اولین موزه قرآن با ماهیت دینی و هنری در حرم رضوی اولین موزه قرآن با ماهیت دینی و هنری در حرم رضوی اولین موزه قرآن با ماهیت دینی و هنری در حرم رضوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اولین موزه قرآن با ماهیت دینی و هنری در حرم رضوی اولین موزه قرآن با ماهیت دینی و هنری در حرم رضوی اولین موزه قرآن با ماهیت دینی و هنری در حرم رضوی اولین موزه قرآن با ماهیت دینی و هنری در حرم رضوی اولین موزه قرآن با ماهیت دینی و هنری در حرم رضوی

اولین موزه قرآن با ماهیت دینی و هنری در حرم رضوی

گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی یکی از غنی ترین گنجینه های قرآنی جهان است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد مقدس ، اولین موزه قرآن جهان با ماهیت دینی و هنری در 22 بهمن سال 1364 توسط آستان قدس رضوی در ساختمانی به مساحت 800 متربع گشایش یافت.


در حال حاضر این موزه سه گنجینه دارد و مجموعه‏ای از قرآن‏های خطی با قدمت تاریخی از قرن 3 تا قرن 13 هجری قمری، همچنین مجموعه‏ای از مرقعات از دوره صفوی تا عصر حاضر، مجموعه‏ای از جلد‏های لاکی و روغنی و نقاشی‏های گل، مرغ، تذهیب و خوشنویسی هنرمندان معاصردر آن به نمایش در آمده است.


در طی 25 سال گذشته تعدادی تابلوهای آیات قرآنی و ادعیه، جعبه قرآن و ابزار مرتبط با نگارش مانند: قلمدان‏ها، مرکب‏دان‏ها، قیچی و قط زن و قلم خوشنویسی به مجموعه اضافه شده است. اکنون این موزه با دارا بودن 1000 متر فضای نمایشی تعدادی از قرآن ها و نفایس خود را در معرض دید عموم قرار داده است. برخی از اهداکنندگان عمده این گنجینه عبارت است از: شاه عباس صفوی در سال 979ش، ابوالبرکات رازی در سال 409ش، ابوالقاسم منصور بن‌محمد بن‌کثیر در سال 382 ش، محمد شجاعی همدانی در سال 1318 ش، رکن‌الدوله محمدتقی میرزا والی خراسان در سال 1263ش است .




نظرات کاربران