گردهمایی روحانیون و مداحان عتبات کاشان برگزار شد گردهمایی روحانیون و مداحان عتبات کاشان برگزار شد گردهمایی روحانیون و مداحان عتبات کاشان برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گردهمایی روحانیون و مداحان عتبات کاشان برگزار شد گردهمایی روحانیون و مداحان عتبات کاشان برگزار شد گردهمایی روحانیون و مداحان عتبات کاشان برگزار شد گردهمایی روحانیون و مداحان عتبات کاشان برگزار شد گردهمایی روحانیون و مداحان عتبات کاشان برگزار شد

گردهمایی روحانیون و مداحان عتبات کاشان برگزار شد

همایش کارگزاران عتبات عالیات کاشان، روز یکشنبه در سالن بهارستان شهرستان کاشان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، گردهمایی روحانیون و مداحان عتبات عالیات کاشان، روز یکشنبه هفتم بهمن ماه در سالن بهارستان شهرستان کاشان برگزار شد.


این همایش که با حضور 120 تن از روحانیون و مداحان عتبات عالیات شهرستان کاشان برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین عسکری علویه، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در منطقه قم به ایراد سخنرانی پرداخت.


مسئول دفتر نمایندگی بعثه قم، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اعزام روحانیون و مداحان به عتبات عالیات اظهار داشت: اعزام روحانیون و مداحان در شهرستان کاشان نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که هرچند افزایش نرخ ارز بی تاثیر نبوده است اما علت دیگر آن وجود کاروان های آزادبر است.


حجت الاسلام والمسلمین عسکری علویه، با بیان مشکلات کاروان های آزادبر، افزود: تعامل بین روحانی و مداح با مدیر کاروان در جهت جذب زائر می تواند حقوق زائران را احیاء و از مشکلات آنان بکاهد.


وی افزود: دفتر بعثه مقام معظم رهبری در منطقه قم نیز آمادگی دارد تا هرگونه همکاری را با این روحانیون و مداحان داشته باشد.


مسئول دفتر نمایندگی بعثه قم، با بیان اینکه کار شما روحانیون و مداحان کاروان، در زمینه هدایت و راهنمایی زائران، شبیه کار انبیاء الهی است، گفت: باید کوشید تا در حد توان ویژگی های انبیای الهی را در خودمان تقویت کنیم.


وی ادامه داد: از اهم این ویژگیها، اخلاص است که مولای متقیان علیه السلام می فرماید: ثمره العلم اخلاص العمل و چون این مطالب در مکانهای متبرک بیان می شود اثرات گرانبهایی دارد.


وی، سعه صدر، تواضع، مهربانی، خوشرویی، حفظ شئون و مؤدب صحبت کردن را از دیگر ویژگیهای مهم دانست و افزود: این موارد از مهمترین ویژگیهاست که باید یک روحانی یا مداح داشته باشد تا در امر تبلیغ موفق باشد.


سخنران این همایش، با اشاره به روایت إِنَّ الْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَحْسَنُ لِمَکَانِکَ مِنَّا وَ إِنَّ الْقَبِیحَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَقْبَحُ از امام صادق علیه السلام ادامه داد: شما به واسطه اینکه در جایگاه شیعه امام صادق علیه السلام و منتسب به بعثه مقام معظم رهبری در کاروان ها انجام وظیفه می کنید باید هم مستند صحبت کنید و هم تمام ویژگی های پیامبران الهی را رعایت نمایید.


حجت الاسلام و المسلمین عسکری علویه، در بخش دیگری از سخنان خود، تاریخچه بعضی از مقام های موجود در کربلای معلی را بیان کرد و ابراز داشت: از زمان گذشته تاکنون اگر تمام کتب مقتل را بررسی نمائید چیزی به نام مقامات شهدای کربلا پیدا نمی کنید. قدمت این مکان هایی که هم اکنون به عنوان مکان مقدس و تاریخی از آن یاد می شود به بیش از 150 سال هم نمی رسد و بردن زائر به این مکانها علاوه بر اینکه وقت زائر را ضایع می کند مشکلات و گلایه هایی نیز برای همسایه های این مکانها ایجاد کرده است.


وی، بردن زائران را به اماکن غیرمستند باعث سلب توفیق از زیارت امام حسین و حضرت ابالفضل علیهما السلام دانست و افزود: این مسئله موجب رسمیت دادن به اماکن غیرمستند خواهد شد که مسائل دیگری نیز مترتب بر آن است مانند از بین رفتن فرصتهای ارزشمند زائران و محروم شدن از زیارت، مزاحمت برای ساکنان اطراف این محله ها و سوء استفاده سودجویان و به وجود آمدن مشکلات عدیده دیگر.


حجت الاسلام و المسلمین عسکری علویه در پایان سخنان خود برای روحانیون و مداحان در این سفر زیارتی به عتبات عالیات توصیه کرد: حتما قبل از ورود به مسجد کوفه یا سهله تاریخچه و اعمال مسجد را توضیح دهند و اعمال زائران را خود، مدیریت و با نشاط اجرا نمایند. با مدیر کاروان هماهنگ باشند و از اوقات فراغت زائران به صورت مطلوب استفاده کنند و در دسترس زائران باشند. در مواقع حساس و مکانهای خاص از بیان نکات اخلاقی و سیاسی غفلت نکنند و در ایام عید، زائران دیگر را نیز به حلقه های وعظ دعوت نمایند.


بر پایه این گزارش، از دیگر سخنرانان این همایش آقای واجدی، عضو هیئت مدیره شرکت شمسا در شهرستان کاشان بود که به مسائل و مشکلات شرکتهای زیارتی پرداخت و ضمن ابراز گلایه، پیشنهاد کرد: شهرستان کاشان به عنوان تنها شهر مستقل در زمینه حج و زیارت، این توانایی را نیز دارد که در زمینه فعالیتهای شمسا در عتبات عالیات، طبق ساز و کار سازمان حج و زیارت به طور مستقل و به صورت اعزام استانی عمل نماید.


وی با اعلام یک خبر مسرت بخش برای روحانیون و مداحان افزود: فرودگاه کاشان در حال اتمام است و در اول اسفندماه سال جاری افتتاح خواهد شد و ان شاء الله پروازهای نجف اشرف در آینده از این فرودگاه انجام می شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران