نظم و انضباط مرحوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی زبانزد عام و خاص بود

معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بابیان این‌که شخصیت مرحوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی بی‌نظیر بود، گفت: نظم و انضباط ایشان در کارها زبانزد عام و خاص بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حامد علم الهدی معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم دومین سالگرد مرحوم آیت‌الله محمد واعظ زاده خراسانی در بیت ایشان گفت: آیت‌الله واعظ زاده زحمات بسیاری برای تقریب مذاهب اسلامی کشید.


وی افزود: بعد از ارتحال آیت‌الله‌العظمی بروجردی تقریب کم‌رنگ شد و در حوزه‌های علمیه دوران طاغوت بسیار غریب ماند و رو به افول گذاشت تا این‌که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و در سال 1369 رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مجدداً دستور راه‌اندازی مجمع تقریب مذاهب اسلامی را داد.


حجت‌الاسلام علم الهدی یادآور شد: آیت‌الله واعظ زاده خراسانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی را تاسیس و امتیاز آن را از وزارت علوم دریافت کرد و در برخی از استان‌ها شعبه‌هایی را ایجاد کرد.


معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از خصوصیات استاد صراحت لهجه و صداقت در قول و عمل بود ؛ شاگردان او شیفته مقام معنوی استاد بودند و در مجامع اهل سنت همه شخصیت معنوی او را ستایش می‌کردند و او به وحدت فریقین اعتقاد داشت.


وی با اشاره به اینکه افکار و اندیشه‌های آیت‌الله واعظ زاده خراسانی زوایای پنهان بسیاری دارد، افزود: در سال‌های آخر عمر هیچ‌گاه قلم از دست استاد نیفتاد. در مجمع تقریب از صبح تا ظهر درحال نگارش بود و در مشهد در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی فعالیت می‌کرد. شاگردان ایشان باید همت و آثار او را منتشر کنند.


معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: تقریب کار یک‌نهاد نیست و همه سازمان‌ها و ارگان‌ها باید به میدان بیایند و قدم بگذارند؛ از دلسوزان حوزه و دانشگاه می‌خواهیم تا در این زمینه ما را یاری کنند.


 


عالم اهل سنت خراسان رضوی:مرحوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی منادی وحدت بود


بنابراین گزارش، مولانا سید فاضل حسینی از علمای اهل سنت خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به سفارش دین اسلام بر آموختن علم،گفت: خداوند مقام علم و عالم را بزرگ کرده و برای آنان درجات عالی قرار داده است . این افتخار برای امت اسلامی است که آیات قرآن ما را امر به خواندن و نوشتن کرده و خداوند در سوره علق پیامبر را امر به خواندن می‌کند.


مولوی سید فاضل حسینی همچنین با اشاره به شخصیت مرحوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی گفت: این عالم بزرگوار شاگرد آیت‌الله‌العظمی بروجردی بود او از علمای دانشگاه الازهر متأثر و استاد فریقین و منادی وحدت بود و ایشان هم شاگرد اهل تسنن و هم اهل تشیع داشت.


وی با بیان اینکه یک عالم صاحب‌همت معادل یک امت است، افزود: ایشان متعلق به یک فرقه خاص نبود بلکه متعلق به تمام امت بود.


عالم اهل سنت خراسان رضوی یادآور شد: علمایی که وحدت‌بخش و تقریبی بودند نور آنان بیش از دیگران می‌درخشد و آثاربی‌شمار آنان امروز در جامعه برای استفاده سایرین باقی‌مانده است.


 


| شناسه مطلب: 91796




مشهد مقدس



نظرات کاربران