شناسایی قدیمی ترین مدارس دینی منحل شده در کربلا شناسایی قدیمی ترین مدارس دینی منحل شده در کربلا شناسایی قدیمی ترین مدارس دینی منحل شده در کربلا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شناسایی قدیمی ترین مدارس دینی منحل شده در کربلا شناسایی قدیمی ترین مدارس دینی منحل شده در کربلا شناسایی قدیمی ترین مدارس دینی منحل شده در کربلا شناسایی قدیمی ترین مدارس دینی منحل شده در کربلا شناسایی قدیمی ترین مدارس دینی منحل شده در کربلا

شناسایی قدیمی ترین مدارس دینی منحل شده در کربلا

 به همت یکی از مراکز علمی قدیمی ترین مدارس دینی کربلا شناسایی شد و از اقدامات حزب بعث به منظور تعطیلی این مدارس آشکار ساخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، مرکز مطالعات و پژوهشهای کربلاء وابسته به آستان قدس حسینی نشستی علمی با موضوع «مدارس دینی، وقایع تاریخی که بر سر آنها آمده و پیامدهای اجتماعی آن» را در مقر این مرکز در شهر کربلاء برگزار کرد.


این نشست در راستای سلسله فعالیتهای علمی تخصصی این مرکز برگزار شد که طی آن میراثهای دینی و تاریخی شهر مقدس کربلاء مورد بررسی قرار گرفت.
در این سمینار استاد دکتر حیدر الکربلایی مدرس دانشگاه کربلاء در سخنانی به شرح مفصلی از مهمترین مدارس دینی شهر کربلاء، نقش فعال آنها در بیان دانش ائمة اهل بیت (علیهم السلام)، برجسته ترین مؤسسان آنها و موانعی که تیم میدانی مرکز مطالعات و پژوهشهای کربلاء به واسطه یافتن اسناد مرتبط با این مدارس با آن مواجه شدند، پرداخت.
الکربلایی در ادامه به تلاشهای مرکز مطالعات کربلاء و همکاری دفتر اوقاف شیعه در یافتن اسناد مرتبط با این مدارس اشاره کرد.
در ادامه این سمینار دکتر ثامر مکی، استاد تاریخ دوران جدید و معاصر نیز در سخنانی در این مرکز به بیان مسایل مرتبط با این موضوع پرداخت.
وی همچنین ضمن تشریح کامل تاریخ مدارس دینی و مکاتب اسلامی تا قبل از سال 2003 میلادی، به مراحل سه گانه معماری این مدارس، تخریب آنها به دلیل تصمیمات ظالمانه رژیم بعث و مصادره آنها به واسطه اولین حکم شورایی موسوم به شورای فرماندهی انقلاب منحل شده در سال 1994 به شماره 149 و حکم دوم به شماره 148 در سال 1997 میلادی اشاره کرد که بر اساس حکم اول دانشگاهها، حسینیه‌ ها و مدارس دینی مصادره و در وزارت اوقاف ثبت شد و در حکم دوم مالکیت آن به وزارت دارایی منتقل شد تا در مزایده‌ ای عمومی به شهروندان فروخته شود.
در همین حال استاد احمد باسم الأسدی نیز به بیان مهمترین و برجسته ترین مدارس دینی که بعد از سال 2003 میلادی تأسیس شد، تاریخ و نحوه تأسیس آنها و برجسته ترین علوم دینی و علمی که به دانشجویان عراقی و دانشجویان خارجی این مدارس ارائه شد، پرداخت.
وی همچنین به مهمترین این مدارس اشاره کرد و گفت: مدرسه دینی سردار حسن خان، مدرسه سلیمی، هندی، بادکوبه، مجاهد، زینبیه، مهدیه، علامه بن فهد حلی، بروجردی، امام باقر، شریف العلماء، عترت، حسنی و غیره از جمله مهمترین این مدارس هستند.
این سمینار با ارائه اظهار نظر و پیشنهادات شرکت‌کنندگان به کار خود پایان داد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران