رییس سازمان حج و زیارت مطرح کرد؛

اهتمام به راه اندازی شبکه اجتماعی زیارت برای زایران

رییس سازمان حج و زیارت بر راه اندازی شبکه اجتماعی زیارت تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم هر زایر را در یک شبکه اجتماعی با عنوان «شبکه اجتماعی زیارت» عضو کنیم .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج؛ علی رضا رشیدیان در جلسه مجمع عمومی عادی شمسا اظهار کرد: از خدمات همه کارگزاران در ایران و عراق در مسیر خدمت به زایران عتبات عالیات قدردانی و تشکر می کنیم و امیدواریم که توفیق خدمت رسانی زوال نداشته باشد.
وی موضوع زیارت و اهمیت آن در فضای کنونی دنیا و جامعه را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در دنیایی که تهاجم سخت و نرم به ارزشهای دینی آغاز شده کمک به اعتلای فرهنگ دینی مقدس خواهد بود چرا که خداوند جاذبه و زیبایی هایی را در این مسیر قرار داده است و تحقق یکی از این اهداف نیز زیارت عتبات عالیات محسوب می شود.
رییس سازمان حج و زیارت خطاب به همه خادمان و تلاشگران این عرصه گفت: همه خادمان باید بدانند  مسیر مقدسی را برای خدمت به زایران برگزیده اند و قطعا این راه فراتر از همه موضوعات است و مسیر عشق محسوب می شود.
رشیدیان با بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم، گفت: از همه ما توقع می رود که جامع تر، جهان شمول تر و دقیق تر در موضوعات مرتبط با حوزه خود تصمیم گیری و حرکت کنیم و فراتر از مسایل مادی و زمان و مکان نگرش داشته باشیم.
**سنجش ابعاد فرهنگی و اجتماعی در تصمیم گیری ها
وی افزود: باید با توجه به شرایط ذکر شده هر تصمیمی مبتنی بر سنجش ابعاد فرهنگی و اجتماعی باشد و دقت لازم در این رابطه صورت گیرد.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم گفت: این شرایط با ۸ سال جنگ تحمیلی متفاوت است چرا که در آن دوران سنگرها، خاکریزها و دشمن مشخص بود و آسیب های ناشی از آن نیز واضح بود اما آسیب ها و دغدغه های جنگ اقتصادی متفاوت است؛ باید در این شرایط دقت لازم را داشته باشیم و تواصی به حق و صبر و تحمل را مدنظر قرار دهیم.


