفات یافت.


ایشان از نوادگان پیشوای دوم شیعیان، در چهارم ربیع‌الثانی ١٧٣ هجری قمری در مدینه متولد شد و در پانزدهم شوال ٢٥٢ هجری قمری در شهر ری  وفات یافت.


با توجه به نزدیک شدن ایام ولادت ایشان، برخی از روایات ائمه اطهار علیهم‌السلام درباره زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) را نقل می‌کنیم.


امام هادی (ع) در سفری که عبدالعظیم به سامرا داشته، او را تصدیق می‌کند. امام هادی (ع) ایشان را این گونه خطاب می‌کند: یا اباالقاسم! تو به حق ولی ما هستی... تو همان دینی را که پسندیده خداست، از ما گرفته‌ای... خداوند تو را با گفتار ثابت در دنیا و آخرت تثبیت کند. این گفتگو میان امام و عبدالعظیم به «حدیث عرض دین» مشهور است.


صاحب بن عباد در رساله خود به نقل از ابوحماد رازی می‌گوید : خدمت حضرت هادی (ع) رسیدم و از آن جناب مسائلی پرسیدم، هنگامی‌ که اراده کردم از محضر مقدّسش بیرون شوم فرمود: هرگاه مشکلاتی برایت پیش آمد کرد، آنها را از عبدالعظیم حسنی بپرس و سلام مرا هم به او برسان.


ابونصر بخاری ضمن حالات فرزندان امام مجتبی (ع) از ابوعلی محمّد بن همام از حضرت امام حسن عسکری (ع) روایت کرده که در نزد آن جناب از عبدالعظیم حسنی صحبت به‌میان آمد، فرمود: اگر عبدالعظیم نبود، می‌گفتیم علی بن حسن بن زیدبن حسن فرزندی از خود باقی نگذاشته است.


ابن قولویه در «کامل الزّیارات» (باب ۱۰۷ صفحه ۳۲۴) از علی ابن حسین ابن موسی بن بابویه و او از محمّد ابن یحیی اشعری عطار قمی روایت کرده یکی از اهالی ری گفت بر حضرت ابوالحسن العسکری امام هادی (ع) وارد شدم. آن جناب از من پرسید کجا بودی؟ عرض کردم به زیارت سیدالشهدا (ع) رفته بودم. آن حضرت فرمود بدان و آگاه باش اگر قبر عبدالعظیم حسنی (ع) را که در نزد شماست زیارت کرده بودی، مثل آنست که حضرت حسین ابن علی را در کربلا زیارت کرده باشی.


برنامه‌های مراسم بزرگداشت ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در بارگاه ملکوتی آن حضرت از ٢٠ آذر آغاز می‌شود.


ایشان از نوادگان پیشوای دوم شیعیان، در چهارم ربیع الثانی ١٧٣ هجری قمری در مدینه متولد شد و در پانزدهم شوال ٢٥٢ هجری قمری در شهر ری  وفات یافت.


| شناسه مطلب: 91647




عبدالعظیم حسنی



نظرات کاربران