حرم رضوی در گذر تاریخ منتشر شد حرم رضوی در گذر تاریخ منتشر شد حرم رضوی در گذر تاریخ منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حرم رضوی در گذر تاریخ منتشر شد حرم رضوی در گذر تاریخ منتشر شد حرم رضوی در گذر تاریخ منتشر شد حرم رضوی در گذر تاریخ منتشر شد حرم رضوی در گذر تاریخ منتشر شد

حرم رضوی در گذر تاریخ منتشر شد

کتاب «حریم و حرم رضوی: پیشینه، هنر و معماری»، به بیان تحولات زیربنایی و ساختاری و اماکن حرم مطهر رضوی را که 12 قرن از عمر آن می‌گذرد، می‌پردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ایبنا، کتاب «حریم و حرم رضوی: پیشینه، هنر و معماری» اثر بهزاد نعمتی در روزهای اخیر از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی راهی بازار نشر شد.


 


 حرم مطهر رضوی و رویدادهای مهم آن؛ ضریح مطهر امام رضا (ع) و پیشینه آن؛ ضریح شاه‌تهماسبی؛ گنبد حاتم‌خانی؛ قتلگاه، غسلگاه، قدمگاه و سجده‌گاه امام رضا (ع)؛ تاریخچه بست و بست‌نشینی در مشهد؛ مسجد گوهرشاد مشهد پس از ششصد سال؛ ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد؛ گزارشی فشرده از مدرسه علمیه خیراتخان؛‌ قبر سبز، مدفن سید نظام‌الدین علیشاه موسوی؛ کاشی‌های زرین‌فام حرم امام رضا (ع) سندی از هویت تاریخی شهر مشهد؛ درآمدی بر ساخت کتیبه‌های دوره صفوی حرم امام رضا (ع)؛ کتیبه‌های سنگی آستان قدس رضوی؛ سنگ یادمان واقعه به توپ بستن حرم امام رضا (ع) و برگی از تاریخ آستان قدس رضوی بر روی یک دوستکامی، عنوان فصل‌های مختلف کتاب است.



 در پیشگفتار کتاب آمده است: «این مجموعه بزرگ مذهبی، بازتابی از جلوه‌ها و ویژگی‌های ایران و همچنین اسلام در جهان است. بزرگ‌ترین بارگاه دینیِ جهان تشیع، دوازده سده قدمت دارد و پیشینه تشکیلات اداری و دیوانی آن، دست‌کم به ششصد سال می‌رسد کع اکنون در مرکز شهر مشهد، گستره یکصد هکتاری از بناهای تاریخی، تالارها، آرامگاه‌ها،‌ صحن‌ها، مساجد، مدارس و نهادهای خدماتی پرشماری را که سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر از سراسر ایران و جهان است، دربرمی‌گیرد... دوره صفوی، روزگارِ توسعه کمی و کیفی مجموعه آستان مبارک حضرت و تثبیت جایگاه آن در تحولات آتی تاریخ ایران بود. در این دوره، تشکیلات اداری حرم توسعه یافت و به پهنه آن افزوده شد. صحن کهنه بازسازی و گسترده شد و رواق‌هایی اضافه گردید.»



نخستین چاپ کتاب «حریم و حرم رضوی: پیشینه، هنر و معماری» در 228 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 25 هزار تومان از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به بازار نشر عرضه شده است.


| شناسه مطلب: 91942




تازه های نشر



مطالب مرتبط

نظرات کاربران