تمام ادیان درایران کنارهم باصلح و آرامش زندگی می کنند

پیروان ادیان زرتشتی، صابئین، یهود، مسیحیت و مسلمانان شیعه و سنی کشورهای ایران، الجزایر، پاکستان، اندونزی، فیلیپین، لبنان، هند، مالزی، کنیا، مالت، تانزانیا، عراق و سوریه در قالب شش نشست تخصصی در نخستین همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت و گوی بین ادیان در مشهد مقالات خود را پیرامون وحدت ادیان ارائه و ثمرات گفت و گوی بین ادیان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد، دراین نشستها اعلام شد: تمام ادیان درایران کنارهم باصلح و آرامش زندگی می کنند


خدا محوری نقطه اشتراک ادیان، عقلانیت و دیانت، محبت و عدالت، زندگی مسالمت ‌آمیز در پرتو ایمان، تربیت دینی و چالشهای عصر معاصر و رابطه با حقوق بشر در ایمان الهی' عناوین این نشستها بودند که در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.
توه اس گوردا مویا ،اسقف تانزانیا در یکی از نشستهای تخصصی همایش امام رضا(ع) و گفت و گوی بین ادیان گفت: یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به صلح و عدالت و پایان دادن به خشونت در جهان همان برقراری گفت و گو بین ادیان و مذاهب مختلف است.
توه اس گوردا مویا افزود: گفت و گوی ادیان در کشور تانزانیا مطرح و اقداماتی در این راستا انجام شده است.
وی ادامه داد: تمام انسانها از تمام مذاهب و ادیان آرزو دارند بتوانند همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند و هدف نهایی گفت و گوی ادیان نیز همین است. دلیل اینکه مذهب یا دین را به عنوان راهکار برقراری همزیستی مسالمت آمیز می دانیم این است که مذهب و دین در بین همه اقشار مردم نفوذ دارد و به قلبها راه پیدا می کند.
اسقف اعظم تانزانیا گفت: همه مردم در قاره آفریقا واقعیت نفوذ دین و مذهب را در قلبهایشان پذیرفته اند و به این نتیجه رسیده اند که راه نجات از همه چالشها و مشکلات کنونی دنیا همزیستی مسالمت آمیز است. آفریقاییان باور دارند که برای پایان دادن به مناقشات بین فرهنگها و کشورهای مختلف باید گفت و گوی مسالمت آمیز بین ادیان و مذاهب مختلف شکل گیرد.
وی اضافه کرد: این واقعیت مطرح است که چرا وقتی امکان گفت و گو بین مذاهب و ادیان مختلف وجود دارد برخی به اعمال خشونت آمیز دست می زنند لذا برای پایان دادن به همه خشونتها در جهان و برقراری صلح نیازمند گفت و گو هستیم.
نویسنده و روزنامه نگار تونسی نیز در این نشست گفت: همزیستی مسالمت آمیز مرهون گفت و گوی بین ادیان است و گفت و گو باید در هر جامعه حاکم شود.
مریم مقداد اظهار داشت: اسلام دین انسانهای آزاده است و همه ما را به مدارا دعوت می کند. اساس دین اسلام مبارزه با طاغوتیان و ایستادگی در برابر ظلم است. اگر براساس دین عطوفت و عقلانیت را در پیش گیریم و شیوه صحیح گفت و گو با ادیان را بدانیم می توانیم به صلح و همزیستی مسالمت آمیز دست پیدا کنیم.
این روزنامه نگار تونسی افزود: باید در گفت و گوی بین ادیان الگویمان را امام رضا(ع) قرار دهیم. در این صورت هرگز با برخورد و تنش مواجه نخواهیم شد.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) همان شیوه امیرالمومنین حضرت علی(ع) را در پیش گرفت و در گفت و گو و مواجهه با ادیان مختلف برادری و برابری را مبنا قرار داد.
مقداد همچنین انقلاب اسلامی ایران را الگوی وحدت در جهان توصیف و بیان کرد: ایران به عنوان برگزارکننده همایش گفت و گوی ادیان نقش اساسی در تحولات منطقه به ویژه ایجاد صلح در خاورمیانه دارد. ایران کشوری است که در آن تمام ادیان نزدیک به هم با صلح و آرامش زندگی می ‌کنند. در این کشور مسلمان، مسیحی و یهودی با هم برادر و برابرند.
وی به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایارن نیز اشاره و بیان کرد: امام خمینی(ره) متحد کننده تمام ادیان می باشد زیرا انقلاب اسلامی الگوی پایداری برای نشان دادن صلح و ایستادن در برابر ظلم است.
نویسنده تونسی همچنین بر مرجعیت علمی مشهد به عنوان مرکزی برای گفت ‌و ‌گوی ادیان تاکید و بیان کرد: مشهد شهر امام رضا(ع) است و مامون عباسی در آن زمان برای ضایع کردن شیعه تمام ادیان را برای بحث و مباحثه با ایشان به مشهد آورد و همگان دیدند که علم امام به خوبی پاسخگوی تمام ادیان بود.
وی از ایران به عنوان مامن ادیان یاد و بیان کرد: در حالی که منطقه خاورمیانه مملو از جنگ و نابرابری است اما ایران با آغوش باز پذیرای تمام ادیان بوده و در این کشور مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و سنی با صلح و آرامش در کنار هم زندگی می‌ کنند.
اسقف کلیسای یونان نیز در این همایش گفت: در دین مسیحیت جنگ با دیگران معنایی ندارد بلکه جنگ واقعی ما با نفسانیات است چون نیاز داریم به معنویت برسیم. اگر فارغ از معنویت باشیم تبدیل به فردی سکولار و دور از خداوند می شویم.
پلاتون آپوستولوس افزود: دوری از مذهب و تبدیل شدن مذهب به ایدئولوژی خطر بزرگی برای بشریت است لذا ما رهبران دینی باید به یک نقطه مشترک که همان نیل به عدالت الهی است دست پیدا کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه قم نیز در این همایش گفت: مدرنیته برای دنیا چالشهایی به همراه داشته اما درک اینکه چگونه از مضرات مدرنیته دوری کنیم نیازمند همگرایی رهبران الهی است.
احمدرضا توحیدی اظهار داشت: مبارزه با ظلم و ترویج اخلاق و معنویت در دنیا، سکوت ادیان مختلف در برابر تعرضات به انسانها و دلیل پیدایش فقر و پناهندگی و جنگ در دنیا اهدفی است که در برقراری گفت و گوی بین ادیان دنبال می شود.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) سنگ بنای گفتمان بین ادیان را گذاشتند که کار دشواری بود اما مسیر را برای ما به منظور برقراری صلح و عدالت در جامعه مشخص کردند لذا باید پس از این همایش فرصتهای گفت و گوهای غیررسمی بین رهبران ادیان فراهم شود.
اسقف و استادیار دانشگاه الهیات ارتودوکس بخارست نیز در این همایش گفت: فقدان آگاهی صحیح از موضوعات و واقعیتهای ادیان یکی از مهمترین دلایل اختلاف بین پیروان ادیان مختلف است.
ولنتاین ایلیه افزود: جامعه جهانی نیازمند اطلاع رسانی صحیح است. اختلاف ادیان به دلیل نبود آگاهی صحیح آنها از یکدیگر است و اگر این نقص برطرف شود بدون شک جامعه ای مملو از صلح و آرامش خواهیم داشت.
وی ادامه داد: هزار سال پیش امام رضا(ع) نخستین نشست گفت و گوی ادیان را تشکیل داد و با تداوم برگزاری این همایشها و گفت و گوها بدون شک مشهد می‌ تواند مرکز مرجعیت علمی جهان باشد.
رهبر صابئین مندایی ایران نیز در این همایش گفت: همایش گفت و گوی بین ادیان انسجام بیشتری بین مذاهب ایجاد می ‌کند.
گنزورا شیخ نجاح چحیلی افزود: قوم صابئین مندایی پیروان حضرت یحیی هستند که حدود سه هزار سال پیش به دلیل اذیت و آزار برخی از اهالی شهر قدس به سوی رودخانه فرات مهاجرت و در شهرهای بغداد، بصره، عماره، خرمشهر، هویزه و اهواز مستقر شد.
وی ادامه داد: تمام ادیان یک راه می روند، یک هدف دارند و آن خداوند و رسیدن به تعالی است. برگزاری اینگونه جلسات انسجام و وحدت انسانها را بیشتر می‌ کند زیرا همدیگر را ملاقات می ‌کنند و در این بین انتقال افکار را نیز داریم.
دبیر انجمن موبدان تهران نیز در این همایش گفت: باید عدالت را در کنار آزادی دید. ما عدالت و آزادی را دو آرمان بشری می بینیم که باید حفظ شوند و به کمال برسند.
پدرام سروش پور افزود: نماد آزادی آزاداندیشی، ارج نهادن به اندیشه انسانها است. خداوند انسان را آزاد آفریده که می تواند خود را به کمال برساند. این دانایی در بستر آزادی شکل می گیرد.
وی ادامه داد: بحث عدالت یا برابری از دیگر آرمانهایی است که باید به دنبالش باشیم. ایمان به خداوند بزرگترین آرمانی است که برای ما شادی به همراه دارد. شادی نیاز یک جامعه پیشرو است و خوشبختی از آن کسی است که خواهان خوشبختی دیگران باشد.
او گفت: در زمینه شناختن دین کم کاری کرده ایم. گروههایی مانند داعش از بین می روند اما زخمهایش به این سادگی از بدنه دین التیام نمی یابد لذا بوجود آمدن گروههایی مانند داعش باید ریشه یابی شود.
دبیر انجمن موبدان تهران افزود: باید جلوی سوءاستفاده از دین را گرفت و به دنبال منشوری مشترک بین ادیان بود و احکام مشترک دینی را پیدا کرد.
 


| شناسه مطلب: 92284







نظرات کاربران