جلوه های زیبای هنر معماری اسلامی در مرقد حربن یزید ریاحی

به همت ستاد بازسازی عتبات عالیات ، حر بن یزید ریاحی اکنون مرقدی زیبا با گنبدی کاشیکاری شده دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج ، مرقد حر بن یزید ریاحی در فاصله 9 کیلومتری غرب شهر کربلا واقع شده است و علت اینکه جنازه او را به خارج از میدان معرکه منتقل کردند، این بود که قبیله او یعنی بنی تمیم خود را به میدان معرکه رساند، جنازه او را برداشته و به مکان فعلی آورده و به خاک سپردند. 
در سال 914 هجری قمری شاه اسماعیل صفوی موفق به فتح بغداد شد و همان سال گنبدی روی قبر حر بنا کرد و صحن کوچکی برایش ساخت. او اولین کسی بود که به ساختن (مرقد حر) اقدام کرد و در سال 1325 هجری قمری به همت حسین شجاع السلطان مرقد بازسازی شد. 
همچنین در سال 1330 هجری قمری سید عبدالحسین کلیدار آن را مجددا بازسازی کرد و در سال 1963 میلادی به همت حاج حسن وکیل به ناحیه (حر) برق رسید. 
هم اکنون به همت ستاد بازسازی عتبات عالیات ، حر بن یزید ریاحی مرقدی زیبا با گنبدی کاشیکاری شده دارد که اطراف آن را باغ و بوستان فراگرفته است و بر در اصلی مرقد ابیاتی به عربی نوشته شده که به مقام و منزلت حر اشاره می ‏کند. 
حر اولین کسی بود که راه را بر امام حسین (ع) بست و از ورود او به کوفه یا بازگشتش به مدینه جلوگیری کرد. حر برغم اینکه برای رویارویی با امام آمده بود، رفتارش خالی از ادب نبود و هنگامی که دید عمر بن سعد برای جنگ با امام حسین (ع) مصمم است، به کاروان حسینی ملحق شد، توبه کرد و در سپاه امام جنگید تا به شهادت رسید. 


| شناسه مطلب: 92318




مرقد هنر اسلامی حر



نظرات کاربران