ساخت سازه گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) به پایان رسید ساخت سازه گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) به پایان رسید ساخت سازه گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) به پایان رسید بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ساخت سازه گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) به پایان رسید ساخت سازه گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) به پایان رسید ساخت سازه گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) به پایان رسید ساخت سازه گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) به پایان رسید ساخت سازه گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) به پایان رسید

ساخت سازه گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) به پایان رسید

معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: ساخت سازه گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی به پایان رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،  مهدی نیکویی پیش از ظهر دوشنبه در بازدید اصحاب رسانه از روند ساخت گنبد امام حسین (ع) اظهار داشت: کار مطالعات ترفیع گنبد امام حسین (ع) از سال ۹۱ شروع شد و تولیت حرم در خواست داشت که ارتفاع حرم ۷.۵ متر بلندتر و از نظر مقیاس ۱.۵ برابر شود .


وی افزود: تولیت بر لزوم حفظ معماری گنبد حفظ  و لاغرسازی ستون های آجری اطراف ضریح مطهر سید شهدا و فضای اطراف ضریح تاکید داشت.


نیکویی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصدی لاغرسازی ستون های حرم مطهر امام حسین (ع) افزود: کنترل کیفیت تمام مصالح به کار رفته در لاغرسازی ستون ها و ساخت گنبد امام حسین(ع) انجام شده است و خیلی از مصالح به روزترین مصالح دنیا هستند.


 معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با بیان اینکه عمر گنبد امام حسین (ع) را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال پیش بینی کرده ایم، افزود: مصالح به کار رفته در این گنبد آزمایش و تست شده اند و همه اطلاعات مصالح جمع آوری و آرشیو شده است.


نیکویی تصریح کرد: هشت نوع از مصالح روز دنیا را برای گنبد در نظر گرفته ایم و با توجه به شرایط خاصی که در کربلا وجود داشت نهایتا به این نتیجه رسیدم از کامپوزیت بتن و فولاد استفاده کنیم. ساخت گنبد با دقت بالایی انجام شده و در حین ساخت آزمایش های مختلف انجام شده است.


وی با اشاره به اینکه ساخت سگمنت های گنبد و بتن ریزی آن در کرمان انجام شده است، ابراز داشت: سازه گنبد سازه خاصی بوده و  تاکنون در دنیا به این سبک کار نشده است.


نیکویی افزود: گنبد با بتن سبک با مقاومت بالا  ساخته شده است و سگمنت های به کار رفته در گنبد را در کارگاه مجاور گنبد ساخته ایم که ۹۰ قطعه سگمنت بتنی داریم که چیدمان آنها به صورت آجری است که درشش تیپ این سگمنت ها نصب شده اند.


وی ادامه داد: پایه و اساس خشت های به کاررفته در گنبد مس است  وبرای اولین بار دردنیا تمامی خشت های که در اینجا ساخته می شود هیچگونه جوشکاری، برشکاری ندارند و از یک سیستم یکپارچه استفاده می کنیم.


نیکویی گفت: برای گنبد از روز اول ۱۲ خشت طراحی شد و نهایتا یکی از این طرح ها انتخاب شد و اکنون در گنبد در حال کار شدن است.


وی ادامه داد: ۶۵ درصد ساخت خشت ها انجام شده و طی چهار ماه آینده ساخت خشت ها به پایان می رسد و یکسری کتیبه ها، مقرنس ها و بحث های ظریف کاری معماری باقی می ماند که در حال انجام است.


معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان تصریح کرد: ساخت سازه گنبد با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی به پایان رسیده و نصب اولیه خشت ها در اینجا انجام می شود و مجددا سازه باز شده و با ماشین به کربلا فرستاده می شود و در کربلا نصب نهایی انجام می شود.


وی تا کید کرد: ساخت گنبد امام حسین (ع) یک  افتخاری برای مردم کرمان و ایران است و نزدیک سه هزارنفر از استان کرمان برای کمک به بازسازی اعتبات به صورت تبرعی به کربلا رفته اند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران