زائر حضرت رضا (ع) باید با تمدن رضوی آشنا شود

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد : زائر حضرت رضا (ع) پس از زیارت باید با تمدن رضوی آشنا شود .

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد مقدس ؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در مراسم افتتاح بخش انقلاب اسلامی موزه زنده زیارت گفت: اقداماتی که در این سال‌ها انجام شده در راستای افزایش بهره‌ وری امکانات آستان قدس رضوی بوده است و امروز جوانان برومند، خلاق، مبتکر و درد آشنایی داریم که آماده کار، تلاش، فعالیت و نوآوری در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند.


وی ادامه داد: اگر به جوانان میدان دهیم و زمینه کار و تلاش آنها را فراهم کنیم، منشاء بسیاری از کارها خواهند بود و گره‌های بسیاری به دست آنها گشوده می‌شود.


تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به محل احداث موزه زنده زیارت ادامه داد: این مکان متعلق به آستان قدس رضوی است و در سال‌های گذشته کارخانه‌ای بود که به نیشابور منتقل شد و در ۱۰ سال گذشته به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گرفت که با تلاش جوانان فرهیخته و مبتکر تبدیل با موزه زنده زیارت شد.


حجت الاسلام رئیسی افزود: لازم است حتماً زائر امام رضا(ع) با تمدن رضوی آشنا شود و تاریخ زندگی ائمه اطهار و انبیای الهی که مدنیت بشر نیز آمیخته با آن‌ها است را بشناسند.


وی ادامه داد: جوان امروز باید بداند انقلاب اسلامی دارای چه ماهیتی بوده و چه پیامی داشته زیرا تجربه روزهای جنگ و روزهای سخت انقلاب اسلامی و فتنه‌هایی که برای این انقلاب تهدید بود و با تدبیر امام و رهبری و حضور مردم تبدیل به فرصت شد را ندیده است و باید در کنار زیارت خود با انقلاب اسلامی و برکات هشت سال دفاع مقدس آشنا شود.


عضومجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه، عده‌ای به دنبال تطهیر رژیم ستم‌شاهی هستند، افزود: بسیاری از فیلم، عکس و نوشته‌ها که امروز منتشر می‌شود حاکی از این است که می‌خواهند جنایات بسیاری که رژیم پهلوی و قاجار علیه مردم این کشور انجام داده‌اند را نادیده بگیرند.


حجت الاسلام رئیسی با اشاره به این که، باید به‌ هر نحوی‌که می‌شود نشان داد رژیم پهلوی چه بر سر ملت ایران آورده است افزود: باید تاریکی و ظلمت حکومت جور قاجار و پهلوی را به مردم نشان داد.


وی بیان کرد: جریان گوهرشاد باید زنده بماند تا جوانان ما بدانند چگونه این واقعه تاریخی اتفاق افتاد و روزهای انقلاب اسلامی در اینجا به تصویر کشیده شود.


تولیت آستان قدس رضوی افزود: آنچه در موزه زنده زیارت انجام‌شده است برای نشان دادن ابعاد گسترده ماهیت انقلاب اسلامی و بخشی از ظلم حکومت ستم‌شاهی است و دورانی که به برکت‌ انقلاب، ساختن شهر و روستا آغاز شد‌. در این موزه می‌بینیم فردی که پدرش در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی شهید شده، امروز مدافع حرم است و جنگ را اداره می‌کند و بعد از جنگ هم مقابل فتنه‌ها می‌ایستد.


حجت الاسلام رئیسی، آشنا شدن زائرین به ویژه نسل جوان و نوجوان با پدیده انقلاب اسلامی و برکات انقلاب را یک ضرورت دانست و خاطر نشان کرد: ان‌شاء‌الله این دالان معرفتی ادامه خواهد یافت و به شناخت تمدن رضوی(ع) و مدنیتی که با هجرت امام رضا(ع) در این منطقه شکل گرفت، خواهد انجامید.


در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد اظهار کرد: یکی از دستاوردهای اخیر آستان قدس رضوی مدل مدیریت و موضوع بهره‌وری از اماکن است. در سه سال گذشته بیش از یک‌میلیون مترمربع به فضاهای فیزیکی آستان قدس رضوی در حوزه فرهنگی اضافه‌شده است و اکثر این مکان‌ها درگذشته وجود داشته‌اند اما کارکرد فرهنگی نداشتند.


وی با اشاره به اینکه چهار مجموعه بزرگ فقط در سه سال گذشته در راستای مأموریت‌های فرهنگی برای زائران و مجاوران مورد سازمان‌دهی قرارگرفته است، افزود: اولین مجموعه فرهنگی در محل باغ بیلدر به نام «اردوگاه امام رضا(ع)» راه‌اندازی شد که مورد استفاده اردوهای جوانان قرار می‌گیرد و تاکنون بیش از 50 هزار نفر از این اردوگاه استفاده کرده‌اند.


گنابادی نژاد ادامه داد: دومین مجموعه‌ای که در راستای مأموریت‌های فرهنگی بکار گرفته شد، باغ امام رضا(ع) در تقاطع بلوار خیام و توس به مساحت 110 هکتار ویژه فعالیت‌های فرهنگی و نوآورانه بانوان به نام «باغ اردوگاه خاتون» است. سومین مجموعه فرهنگی که در یک‌ماهه اخیر به بهره‌برداری رسیده اردوگاه و مرکز فرهنگی معرفتی امام رضا(ع) در ابتدای خیابان فدائیان اسلام است که به‌عنوان مرکز اردویی تشکل‌های دانشجویی مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.


رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: موزه زنده زیارت در مکان سابق کارخانه نخریسی آستان قدس رضوی که به‌عنوان محل انبار کالا استفاده می‌شد در راستای مأموریت فرهنگی آستان قدس راه‌اندازی شد.


وی ادامه داد: موزه زنده زیارت یکی از رویدادهایی است که می‌تواند بخشی از اوقات زائر که در بیرون از حرم سپری می‌شود را در راستای معرفت افزایی بکار گیرد. امیدواریم در فاصله‌ای کوتاه فازهای بعدی این موزه به بهره‌برداری برسد و مصداق خدمت به زائران و مجاوران مضجع منور حضرت رضا(ع) باشد.


وی تصریح کرد: مشهد مقدس کلان‌شهری است که 3 میلیون جمعیت دارد و بدون تردید تشکیل، توسعه، گسترش و کالبد این شهر مربوط به بارگاه منور رضوی است.


رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه بیش از 30 میلیون زائر در طول سال به پابوسی امام رضا(ع) مشرف می‌شوند، تأکید کرد: ضروری است که علاوه بر حرم علی بن موسی‌الرضا(ع) در بیرون از حرم هم بتوانیم نیازهای زائر و مجاور را در بخش‌های فرهنگی و معرفتی تنظیم، تولید و ارائه کنیم.


موزه زنده زیارت به همت آستان قدس رضوی و در مساحتی به متراژ شش هکتار ساخته شده و در مرحله اول بخش ویژه انقلاب اسلامی آن به مساحت یک هکتار به بهره برداری رسیده است.


| شناسه مطلب: 92030




زائران مشهد مقدس



مطالب مرتبط

نظرات کاربران