آمادگی لغو روادید بازرگانی همزمان با سفر روحانی به بغداد آمادگی لغو روادید بازرگانی همزمان با سفر روحانی به بغداد آمادگی لغو روادید بازرگانی همزمان با سفر روحانی به بغداد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آمادگی لغو روادید بازرگانی همزمان با سفر روحانی به بغداد آمادگی لغو روادید بازرگانی همزمان با سفر روحانی به بغداد آمادگی لغو روادید بازرگانی همزمان با سفر روحانی به بغداد آمادگی لغو روادید بازرگانی همزمان با سفر روحانی به بغداد آمادگی لغو روادید بازرگانی همزمان با سفر روحانی به بغداد

آمادگی لغو روادید بازرگانی همزمان با سفر روحانی به بغداد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورت موافقت طرف عراقی، توافقنامه لغو متقابل روادید بازرگانان میان دو کشور همزمان با سفر دکتر روحانی به بغداد امضا می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج از ایرنا، «محمد جواد ظریف» چهارشنبه شب در جمع سران عشائر کربلا و بابل در محل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا، گفت: از پنج سال پیش پیشنهاد لغو متقابل و کامل روادید میان دو کشور را ارائه کرده ایم اما طرف عراقی هنوز با آن موافقت نکرده است. 
وی گفت: بتازگی نیز پیشنهاد کرده ایم که دست کم روادید بازرگانان لغو شود، این پیشنهاد را به دولت عراق داده ایم و درصورت موافقت، می توانیم آن را در جریان سفر اسفندماه دکتر روحانی به بغداد امضا کنیم. 
ظریف اظهار داشت: ما کاملا برای لغو روادید آمادگی داریم اما این امر به صورت یکطرفه امکان پذیر نیست و باید متقابل باشد. 
وزیر امور خارجه افزود: پیوند دو ملت ایران و عراق عمق تاریخی و فرهنگی دارد که در راس آن حب امام حسین (ع) و اربعین است. خون جوانان ما در مبارزه با داعش به هم آمیخته شده است و هیچ قدرتی نمی تواند این دو ملت را از یکدیگر جدا کند بشرط آنکه این حقیقت را باور داشته باشیم. 
ظریف گفت: حب امام حسین (ع) و اربعین مرا به اینجا آورده است. از همینجا هم اعلام می کنم جمهوری اسلامی ایران هیچ سقف و محدودیتی برای توسعه روابط خود با کشور دوست و برادرش عراق قائل نیست. 
وی افزود: دولت عراق تمایل و اداره سیاسی در این جهت دارد اما در برخی موارد موانعی وجود دارد که با خواست مردم عراق بر طرف خواهد شد.
ظریف اضافه کرد: آماده ایم نیازهای عراق را در زمینه های فنی مهندسی، گاز و برق بطور کامل تامین کنیم. 
وزیر امور خارجه همچنین بر ضرورت همکاری ایران و عراق در مبارزه با ریشه های تروریسم تفکیری بویژه در دو بخش افکار افراطی و فقر تاکید کرد. 
محمد جواد ظریف پیش از ظهر امروز چهارشنبه در همایش بزرگ اقتصادی ایران و استان های جنوب و مرکز عراق که در شهر کربلا برگزار شد، شرکت کرد. 
در این همایش علاوه بر مسوولان محلی و تعدادی از نمایندگان پارلمان، دهها تن از فعالان اقتصادی و صنعت گران و سرمایه داران از استان های کربلا، نجف، بابل، میسان، واسط، سماوه و دیوانیه به همراه فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران شرکت کرده بودند. 
ظریف بعد از همایش به زیارت حرم های امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) مشرف شد و سپس از روند بازسازی عتبه حسینیه بازدید به عمل آورد. 
وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه وارد بغداد شد و ضمن دیدار و رایزنی با مقامات عالی عراقی از جمله همتای عراقی اش در همایش بزرگ اقتصادی ایران و عراق در بغداد شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. 
ظریف دیروز سه شنبه نیز به اربیل و سلیمانیه سفر کرد و با مسوولان اقلیم کردستان عراق دیدار و رایزنی و در همایش بزرگ همکاری اقتصادی ایران و کردستان عراق شرکت کرد. 
وزیر امور خارجه ایران قرار است فردا پنجشنبه بعد از مشرف شدن به زیارت حرم مطهر امیرمومنان علی (ع) و شرکت در همایش اقتصادی ایران و فعالان اقتصادی استان نجف، خاک عراق را ترک کند. 


| شناسه مطلب: 92099




ایران عراق



نظرات کاربران