نقوش اسلیمی ، گره و خط در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد+ تصاویر نقوش اسلیمی ، گره و خط در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد+ تصاویر نقوش اسلیمی ، گره و خط در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد+ تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نقوش اسلیمی ، گره و خط در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد+ تصاویر نقوش اسلیمی ، گره و خط در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد+ تصاویر نقوش اسلیمی ، گره و خط در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد+ تصاویر نقوش اسلیمی ، گره و خط در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد+ تصاویر نقوش اسلیمی ، گره و خط در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد+ تصاویر

نقوش اسلیمی ، گره و خط در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد+ تصاویر

تزیینات ایوان مقصوره شامل کاشیکاری، معرق سنگ و نقاشی و خطاطی بر روی گچ می باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد مقدس، نقش مایه های به کار رفته در تزیینات ایوان مقصوره که یکی از منحصر به فردترین مکان های تاریخی حرم مطهر رضوی است؛ اسلیمی، گره و خط می باشد. برای وصف تزیینات ابتدا از سرپایه های ایوان باید شروع کرد. در بالای ازاره ایوان در سرپایه های دو طرف دو قاب بندی کاشی معرق با نقش اسلیمی و گلدان قرار گرفته است.


در بالای نقش گلدان در داخل قاب بندی در دو طرف دو کتیبه در دو سطر کوتاه به خط ثلث سفید بر زمینه لاجوردی نوشته شده است. این کتیبه ها تاریخی است. دو کتیبه تاریخی دیگر نیز در سرپایه و پیشانی ایوان مقصوره تعبیه شده است. کتیبه اول از کاشی معرق به خط ثلث سفید بر زمینه لاجوردی است، که نقوش اسلیمی نیز بر زمینه کتیبه نقش بسته است. این کتیبه پس از قاب بندی سمت راست ایوان شروع شده، بعد از دور زدن پیشانی ایوان در بالای قاب بندی سمت چپ پایان می یابد.


کتیبه دوم نیز کاشی معرق است که در پیشانی ایوان تعبیه شده و به خط ثلث زرد بر زمینه لاجوردی است. در حاشیه ایوان و حد فاصل دو کتیبه با آجرهای تراش دار پر شده است. بر روی این آجرها کاشیهای معرق به شکل مربع و اسماء اللّه از کاشی معرق به شکل مستطیل ترصیع شده است.


لچکی ایوان دارای کاشیکاری معرق با نقش اسلیمی است. در دو طرف لچکی ایوان در داخل نقوش اسلیمی دو ترنج به رنگ زرد تعبیه شده که در داخل آنها به خط ثلث صلوات، اسماء اللّه و آیات قرآن نوشته شده است.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران