دستاوردهای سفر ظریف به عراق دستاوردهای سفر ظریف به عراق دستاوردهای سفر ظریف به عراق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دستاوردهای سفر ظریف به عراق دستاوردهای سفر ظریف به عراق دستاوردهای سفر ظریف به عراق دستاوردهای سفر ظریف به عراق دستاوردهای سفر ظریف به عراق

دستاوردهای سفر ظریف به عراق

دکتر ظریف به اقلیم، جنوب، بغداد و کربلا سفر کرد و با جلسات متعددی که با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و سایر مسئولان برگزار کردند، نفس این حرکت و این نوع برخورد نشان دهنده عزم و ارزشگذاری دو کشور و همچنین مایه نگرانی مخالفین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم یحیی آل اسحاق رئیس سابق اتاق بازرگانی، آورده است: رابطه ایران و عراق یک رابطه استراتژیک در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی است. این رابطه برای هر دو کشور در همه حوزه‌ها مهم است. لذاست که مسئولان دو کشور به عناوین مختلف سعی در تقویت این روابط دارند. البته این دو کشور مخالفینی هم دارند که از تقویت روابطشان ناراحتند. در راس آنها آمریکا، اسرائیل و عربستان که همه سعی‌شان بر این است که این رابطه تا آنجا که ممکن است به حداقل برسد تا بلکه قطع شود. 

سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به عراق یکی از سفرهای بسیار خوب ایشان بود و همان‌طور که خودشان گفتند در طول دوره وزارتشان این طولانی‌ترین سفر بوده و الحق که وقت‌گذاری فراوانی کرد. دکتر ظریف به اقلیم، جنوب، بغداد و کربلا سفر کرد و با جلسات متعددی که با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و سایر مسئولان برگزار کردند، نفس این حرکت و این نوع برخورد نشان دهنده عزم و ارزشگذاری دو کشور و همچنین مایه نگرانی مخالفین شد. نکته دوم، جدای از بحث‌های استراتژیک موارد ارزشمندی بود که در مذاکرات مطرح شد. بحث حذف روادید بین دو کشور که رسما اعلام شد و از جانب دولت جمهوری اسلامی ایران این آمادگی کاملا وجود دارد و از جانب طرف عراقی نیز در حال بررسی هستند تا بتوانند این قضیه را حل کنند.

بحث بسیار مهم دیگر، مساله لایروبی اروند که از مدت‌ها قبل باقی مانده بود و با به نتیجه رسیدن این بحث بخشی از مشکلات تاریخی قابل حل خواهد بود. بحث سوم، کمیته مشترک بین دو کشور است که مدت‌ها به تعویق افتاده بود و با برنامه‌ریزی صورت گرفته، کمیته مشترک ایران و عراق عنقریب سازمان می‌یابد. از دیگر کارهایی که انجام شد، مقدمات سفر آقای رئیس‌جمهور به عراق که احتمالا در اسفندماه صورت می‌گیرد، بود. بحث اتصال راه آهن خرمشهر تا بصره هم یکی از مسائل مهم توسعه اقتصادی است که می‌تواند مشکل‌گشای چندین کشور و همچنین باعث توسعه باشد. عندالمجموع اهداف پیش‌بینی شده تقریبا انجام و مقدمات خوبی هم برای کار فراهم شد. 

در حال حاضر روابط ایران و عراق از نظر مقداری در سطح 12میلیارد دلار در سال است که امیدوار هستیم ارتقا پیدا کند. یک هدف 20میلیارد دلاری هم هدفگذاری شده که امکان آن وجود دارد. مقدمات حضور در سرمایه‌گذاری‌های مشترک فراهم شده است. هیات و ترکیب هیاتی که به این سفر رفته بود، مذاکراتی که بخش‌های خصوصی و خصولتی انجام دادند، استقبال بسیار گرم بخش خصوصی آنها در همایش‌هایی که در بغداد، کربلا، نجف و اقلیم برگزار شد با شرکت شخصیت‌های اقتصادی همراه بود.

درحقیقت این سفر یک سفر موفق برای حال، آتیه و امور زیربنایی بود که با پیگیری‌هایی که می‌شود و انسجامی که در داخل داریم، ان‌شاءا... قوی‌تر هم خواهد شد. نکته مهم هماهنگی بین نهادهای تصمیم‌گیری از وزارت امورخارجه گرفته تا مجموعه مسئولان در اتاق مشترک ایران و عراق با وحدت نظر مشترکی که دارند، است و امیدوار هستیم که با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود، عملیاتی شده تا زمینه برای رشد اقتصادی فراهم شود. همچنین مذاکرات خوبی برای حل مسائل مربوط به بانک مرکزی انجام شد که طی آن پول‌های ملی دو کشور ملاک کار باشد و زمینه تجارت دوطرفه بیشتر فراهم گردد.

از آنجا که واردات ما از عراق به حجم مناسبی نیست، چنانچه زمینه مقرراتی که در عراق تا حدودی مشکل دارند، حل شود، ورود کالای عراقی از طریق عراق بالانس کارمان را بیشتر می‌کند و خود این امر منجر به توسعه روابط بین ایران و عراق است. در رابطه با مسائل گردشگری دو کشور نزدیک به چهار میلیون گردشگر داریم که این هم قابل توسعه است. در رابطه با مساله گردشگری سلامت مذاکرات خوبی انجام شده و زمینه توسعه‌ای خوبی داریم. در مجموع در همه حوزه‌ها سفر موفقی بود لذاست که مخالفین ما به همین دلایل نگرانند.


| شناسه مطلب: 92143




ایران عراق



نظرات کاربران