رشیدیان توضیح داد: جنگ اقتصادی در حوزه کاری ما هم بی تاثیر نیست که نمونه بارز آن مسئله تامین ارز سفرهای زیارتی است و در این رابطه نیز طرح ها و برنامه هایی را مدنظر داریم.
وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت در بحث زیارت متولی اصلی در کشورمحسوب می شود، گفت: نظام اسلامی متکی بر ارزشهای دینی است و قوت یافتن این موضوع اثر بخش خواهد بود؛ به گفته بزرگان، ما و بعثه مقام معظم رهبری در راستای اعتلای این ارزشهای دینی اثرگذار هستیم .
رشیدیان افزود: سازمان حج و زیارت برای فعالیت درحوزه عتبات عالیات، شرکت های کارگزاران را در سراسر کشور تشکیل داده و ساماندهی کارهای ثبت نام، ایجاد کاروان ها و ارایه خدمات توسط شرکتهای مرکزی شمسا انجام می‌گیرد بنابراین تمامی برنامه ها و تصمیم گیری های سازمان حج و شمسا برای زایران عزیز باید به بهترین نحو صورت گیرد.
**تاکید بر پویایی و زمان شناسی شرکت های مرکزی کارگزاران زیارتی
رییس سازمان حج و زیارت همچنین به شرکت های مرکزی کارگزاران زیارتی استان ها توصیه کرد که پویا، زمان شناس و دقیق باشند و ضمن احصا اشکالات کاری به دنبال رفع آن باشند.
رشیدیان تاکید کرد: اصلاح ساختار و اصلاح گری خدمات نیز به صورت مستمر باید انجام گیرد و نباید روی فرآیندها و روندهای اجرایی تعصب داشت بلکه هدف ارایه خدمات در خور شأن زایران است.
وی افزود: هدف ایجاد ظرفیت و زمینه لازم برای زیارت با امنیت و عزت و کرامت زایران عزیز است بنابراین به اصلاح ساختار نیاز است و باید صورت گیرد.
رییس سازمان حج و زیارت به منویات رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوع زیارت اشاره کرد و گفت: ایشان بر کرامت و عزت زایران ایرانی تاکید ویژه ای دارند و ما نیز باید به این مهم توجه داشته باشیم .
وی افزود: هدف اصلی ما باید ارتقای ارزشهای دینی و اخلاقی در زایران باشد و آنها نباید از سفر خود به سبب دغدغه هایی مانند حمل و نقل یا اسکان گلایه مند باشند؛ بلکه باید به نحوی عمل کنیم که هدف اصلی زیارت به سرانجام برسد.
**تاکید بر راه اندازی شبکه اجتماعی زیارت
رییس سازمان حج وزیارت با بیان اینکه باید شبکه اجتماعی زیارت تشکیل شود، گفت: در حال حاضر شبکه های اجتماعی مسئله اصلی شده است و مردم از این شبکه ها بهره مند می شوند بنابراین باید بتوانیم هر نفر زایر را در یک شبکه اجتماعی با عنوان «شبکه اجتماعی زیارت» عضو کنیم .
به گفته رشیدیان، فردی که به زیارت مشرف شده می تواند بعد از بازگشت خود نیز با عضویت در شبکه اجتماعی زیارت به ارتقای داده های خود از زیارت مبادرت ورزد و رابطه معنوی و فرهنگی خود را حفظ کند.
وی همچنین بر توجه به هدف اصلی یعنی زیارت زایران تاکید کرد و گفت: باید همه ایرادات اصلاح شود و به هدف اصلی که همان زیارت است توجه لازم صورت گیرد.
رییس سازمان حج و زیارت به موضوع اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در خصوص اربعین حسینی که بخش عظیمی از زایران کشورمان دریک بازه زمانی محدود عازم عتبات عالیات می شوند باید سازوکار لازم مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: می توان از راهپیمایی با شکوه اربعین حسینی به عنوان یکی از راهکارهای دیپلماسی زیارت و عنصر وحدت میان جوامع و مردم دنیا بهره گرفت چرا که اربعین فقط متعلق به مسلمانان و شیعیان نیست.
**استفاده از ایده ها و نوآوری ها در برنامه ریزی ها
رشیدیان در بخش دیگری از سخنان خود توصیه کرد که دست اندرکاران و مسئولان ذیربط از ایده ها و نوآوری های افراد مختلف بهره بگیرند و فقط به روشهای سنتی اکتفا نکنند.
وی همچنین توجه به سلایق و درخواست های متفاوت زایران را مورد توجه قرارداد و اظهار کرد: مردم ما عاشق زیارت عتبات عالیات هستند ولی درخواست های متفاوت برای عزیمت دارند یعنی برخی مایل به سفر سه تا پنج روزه و برخی مایل به سفر ۱۵ روزه هستند بنابراین باید بسته های مختلف با گروه های قیمتی متفاوت تهیه و تدوین شود.
رییس سازمان حج و زیارت افزود: ضمنا باید در ارایه بسته ها و خدمات برنامه ریزی و اطلاع رسانی دقیقی صورت گیرد تا تمامی زایران از خدمات رضایت داشته باشند.
رشیدیان همچنین به داشتن تعامل با دستگاههای همکار در حوزه زیارت اشاره کرد و افزود: باید تعامل لازم را با دستگاهها و سازمان های دیگر در حوزه زیارت همانند هواپیمایی و ... داشته باشیم تا از طرفی قیمت زیارت برای زایران افزایش نیابد و از طرفی آنها نیز لطمه  نبینند.
وی تاکید کرد: ما وکیل زایر محسوب می شویم و باید منافع او را حفظ کنیم بنابراین باید در هزینه کردها و برنامه ریزی ها دقت لازم را داشته باشیم.
رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به تبلیغ برای جذب زایر گفت: از راهکارهای تشویق برای کسانی که به جذب زایر و ایده برای تبلیغ می پردازند استفاده کنید .
**هزینه های سربار و اضافه کاسته شود
رشیدیان همچنین تاکید کرد: حتی الامکان از هزینه های سربار و اضافه کاسته شود و در عین حال این کاهش هزینه های سربار به کرامت، عزت و امنیت زایران لطمه ای وارد نکند .
وی در پایان اظهارکرد: امیدواریم خدمتی شایسته و در خور شأن به زایران ارایه دهیم و از طرفی شاهد شاهد زیارتی عارفانه توام با عزت و کرامت و امنیت آنها باشیم.
 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران