انتقال گنبد جدید حرم مطهر امام حسین(ع) به کربلا در اوائل سال آینده انتقال گنبد جدید حرم مطهر امام حسین(ع) به کربلا در اوائل سال آینده انتقال گنبد جدید حرم مطهر امام حسین(ع) به کربلا در اوائل سال آینده بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
انتقال گنبد جدید حرم مطهر امام حسین(ع) به کربلا در اوائل سال آینده انتقال گنبد جدید حرم مطهر امام حسین(ع) به کربلا در اوائل سال آینده انتقال گنبد جدید حرم مطهر امام حسین(ع) به کربلا در اوائل سال آینده انتقال گنبد جدید حرم مطهر امام حسین(ع) به کربلا در اوائل سال آینده انتقال گنبد جدید حرم مطهر امام حسین(ع) به کربلا در اوائل سال آینده

انتقال گنبد جدید حرم مطهر امام حسین(ع) به کربلا در اوائل سال آینده

معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با اشاره به اینکه ساخت سازه گنبد مطهر حسینی ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده است، گفت: ۶۵ درصد ساخت خشت ها انجام شده و طی ۴ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، مهدی نیکویی در بازدید جمعی از اصحاب رسانه کرمان از روند ساخت گنبد مطهر حسینی اظهار کرد: روند مطالعات ترفیع گنبد مطهر حسینی از سال ۹۱ آغاز و جلسات متعددی با عتبه حسینی برگزار و مقرر شد ارتفاع گنبد ۷ و نیم متر بیشتر شود.


وی با اشاره به فعالیت ستاد عتبات در لاغرسازی ستون های اطراف ضریح حرم امام حسین علیه السلام در کربلا افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه و کارهای مربوط به ترفیع گنبد در کربلا ۹۹ درصد انجام شده و رو به اتمام است.


معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با بیان اینکه برای ساخت گنبد مطالعات ژئوتکنیک، ژئوفیزیک و … انجام شده و مراحل پایانی کار در کرمان در حال انجام است و تا چند ماه آینده گنبد به کربلا حمل می‌شود، اظهار کرد: بر روی همه مصالح به کار رفته، کنترل کیفیت انجام و دوام عمر ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساله پیش بینی شده و اطلاعات همه مصالح در آرشیوی در ستاد عتبات استان موجود است.


وی اظهار کرد: ۸ نوع مصالح روز دنیا را برای گنبد در نظر گرفتیم و با توجه به شرایط خاص در کربلا به سمت کامپوزیت بتن و فولاد رفتیم و ساخت با دقت بالایی صورت گرفت.


نیکویی با اشاره به اینکه سازه گنبد سازه خاصی است، عنوان کرد: کار نصب خشت‌ها روی سازه به شیوه‌ای انجام شده که تاکنون این کار در دنیا صورت نگرفته و ساخت سگمنت و بتن ریزی در محل کارگاه در کرمان انجام شده است.


وی با اشاره به اینکه ساخت گنبد با بتن سبک با مقاومت بالا صورت گرفته، تصریح کرد: در کربلا نیز از سطح زمین سه و نیم متر به کف زمین حفاری و شمع‌ها زده شد و مرحله به مرحله کار علمی و عملی پیش رفته و آزمایش‌های کنترل کیفیت در کرمان و کربلا انجام می‌شود.


معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با اشاره به اینکه۹۰ قطعه سگمنت بتنی داریم که جایگاهی برای نصب خشت های طلاست و پایه خشت‌ها مس است، افزود: ۶۵ درصد ساخت خشت‌ها انجام شده و طی ۴ ماه آینده به اتمام می‌رسد و یکسری کتیبه‌ها، مقرنس‌ها و بحث‌های ظریف معماری باقی مانده که در حال انجام است.


نیکویی بیان کرد: کار سازه گنبد ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و در اینجا خشت‌ها نصب اولیه و باز می‌شود و در کربلا نصب نهایی صورت می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه ساخت گنبد مطهر حسینی و فعالیت ستاد در کربلا افتخاری برای مردم کرمان و ایران بود، گفت: نزدیک به ۳ هزار نفر از استان کرمان تاکنون برای کار به کربلا رفته و به صورت تبرعی کار انجام داده‌اند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران