۴۰ سال، ۴۰ خدمت به زایران عتبات عالیات ۴۰ سال، ۴۰ خدمت به زایران عتبات عالیات ۴۰ سال، ۴۰ خدمت به زایران عتبات عالیات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
۴۰ سال، ۴۰ خدمت به زایران عتبات عالیات ۴۰ سال، ۴۰ خدمت به زایران عتبات عالیات ۴۰ سال، ۴۰ خدمت به زایران عتبات عالیات ۴۰ سال، ۴۰ خدمت به زایران عتبات عالیات ۴۰ سال، ۴۰ خدمت به زایران عتبات عالیات

۴۰ سال، ۴۰ خدمت به زایران عتبات عالیات

عمده ترین خدمات به زائران عتبات عالیات در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی ارائه می‌شود. از سال ۱۳۹۵ تاکنون مناسبت اربعین حسینی(ع) به شکل ویژه‌ای برپا می‌شود و ایرانی‌‎های زیادی هم در این مراسم شرکت می‌کنند. از همین رو جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با اعزام کادردرمانی، آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و دارو خدمات بهداشتی درمانی را به زائرین همه کشورها از همه ملیت‌ها در این مناسبت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، سقوط نظام بعث عراق منجر شد تا بسیاری از شیعیان برای زیارت عتبات عالیات راهی کشور عراق شوند روندی که تا سال ۱۳۸۲ ادامه داشت اما به دنبال انفجار مهیب در بین‌الحرمین زیارت عتبات مقدسه متوقف شد تا اینکه در سال ۸۴ تفاهمنامه جامعی بین ایران و عراق برای از سرگیری این مساله به امضا رسید.


بخشی از این تفاهم‌نامه کلی مربوط به ارائه خدمات بهداشت و درمان به زائران در شهرهای مذهبی عراق بود که ابتدا بین جمعیت هلال احمر ایران و وزارت بهداشت و درمان عراق امضا شد و سپس در سال ۲۰۱۱ میلادی تفاهم‌نامه دیگری بین دو جمعیت هلال احمر ایران و عراق امضا شد و به تایید وزارت بهداشت و درمان عراق رسید.


 


مراسم اربعین اوج خدمت داوطلبانه به زائران


عمده ترین خدمات به زائران عتبات عالیات در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی ارائه می‌شود. از سال ۱۳۹۵ تاکنون مناسبت اربعین حسینی(ع) به شکل ویژه‌ای برپا می‌شود و ایرانی‌‎های زیادی هم در این مراسم شرکت می‌کنند. از همین رو جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با اعزام کادردرمانی، آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و دارو خدمات بهداشتی درمانی را به زائرین همه کشورها از همه ملیت‌ها در این مناسبت می‌کند.


 


رفع ضعف‌های گذشته در اربعین ۹۷


امسال سومین سال متوالی بود که بود مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی در وسعت ویژه‌ای برگزار شد و با توجه به اینکه مسوولیت بهداشت و درمان و مراقبت از سلامت زائران به جمعیت هلال احمر سپرده شده بود برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای پوشش هر چه بهتر این مراسم صورت گرفت.


عملیات اصلی از ۲۶ مهر آغاز و تا ۱۷ آبان ادامه داشت و برای پوشش این مراسم کادر درمانی ۱۴۰۰ نفره به صورت داوطلبانه جمعیت هلال احمر را همراهی کردند و و در درمانگاه‌ها و پایگاه‌های درمانی در شهرهای کربلا، نجف، سامرا، کاظمین و پایگاه‌های بین راه نجف و کربلا مستقر شدند. در طول این زمان یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۴۰ مورد خدمات کوچک و بزرگ از چک قند خون و سرم تراپی تا خدمات دندانپزشکی ارائه شد.


ارائه خدمات در این مدت زمان نیاز به برنامه‌ریزی مناسب و دقیق داشت. از همین رو پیش از آغاز عملیات اقدامات مختلفی صورت گرفت. برای تامین داروهای مورد نیاز، پیش از شروع سفر زائران ۱۴ دستگاه تریلر دارو و تجهیزات پزشکی به عراق اعزام شدند.


همچنین در راستای ارائه خدمات هر چه بهتر، از ماه‌ها قبل به بررسی و ارزیابی عملکرد سال گذشته پرداخته شد و نقاط ضعف آن مشخص شد که شامل موارد زیر بود:


 


۱- کمبود آمبولانس ( ۲۵ دستگاه آمبولانس مربوط به جمعیت هلال احمر)


۲- مشکلات جابجایی آمبولانس‌ها و اتوبوس‌های آمبولانسی به محل حادثه


۳- ارسال دیرهنگام دارو و تجهیزات پزشکی


۴- تأخیر در شروع عملیات


۵- عدم در اختیار داشتن بیمارستان‌های عراقی


۶- تعطیلی زودهنگام بعد از اربعین حسینی (ع)


۷- مشکلات کانکس و چادر


۸- کمبود مترجم در همه مراکز درمانی در بیمارستان‌های عراق


۹- کامل نبودن چارت پایگاه‌‌ها


۱۰- عدم در اختیار داشتن صحن حضرت زهرا (س)


۱۱- عدم استفاده کامل از استان‌های مرکزی همجوار کشور عراق (خوزستان، کرمانشاه و ایلام)


۱۲- نامناسب بودن برخی از بنرها و عدم اطلاع‌رسانی به زائران جهت مراجعه به درمانگاه‌ها


۱۳- نامناسب بودن نیروهای بکار گرفته شده بعنوان انتظامات


۱۴- زیاد بودن طول دوره برای متخصصین


این موارد مورد تاکید قرار گرفت تا با بهبود آنها، پوشش مراسم اربعین سال ۹۷ رضایت‌بخش‌تر باشد. در نهایت اربعین امسال با نقاط قوت زیر همراه بود:


۱- افزایش تعداد آمبولانس (از ۲۵ به ۳۰ دستگاه)


۲- توزیع مناسب آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانسی و راه‌اندازی پایگاه‌ امدادی حله و کاظمین


۳- ورود دارو و تجهیزات در ابتدای ماه صفر و حداقل ۸ روز قبل از شروع عملیات


۴- آغاز به موقع عملیات درمانی در همه پایگاه‌ها در هشتم صفر


۵- استقبال چشم‌گیر بیمارستان‌‌های عراق از حضور نیروهای هلال احمر با عنایت به عملکرد خوب سال‌های گذشته و استقرار نیروهای جمعیت در بیمارستان فرات در کوفه، بیمارستان حیدریه بین نجف و کربلا، بیمارستان الحسین در کربلا و انجام تعدادی عمل جراحی در بیمارستان الحسین، توسط پزشکان متخصص برای زائران ایرانی


۶- ارائه خدمات بهداشتی درمانی تا پایان ماه صفر با اعزام تیم پزشکی تازه نفس جدید در روز ۲۱ صفر


۷- حذف کانکس و چادر در بین راه نجف و کربلا و استفاده از ساختمان‌های مواکب


۸- اعزام تعداد قابل توجه مترجم و توزیع مناسب آنها در تمام بیمارستان‌ها و پایگاه‌های درمانی از جمله بیمارستان‌های صدر و حکیم که صرفاً مترجمین در آنجا حضور داشتند .


۹- بازبینی چارت پایگاه‌ها و تلاش در توزیع مناسب نیروها در کلیه پایگاه‌ها


۱۰- ایجاد یک پایگاه‌ بزرگ و مناسب در صحن حضرت زهرا (س) برای اولین بار


۱۱- استفاده از پتانسیل استان‌های مرزی و انتقال بیماران،‌ مجروحین و مصدومین در حوادث مرزی توسط استان‌های همجوار به داخل ایران در نقاط حادثه خیز نزدیک به مرز و صرفه‌جویی در توان و انرژی نیروهای مستقر در شهرهای نجف اشرف‌،‌ کربلای معلا و کاظمین


۱۲- استفاده از تعداد کافی و مناسب از بنرها و اصلاح شکل و لوگوی آنها، و همچنین بنرهای راهنمایی زائرین به محل درمانگاه‌ها


۱۳- استفاده از نیروهای حراست در کسوت نیروهای انتظامات و بهره‌مندی از پتانسیل‌های این قشر زحمت‌کش در جهت خدمت به زائرین اباعبدا…الحسین (ع)


۱۴- کوتاه نمودن مدت حضور متخصصین و محدود نمودن حضور آنها به زمان پیک حضور زائران که منجر به استقبال بیشتر ایشان گردید .


 


علاوه بر برطرف کردن نقاط ضعف سال‌های گذشته، سعی شد خدمات جدیدی منطبق بر نیازهای زائران و همچنین تسهیل خدمات‌رسانی مد نظر قرار بگیرد:


 


۱- برای اولین بار انجام اعمال جراحی توسط همکاران جراح ایرانی در این ایام.


۲- برای اولین بار بهره‌مندی از پایگاه‌های طب سنتی


۳- مدیریت واحد نیروهای امداد و نجات و بهداشت و درمان


۴- حضور مترجمین عرب زبان در درمانگاه‌ها و پایگاه‌های امدادی بین‌ جاده‌ای و بیمارستان‌های عراق


۵- حضور پزشکان و مترجمان عرب زبان در بیمارستان‌های کربلا جهت بررسی (به صورت شبانه‌روزی)


۶- حضور ۸ دستگاه‌ اتوبوس آمبولانسی متعلق به جمعیت هلال احمر جهت تخلیه سریع بیماران


۷- هماهنگی کامل با اورژانس کشور جهت تحویل سریع بیماران و مجروحین در نقطه صفر مرزی


۸- تردد سهل و آسان آمبولانس‌ها و اتوبوس‌های آمبولانسی بین شهرها و داخل شهرها با توجه به هماهنگی انجام شده با استانداری کربلا و نجف و استان‌های بین‌راه


۹- انتقال دارو از طریق مرز مهران و صرفه‌جویی هزینه انتقال


۱۰- شروع زود هنگام عملیات و راه‌اندازی درمانگاه‌ها و پایگاه‌های بین‌جاده‌ای بگونه‌ای که از هشتم صفر آمادگی کامل پذیرش بیماران وجود داشت .


۱۱- تغییر شیوه به شکل ویزیت درمانی به جای پخش شکلاتی دارو (پخش دارو به صورت امدادی و بدون ویزیت)


۱۲- ایجاد سیستم پذیرش درمانگاه‌ها و ثبت افراد مراجعه کننده در سیستم


۱۳- تجهیز پایگاه‌های جاده‌ای به کلیه وسایل احیاء از قبیل DC شوک- EKG – اکسیژن ساز – تخت بستری و غیره‌، علیرغم تحمیل هزینه‌های بالا


 


با توجه به حجم عظیم و انبوه زوار وارد شده به کشور عراق و خروج تدریجی آنها، برنامه‌ریزی لازم جهت خروج پلکانی نیروهای جمعیت هلال احمر به عمل آمد تا خدشه‌ای درخصوص ارائه خدمات به زوار باقیمانده وارد نشود . از همین رو از ۹ آبان تا ۱۷ آبان کادر درمانی جدید به عراق اعزام شد تا بتوان تا اتمام ماه صفر و خروج کامل زائران خدمات‌رسانی کرد.


 


در کنار زائران تاسوعا و عاشورای حسینی


تاسوعا و عاشورای حسینی نیز یکی از مراسمی است که زوار زیادی به عتبات عالیات سفر می‌کنند و از همین رو در این ایام نیز جمعیت هلال احمر در کنار زائران است. در این مناسبت کادر بزرگی شامل متخصصین جراحی عمومی در قالب دوگروه باهمکاری عتبه امام حسین (ع) و جمعیت هلال احمر عراق وارد کربلا می‌شوند و در روز عاشورا اعمال جراحی و بخیه را انجام می‌دهند.


 


روزگاری در جوار حرم حضرت زینب


در دمشق یک درمانگاه و در زینبیه نیز دو درمانگاه متعلق به جمعیت هلال احمر ایران جهت ارائه خدمات به زائرین ایرانی وجود دارد که در حال حاضر به دلیل عدم اعزام زائرین به سوریه تعطیل است و با بازگشایی مجدد عتبات اعزام زائرین این درمانگاه‌ها همانند قبل فعال و خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین ارائه خواهند داد.


 


• فایل‌های گرافیکی زیر اطلاعات بیشتری از اجرای این طرح به شما می دهد:




مطالب مرتبط

نظرات کاربران