ترجمه اصول کافی در پی دیدن یک خواب ترجمه اصول کافی در پی دیدن یک خواب ترجمه اصول کافی در پی دیدن یک خواب بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ترجمه اصول کافی در پی دیدن یک خواب ترجمه اصول کافی در پی دیدن یک خواب ترجمه اصول کافی در پی دیدن یک خواب ترجمه اصول کافی در پی دیدن یک خواب ترجمه اصول کافی در پی دیدن یک خواب

ترجمه اصول کافی در پی دیدن یک خواب

استاد حسین انصاریان ضمن اشاره به این‌که اصول کافی معجزه فکر و عقل ائمه‌الطاهرین(ع) است، اعلام کرد: بعد از خوابی که دیدم ملهم به نوشتن ترجمه اصول کافی شدم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین انصاریان در آیین «رونمایی از کتاب ترجمه اصول کافی» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، با بیان این‌که هویت خود را با اعتقاد و یقین از وجود مبارک امام علی(ع) گرفتم، گفت: بر اساس عرفان شیعه کل ظاهر و باطن جهان از چهره‌های صفات پروردگار عالم است و هیچ موجودی از خودش چیزی ندارد.


وی ادامه داد: از دوران جوانی معرفی‌نامه من مبنی بر «... انا عبدک الضعیف الذلیل الحقیر المسکین المستکین» است و کارهایی که انجام دادم، بدون توجه و لطف او امکان‌پذیر نبود.


استاد حسین انصاریان بیان کرد: شبی خواب دیدم که از دنیا رفتم و حس می‌کردم که مرا در قبر بزرگی گذاشتند و زمانی که لحد را روی من قرار دادند و رفتند، من در درون خودم برای پاسخ‌گویی به رسولان الهی آماده می‌شدم که دیدم هنوز نیامدند و یک مرتبه متوجه نرمی خاک زیر بدنم شدم. قبر وسیعی بود و از جایم بلند شدم و با انگشتم رو سطح نرم خاک مقاله‌ای در وصف اباعبدالله الحسین(ع) نوشتم که بار ادبی و عاطفی بالایی داشت و در پایان مقاله با نام امام حسین(ع) امضا کردم و صدایی را شنیدم که گفت به شما اجازه دادند به دنیا برگردید و کارهای خود را انجام دهید.


استاد انصاریان اضافه کرد: بعد از خوابی که دیدم ملهم شدم که کتاب باعظمت شفابخش اصول کافی را که معجزه فکر و عقل ائمه طاهرین(ع) است ترجمه کنم؛ به این امید که ترجمه به خانه‌های مردم راه پیدا کند و شیعه تا جایی که این کتاب به چاپ می‌رسد از فرهنگ اهل‌بیت(ع) آگاه شود.


وی با بیان این‌که حدود چهار هزار روایات در این کتاب وجود دارد، اظهار کرد: ائمه طاهرین دستورعمل برای انسان‌ها تا روز قیامت را در این کتاب قرار دادند و تا شیعه یا مرجع تقلید یک‌بار این کتاب را نخواند متوجه معنی تشیع و فرهنگ اهل بیت(ع) نخواهد شد.


استاد انصاریان ضمن تاکید بر اهمیت کتاب اصول کافی، گفت: در اجازه‌نامه‌های فقهای گذشته به شاگردان خود که در حد مرجعیت بودند از نقل روایات کتاب اصول کافی استفاده می‌کردند و ارتباط عمیقی با این کتاب داشتند لذا حیف است اگر امروز از چنین کتابی باعظمتی غافل باشیم.


وی خاظرنشان کرد: امام علی(ع) زمان قرائت دعا برای کمیل بن زیاد نخعی سر بر خاک گذاشتند و تا پایان دعا گریستند و خستگی برای ایشان معنا نداشت و برای بار دوم صبح روز بعد برای کمیل قرائت کردند و تاکید کرد که ای کمیل این دعا را شب ۱۵شعبان و شب‌های جمعه تلاوت کن و اگر نمی‌توانی حداقل یک‌بار در زندگی‌ات شب جمعه این دعا را قرائت کن لذا با پرونده‌ این دعا وارد بر پرودگار شوی.


استاد انصاریان با بیان‌که مورد لطف و عنایت الهی قرار گرفته‌است، افزود: مسئله مهم در ترجمه کتاب موضوع فقه‌الحدیث و اصطلاح‌شناسی روایات بود که در این کتاب به کار رفته‌است و با دقت فراوانی که در روایات استفاده کردم متوجه غیرمعتبر و دروغ بودن یکی از روایات شدم. این روایت معروف به روایت حماویه است و به کمک  بهراد جعفری که سی جلد تحلیل الکافی را نوشتند متوجه شدیم که یک کاتب مرجعی مسلک این روایت را به اصول کافی اضافه کرده‌است و اعتباری ندارد.


ایسنا




مطالب مرتبط

نظرات کاربران