پایان عملیات مرمت مناره جنوبی ایوان تاریخی حرم امام علی (ع) پایان عملیات مرمت مناره جنوبی ایوان تاریخی حرم امام علی (ع) پایان عملیات مرمت مناره جنوبی ایوان تاریخی حرم امام علی (ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پایان عملیات مرمت مناره جنوبی ایوان تاریخی حرم امام علی (ع) پایان عملیات مرمت مناره جنوبی ایوان تاریخی حرم امام علی (ع) پایان عملیات مرمت مناره جنوبی ایوان تاریخی حرم امام علی (ع) پایان عملیات مرمت مناره جنوبی ایوان تاریخی حرم امام علی (ع) پایان عملیات مرمت مناره جنوبی ایوان تاریخی حرم امام علی (ع)

پایان عملیات مرمت مناره جنوبی ایوان تاریخی حرم امام علی (ع)

معاون صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات از پایان عملیات مرمت مناره جنوبی ایوان تاریخی حرم امام علی (ع) خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، محمد کریمی معاون صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات با اعلام این خبر گفت: خشت‌های مسی آسیب دیده حرم مطهر علوی که سه قرت پیش در زمان نادرشاه افشار و به دست استادکاران ایرانی با روکشی از طلا پوشانده و نصب شده بود، پس از قرن‌ها دوباره توسط متخصصان کشورمان مرمت می‌شود.


به گفته وی ، طرح مرمت خشت‌های مطلای ایوان نجف در سه فاز تعریف شده که با اتمام عملیات مرمت بخش جنوبی و گلدسته آن، فاز نخست این پروژه نیز به پایان رسید.


کریمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۵ درصدی طرح مرمت خشت های مطلای ایوان نجف ، افزود: به‌زودی عملیات اجرایی فاز دوم این طرح که شامل مرمت خشت‌های بخش شمالی و گلدسته شمالی ایوان است، آغاز می‌شود.


معاون صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: فاز سوم و پایانی این طرح شامل بخش مرکزی، سردر ورودی و تاج ایوان است.


وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود عملیات ترمیم دو فاز باقی مانده در یک سال و نیم آینده به پایان برسد، افزود: تدابیری اندیشیده شده است تا در زمان اجرای طرح، در روند تشرف زائران به حرم مطهر خللی ایجاد نشود.


کریمی گفت: طلای مورد نیاز این طرح با همت خیرین عراقی و عتبه مقدسه علوی تأمین می‌شود و استادکاران ایرانی مسؤولیت اجرای آن را برعهده دارند.


به گفته او، در این طرح خشت‌های آسیب دیده پس از کدگذاری از ایوان جدا و پس از ترمیم، با روکشی از نیکل و سپس طلای اهدایی حرم مطهر به قطر ۱۰ تا میکرون آبکاری شده و دوباره در محل خود نصب می‌شود.


کریمی ادامه داد: مجموع کل خشت‌های به کار رفته در ایوان نجف به حدود ۲۵ هزار قطعه در ابعاد و اشکال مختلف از ساده تا خشت‌های منقش، میناکاری شده و دارای کتیبه و خطاطی می‌رسد که تاکنون حدود ۶ هزار و۵۰۰ خشت مرمت شده است.


آستان مقدس علوی به مناسبت پایان فار نخست این طرح، از خادمان ایرانی که در پروژه ترمیم مناره‌های حرم مطهر علوی فعالیت می‌کردند، تجلیل کرد.


بنای صحن و سرای حرم مطهر علوی و ایوان نجف به سال ۱۰۳۸ هجری و به دوران شاه عباس صفوی و شیخ بهایی باز می‌گردد. شیخ بهایی که از نوابغ روزگار خود به شمار می‌آمد و عالم به تمام فنون و علوم دوران خود بود، دو مناره ایوان را به‌گونه‌ای طراحی کرده که از زمین تا اتاقک اذان، دارای ۶۳ پله باشد که نشانگر سن مبارک حضرت امیر (ع) است.


بر اساس شواهد تاریخی، نادرشاه افشار در سال ۱۱۵۵ هجری، تمام گنبد حرم مطهر علوی و مناره‌ها و ایوان را با خشت‌های مسی که روکشی از طلا داشتند، آذین کرد. در تاریخ آمده است که نادرشاه با به خدمت گرفتن ۲۰۰ هنرمند و جزیه‌های دوران حکومت خود و بهره از توانایی‌های کشور پهناور ایران آن هنگام، در کمتر از یک سال، این پروژه عظیم را به پایان رساند و از آن هنگام همچنان این آذین به زیبایی، خودنمایی کرده و بر روحانیت و صفای این مکان مقدس افزوده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران