شورای فضای مجازی اربعین تشکیل می‌شود شورای فضای مجازی اربعین تشکیل می‌شود شورای فضای مجازی اربعین تشکیل می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شورای فضای مجازی اربعین تشکیل می‌شود شورای فضای مجازی اربعین تشکیل می‌شود شورای فضای مجازی اربعین تشکیل می‌شود شورای فضای مجازی اربعین تشکیل می‌شود شورای فضای مجازی اربعین تشکیل می‌شود

شورای فضای مجازی اربعین تشکیل می‌شود

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به آسیب‌شناسی اربعین سال جاری گفت: شورای فضای مجازی اربعین تشکیل و گروه‌های نخبه برای راهبری پاسخگویی علمی به شبهات و سؤالات فعالیت می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌و‌گو با ایکنا؛به تشریح برنامه‌هایی که برای اربعین سال آینده تدوین شده است پرداخت و گفت: یکی از مباحث مهم بعد از اربعین سال جاری آسیب‌شناسی برنامه‌ها بوده که با تشکیل کارگروه‌های مختلف این مهم انجام شده و جمع‌بندی‌ها نیز صورت گرفته و در حال حاضر مشغول تدوین برنامه‌های اربعین ۹۸ هستیم.


وی با تأکید بر لزوم گسترش مشارکت‌های مردمی در برنامه‌های فرهنگی اربعین، گفت: در حال رایزنی با نهادها، سازمان‌ها و گروه‌های مردمی هستیم تا در سال آینده در اجرای برنامه‌های فرهنگی اربعین مشارکت داشته باشند. بخش‌هایی ظرفیت‌های مغفول دارند که در حال فعال کردن آنها هستیم تا بتوانیم برنامه‌های را بیشتر به سمت مردمی بودن سوق دهیم.


وی با تأکید بر اینکه از هم اکنون باید تولید محتوای مناسب برای فضای مجازی، تبلیغی و ... صورت گیرد، گفت: طراحی محتوای مناسب آغاز و تیم‌های تولید محتوا به ویژه محتوای فضای مجازی تشکیل شده است. همچنین برخی از نرم‌افزارها و برنامه‌ها باید به روز شود که در حال اقدام هستیم. منابعی نیز برای آموزش کارگزاران این حوزه و نیز آموزش عمومی لازم است که با رسانه‌ ملی، خبرگزاری‌ها و فعالان این حوزه گفت‌وگو کرده‌ایم و تا پایان بهمن ماه برنامه‌ها نهایی خواهد شد.


حجت‌الاسلام احمدی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای پاسخ‌گویی به شبهات گسترده و هجمه‌های فضای مجازی علیه اربعین دارید به ویژه اینکه امسال شاهد گسترده‌ترین حملات به برگزاری اربعین بوده‌ایم؟ گفت: گروه رصد ما قبل و حین اربعین فعال بودند و با کمک گروه‌های مردمی و مرکز ملی فضای مجازی هشدارهای لازم را به همه دستگاه‌ها دادند. اقدامات پیمایشی خوبی نیز در ایران و عراق در همین زمینه صورت گرفت و نتایج به شورای راهبردی ستاد مرکزی اربعین و کمیته‌های مرتبط ارائه و اقدامات پیشگیرانه در همان زمان انجام‌شد.


وی در خصوص اقدامات لازم کنونی نیز گفت: بعد از اربعین نیز مسائل جمع‌بندی و در اختیار مسئولان ذی‌ربط قرار گرفت تا پیشگیری‌ها و اقدامات مقابله با این مباحث با تشکیل شورای فضای مجازی صورت گیرد.


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به این سؤال که آیا نباید به سؤال‌های اقشاری از جامعه که معتقد هستند در شرایط اقتصادی کنونی نباید برای اربعین هزینه شود پاسخ داد؟ گفت: بله قطعاً باید به این مسائل پاسخ داد. البته اگر بخواهیم یک مرکز خاص پاسخگویی ایجاد کنیم نمی‌تواند از پس این کار بربیاید. به همین دلیل ما نخبگان جامعه و افرادی که تریبون دارند و در مواجهه مستقیم با مردم هستند را باید بسیج کنیم تا پاسخ بدهند. فعلاً نخبگان و اصحاب قلم توجیه می‌شوند تا بتوانند پاسخ‌گویی‌ها را هدایت کنند.


وی با تأکید بر اینکه پاسخ گویی عمومی باید از حالا شکل بگیرد، گفت: با بخشی از مراکز، دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها در حال رایزنی برای کمک به امر پاسخگویی به سؤالات و مباحث مطرح هستیم.


احمدی بیان کرد: شورای علمی با کمک چند دانشگاه مثل دانشگاه امام صادق(ع)، تهران و علامه و نیز معاون فرهنگی وزارت علوم تشکیل می‌شود تا پاسخگوی نیاز علمی در مباحث مربوط به اربعین باشند. با شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، مراکز رسیدگی به امور مساجد، فعالان دانشگاهی، دبیرخانه‌های انجمن‌های علمی و ...  نیز جلسات مستمری با  نگاه گفتمان سازی و مقابله با جریان‌های مخالف داشته‌ایم تا پشتوانه‌های علمی برای این جریان بازتولید و احیاء شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران