توسعه عمرانی ۱۰ برابری آستان حضرت معصومه(س) پس از انقلاب توسعه عمرانی ۱۰ برابری آستان حضرت معصومه(س) پس از انقلاب توسعه عمرانی ۱۰ برابری آستان حضرت معصومه(س) پس از انقلاب بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توسعه عمرانی ۱۰ برابری آستان حضرت معصومه(س) پس از انقلاب توسعه عمرانی ۱۰ برابری آستان حضرت معصومه(س) پس از انقلاب توسعه عمرانی ۱۰ برابری آستان حضرت معصومه(س) پس از انقلاب توسعه عمرانی ۱۰ برابری آستان حضرت معصومه(س) پس از انقلاب توسعه عمرانی ۱۰ برابری آستان حضرت معصومه(س) پس از انقلاب

توسعه عمرانی ۱۰ برابری آستان حضرت معصومه(س) پس از انقلاب

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با بیان اینکه تمامی پیشرفت‌های آستان مقدس فاطمی پس از فجر انقلاب اسلامی بر محور خدمت‌رسانی به مردم و محرومیت‌زدایی از جامعه شکل‌گرفته است، اظهار داشت: آستان مقدس فاطمی پس از فجر انقلاب اسلامی در عرصه توسعه عمرانی رشد 10 برابری را تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مهندس هادی محمودنژاد در گفت و گویی، با بیان اینکه امروز اقتدار، امنیت و استقلال مثال‌زدنی جمهوری اسلامی ایران مرهون راهبردهای مقتدرانه رهبر معظم انقلاب در عرصه‌های مختلف جهانی است، افزود: خون پاک شهدا با هدایت‌های حکیمانه امام راحل اقتدار ایران اسلامی را در جبهه‌های حق علیه باطل در دوران جنگ تحمیلی به رخ استعمار کشید.


معاون اجرایی آستان مقدس وجود رهبر معظم انقلاب را نعمتی بزرگ برای مردم و مسئولان دانست، تصریح کرد: بر همین اساس مردم و مسئولان باید قدردان چنین نعمتی الهی باشند؛ زیرا بسیاری از کشورهای جهان آرزوی داشتن چنین رهبری را دارند.


محمود نژاد از رهبر معظم انقلاب به عنوان برکتی گران‌بها در کشو ما یاد کرد، گفت: از خداوند متعال می‌خواهیم عمر بابرکت به رهبر معظم انقلاب عطا کند.


وی در ادامه با اشاره به تجربه‌های پس از انقلاب افزود: تجربه انقلابی به ما نشان می‌دهد که درصحنه بودن مردم به این سرافرازی ایران کمک شایان توجهی کرده است.


معاون اجرایی آستان مقدس اظهار داشت: ایران اسلامی در ۴۰ سالگی خود به بلوغ کامل رسیده و امروز در چهلمین بهار انقلاب؛ ایران اسلامی به برکت خون پاک شهدا و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب در مباحث مختلف پدافندی، موشکی و مسائل مرتبط با علوم دانشگاهی در حوزه پزشکی، شبیه‌سازی و عمرانی در دنیا حرفی برای گفتن دارد.


 


* شیطنتی از سوی دشمنان انقلاب


محمود نژاد خاطرنشان کرد: از سویی باید توجه داشت که دشمنان نظام سعی دارند، افکار عمومی را به سمت و سویی سوق دهند که از سطح کمی و کیفی فعالیت‌های مردمی در کشور کاسته شود و همچنین دشمن به دنبال کمرنگ کردن وجه عمومی انقلاب در عرصه جهانی است.


وی افزود: بر همین اساس تلاش استکبار جهانی معطوف بر این است که پیشرفت‌های ایران اسلامی را کم‌رنگ‌تر جلوه داده؛ این در حالی است که در این ۴۰ سال انقلاب اسلامی به بلوغ و رشادت ویژه خود رسیده است.


معاون اجرایی حرم مطهر با اشاره به اینکه در حال حاضر ما در حوزه‌های گوناگون علمی در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داریم، تأکید کرد: در حال حاضر تمدن بشریت بر سر یک پیچ تاریخی قرارگرفته است که رهبری معظم انقلاب چندی پیش به آن اشاره فرمودند و به حول قوه الهی از این پیچ مهم تاریخی نیز عبور خواهیم کرد.


 


* روسیاهی برای دشمن گزافه‌گو ماند


محمود نژاد با بیان اینکه دشمن چندی پیش با گزافه‌گویی‌های خود چهلمین بهار انقلاب را به نقطه افولی برای آن عنوان کرده بود، گفت: در این بهار انقلاب اسلامی یادآوری گزافه‌گویی دشمن که معتقد بود ایران اسلامی ۴۰ جشن بهار پیروزی خود را نخواهد دید، خالی از لطف نیست، این در حالی است که ما در چهلمین بهار انقلاب اسلامی شاهد اقتدار، امنیت و استقلال روزافزون آن هستیم.


وی با بیان اینکه من به‌نوبه خود این ایام الهی را تبریک عرض می‌کنم و این سربلندی نظام اسلامی را به امام عصر (عج) و رهبری معظم انقلاب تبریک می‌گویم، اظهار داشت: در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها هستیم؛ کشور ما و همه وجود نظام و سربلندی ما به اهل‌بیت و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و فرزندان پاک ایشان مدیون است، این ایام را هم تسلیت عرض می‌کنم.


 


* آستان کریمه اهل‌بیت (س) در ۴۰ سالگی انقلاب


معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها؛ با اشاره به پیشرفت‌های آستان مقدس بانوی کرامت پس از فجر انقلاب اسلامی تصریح کرد: آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در این ۴۰ سال در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌ها چشمگیری داشته است که به‌جرئت می‌توانیم بگوییم آستان مقدس در تمامی عرصه‌ها از جمله عرصه‌های فرهنگی، عمرانی، خدمات به زائر و خدمات پشتیبانی در حرم مطهر تغییرات چشم‌گیری را تجربه کرده است.


وی افزود: در عرصه تبیین پیشرفت‌های آستان بانوی کرامت؛ نکته‌ ابتدایی که قبل از بیان هرگونه آمار باید به آن توجه شود این است که پیشرفت‌های مذکور در این گفت‌وگو همه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بوده و آمار ارائه‌شده نیز به‌تناسب میزان جمعیت ابتدای انقلاب و امروز موردبررسی قرارگرفته است؛ بر این اساس مرور این آمار نشان خواهد داد که توسعه‌ها فراتر از توسعه اجتماعی بوده و قابل قیاس باروزی‌های قبل از انقلاب اسلامی نیست.


محمود نژاد ادامه داد: پس از انقلاب فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه خدمات به زائران، خدمات به مجاوران، خدمت به محرومان، خدمت به موقوفات و همچنین در حوزه حقوقی و املاک، در حوزه حراست و نگهداری و مرمت بنای ارزشمند آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، توجه به میراث ملموس و ناملموس حرم مطهر و ثبت و توسعه املاک آستان مقدس در حوزه‌های گوناگون شهری و غیرشهری صورت پذیرفته است که این توسعه صرفاً پس از انقلاب اسلامی بوده است.


 


* زائر، محور و هویت خدمات آستان مقدس است


وی با بیان اینکه مبنای عملکرد آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در نوع ارائه خدمت هویت و اصالت زائر است، افزود: در کنار این مسئله مهم توجه به مسئله وقف و حراست از غبطه وقف از مسائل مهمی است که در دایره وظایف حرم مطهر و تولیت محترم تعریف و ترسیم مشی شده است؛ بر این اساس رسیدگی به موقوفات و غبطه وقف، توسعه موقوفات در حوزه‌های گوناگون زراعی و غیر زراعی به‌ منظور استفاده زائران و مردم و بهره‌وری دنیوی و اخروی واقفان در حوزه وقف است، از اهم راهبردهای اجرایی آستان مقدس بوده است.


 


* نیت واقف دقیقاً اجرا می‌شود


معاون اجرایی حرم مطهر با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله که فرمودند: «اذا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ، الَّا فِی ثَلَاثٍ، صَدَقَةُ جَارِیَةٍ، أَوْ عِلْمٍ یُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدُ صَالِحُ یَدْعُو لَهُ» هرگاه فرزند آدم بمیرد عمل او قطع می‌شود مگر از سه چیز: صدقه‌ی جاریه (وقف به‌عنوان نمونه‌ای از صدقه جاریه)، علمی که از آن سود برده شود یا فرزند صالحی که برای او دعا کند، گفت: این عملی که از انسان برجای می‌ماند یکی از مصادیق مهم آن همین موضوع وقف است.


محمود نژاد تأکید کرد: چیزی که واقفان برای آستان مقدس وقف می‌کنند، بهره آن برای مردم و جامعه اسلامی است، عمل دقیق به نیت واقف یکی از موضوعاتی است که همواره در دستور کار آستان مقدس قرار دارد.


وی با بیان اینکه آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) از مجموعه‌هایی است که بروزترین عملکرد را در حوزه عمل به نیت واقفان دارد، افزود: عمل دقیق به نیت واقفان یعنی آن چیزی که واقفان از صدها سال قبل موقوفه را به نیت آن وقف کرده‌اند، این‌که چگونه نسبت به درآمد موقوفه عمل شود احصا شده و آستان مقدس دقیقاً برمدار نیت واقف به ساماندهی موقوفات پرداخته است.


معاون اجرایی حرم مطهر تصریح کرد: در این راستا افزایش کمی و کیفی موقوفات، ایجاد و توسعه موقوفات در بخش زراعت و دامداری، دام‌پروری و شیلات، مخازن آب، نگهداری قنوات، چاه‌های آب و بهره‌برداری از آن استخرهای خاکی ذخیره‌سازی از آب با پوشش ژئو منبران جهت در صرفه‌جویی و استفاده بهینه در حوزه مختلف کشاورزی و شیلات در حال انجام است.


محمود نژاد خاطرنشان کرد: در موضوع استخرها نیز توجه داشته باشید که نگهداری آب در این مخازن هم وجه صرفه‌جویی و هم برای مصارف کشاورزی و استفاده از شیلات بهره‌برداری شده است، بر این اساس بعضی از این استخرها بهره‌برداری دوگانه و برخی دیگر بهره‌برداری اختصاصی دارد، این در حالی است که موضوع تأمین و تضمین معیشت مردم و بهره‌برداری اقتصادی از مسائلی است که در این استخرها دنبال می‌شود.


 


* تلاش در تأمین نیازهای معیشتی مردم


وی اظهار داشت: باید توجه داشت که برخی از حوزه‌هایی است که آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در آن فعالیت دارد، مانند زراعت گندم و جو به‌منظور انتفاع مالی صرف حرم مطهر نیست؛ بلکه این حوزه بیشتر باهدف اشتغال و ایجاد زمینه‌های مساعد معیشتی انجام می‌شود.


معاون اجرایی آستان مقدس بانوی کرامت ادامه داد: بر اساس چنین رویکردی استخرهای دومنظوره به‌ منظور پرورش ماهی و نگهداری و ذخیره آب، سوله‌های ترمینال و ضبط و فراوری محصولات در فازهای مختلف بهره‌برداری از مسائلی است که با رویکرد اشتغال‌زایی ایجادشده است.


محمود نژاد گفت:  بیش از ۸۰۰ هکتار در بخش کشاورزی و ۳۰۰ هکتار در بخش باغ داری به‌منظور اشتغال‌زایی و ایجاد زمینه‌های شغلی مناسب و همچنین رسیدگی به مسائل معیشتی دنبال می‌شود.


 


* خدمات عام المنفعه


وی اختصاص زمین‌های آستان مقدس به فضاهای درمانی را از دیگر خدمات حرم مطهر در طول این چهل سال برای مردم عنوان کرد، افزود: برای مثال بیمارستان فاطمی ۱۰۰۰ مترمربع، بیمارستان کامکار بیش از ۲۰ هزار مترمربع، بیمارستان شهید بهشتی بیش از ۱۰۷ هزار مترمربع، بیمارستان بقیه‌الله در بخش جعفریه بیش از ۵۲ هزار مترمربع و بیمارستان آیت‌الله العظمی گلپایگانی بیش از ۱۴ هزار مترمربع از املاک آستان مقدس است که به بخش درمان اختصاص پیداکرده است، بر این مدار مروری به این آمار نشان می‌دهد که بخش اعظمی از حوزه درمانی استان قم با همراهی حرم مطهر شکل‌گرفته و در حال ارائه خدمت است.


معاون اجرایی آستان مقدس بانوی کرامت با اشاره به فعالیت‌های آستان در عرصه خدمات آموزش اظهار داشت: در حوزه خدمات آموزشی نیز آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با ایجاد مدرسه علمیه معصومیه با ۱۴ هزار مترمربع، مدرسه امام خمینی (ره)، مدرسه حجتیه با ۵ هزار مترمربع و همچنین در بخش توسعه فضاهای آموزشی مانند مدرسه امام صادق علیه‌السلام، مدرسه صدر، مدرسه دین و دانش و مدرسه امیرکبیر در عرصه آموزشی نیز خدمات زیادی به مردم داشته است.


محمود نژاد با تبیین خدمات آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در عرصه عمومی افزود: حرم مطهر در حوزه خدمات عمومی ورزشی با ایجاد ورزشگاه تختی با ۱۰۹ هزار مترمربع، ورزشگاه شهید حیدریان با ۴۴ هزار مترمربع که در حوزه‌های مختلف ورزشی در حال خدمت‌رسانی به مردم است؛ خدمات ماندگاری در کارنامه خود دارد


وی تصریح کرد: این در حالی است که خدمات به ارگان‌های خدمت رسان به بخش‌های عمومی که در اشکال سازمانی در حال خدمت هستند مانند اداره کل تربیت‌بدنی، مخابرات، بنیاد شهید و امور ایثارگران، آموزش‌وپرورش، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نیروی انتظامی و راه‌آهن از دیگر مناسکی است که حرم مطهر اقدامات ویژه در این زمینه انجام داده است.


 


* توسعه عمرانی ۱۰ برابری آستان مقدس بعد از انقلاب اسلامی


معاون اجرایی حرم مطهر با اشاره به انجام فعالیت‌های گسترده عمرانی در حرم مطهر ادامه داد: در حوزه توسعه و عمران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با بنای ارزشمند و میراثی ماندگار که ر زبان زد است؛ باید توجه داشت که به لحاظ میراثی و ارزش هنری و معماری بسیاری از اماکن حرم مطهر جزو بناهای خاص و تکرار و نشدنی است.


محمود نژاد خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی حرم مطهر حدود ۱۴ هزار مترمربع بود و توسعه امروز حرم مطهر به بیش از ۱۴۰ مترمربع در زمینه توسعه فضایی رسیده است.


وی افزود: سیل مشتاقان و زائران از اقصی نقاط کشور و خارج از کشور موجب شده که آستان مقدس با بیش از ۲۰ میلیون زائر در سال مواجه باشد، بر همین اساس کمبود فضا همچنان احساس می‌شود و جهت رفع آن تلاش می‌شود که در این راستا صحن‌هایی در حال احداث و بهره‌برداری است.


معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها گفت: از دیگر توسعه‌های عمرانی بعد از انقلاب می‌توان به توسعه جنوبی حرم مطهر که شامل شبستان امام خمینی (ره)، شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها اشاره کرد که با دستور آیت‌الله سعیدی، تولیت آستان مقدس، دو شبستان مذکور به فضای بهره‌برداری خانوادگی اختصاص پیدا کرد؛ همچنین صحن حضرت صاحب‌الزمان (عج)، مهمان‌سرای حضرتی و پارکینگ‌های وسیع از دیگر توسعه‌های فضایی است که از سوی حرم مطهر صورت پذیرفته است.


محمود نژاد خاطرنشان کرد: توسعه بخش غربی حرم مطهر از دیگر توسعه‌های پس از انقلاب اسلامی است؛ در ضلع غربی حرم مطهر که محل عبور رودخانه فصلی قم است، با همتی که صورت پذیرفت قسمت‌های زیاد از این رودخانه مسقف و صحن جامع امام جواد علیه‌السلام به بهره‌برداری رسید؛ این در حالی است که فاز اول و دوم زائرسرای کوثر با خدمات رایگان به زائر به بهره‌برداری کامل رسیده است.


وی ادامه داد: توسعه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها سومین توسعه‌ای بود که پس از انقلاب اسلامی به وجود آمد، کتابخانه تخصصی آستان مقدس به بهره‌برداری رسید و صحن جامع فاطمی در بخش ورودی بلوار پیامبر اعظم (ص) مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ همچنین یادآوری می‌شود که شبستان پیامبر اعظم (ص) نیز در چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.


 


* ایجاد فضایی جدید در نزدیک‌ترین مکان به مزار مطهر بانوی کرامت


معاون اجرایی آستان مقدس بانوی کرامت با اشاره به توسعه داخلی حرم مطهر اظهار داشت: از توسعه‌های داخلی حرم مطهر نیز می‌توان به احداث شبستان حضرت زهرا سلام‌الله علیها در صحن طبقه تحتانی صحن امام هادی علیه‌السلام تا پایان سال جاری اشاره کرد و شبستان امام علی علیه‌السلام با وسعت ۵ هزار و ۵۰۰ نیز در صحن مجاور این شبستان در طبقه تحتانی صحن امام رضا علیه‌السلام از دیگر پروژه‌های داخلی در حال احداث آستان مقدس بانوی کرامت است.


وی افزود: اولین کتابخانه شهر قم را حرم مطهر پس از فجر انقلاب اسلامی راه‌اندازی کرد و اولین موزه در حرم مطهر طراحی و راه‌اندازی شد، احداث و طراحی ضریح شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها، طراحی و احداث پنجره فولادهایی در حرم مطهر در مسجد بالاسر مبارک، هتل‌هایی که در جهت رفاه حال زائران انجام‌شده از دیگر توسعه‌های عمرانی حرم مطهر بوده است.


معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها ضمن تبیین فعالیت‌های پژوهشی آستان مقدس پس از انقلاب اسلامی گفت: احداث پژوهشکده علامه طباطبائی با عرصه بیش از ۵۰ هزار مترمربع، ایجاد سایت چندمنظوره ورزشی، احداث بیمارستان در شهر جعفریه، احداث و تجهیز و خدمات درمانگاه حرم مطهر در بخش‌های گوناگون درمانی به زائران با فعالیت چشم‌گیر، توسعه‌های مکانیکی و برقی، بروز کردن امکانات سرمایش و گرمایش با جدیدترین مکانیسم، هوشمند سازی تابلو برق‌های حرم مطهر و تولید برق با ظرفیت مناسب از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده پس از فجر انقلاب در حرم مطهر است.


محمود نژاد توسعه و بهسازی و کاهش چشم‌گیر در حوزه مصرف آب و شرب و برق و روشنایی، توسعه زیرساخت‌های شبکه فناوری اطلاعات و اتوماسیون اداری و فضاهای مرتبط با آن، توسعه و هوشمند سازی فضاهای حرکتی آسانسورها و پله‌برقی‌ها و احداث دانشگاه علمی و کاربردی را گوشه‌ای از خدمات وسیع حرم مطهر در حوزه خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران دانست.


 


* آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) پیشتاز در حوزه مرمت و نگهداری


وی افزود: املاک موقوفه خارج از حرم مطهر از حدود ۳۴ هزار به ۲۰۰ هزار مترمربع توسعه‌یافته؛ این در حالی است که در حوزه مرمت و نگهداری در طول این ۴۰ سال پس از انقلاب می‌توان به‌جرئت بگوییم بهترین مجموعه‌هایی که تلاش کرده که بنای میراثی خود را حفظ کند، حرم مطهر بوده است.


معاون اجرایی آستان مقدس بانوی کرامت تصریح کرد: در بازه زمانی پس از انقلاب چند مورد تعویض طلای گنبد مطهر به‌صورت تخصصی انجام شد و مرمت ضریح مطهر و داخل ضریح مطهر و کاشی‌کاری منحصربه‌فرد داخل ضریح از دیگر مرمت‌های تخصصی این تاریخ پربرکت بوده است.


معاون اجرایی حرم مطهر خاطرنشان کرد: مرمت گلدسته‌های ایوان آینه، مرمت و طلاکاری ایوان طلا در ضلع شمالی، گنبد مسجد طباطبائی به‌صورت سنگ معرق و ایجاد کارگاه طلاکاری مرمت ایوان‌های حرم مطهر، تجدید سنگ‌فرش‌ها، طلاکاری مأذنه های گلدسته‌ها، مرمت گلدسته‌های نقاره خوانی و مرمت‌های تخصصی در حوزه‌های گوناگون نیز از دیگر اقدامات تخصصی مرمت محور حرم مطهر در دوران پس از انقلاب است.


محمود نژاد افزود: در حوزه توسعه مستحدثات وقف از حدود ۸ هزار متر به ۲۳۰ هزار مترمربع توسعه انجام‌شده است؛ همچنین توسعه امانت‌داری، خدمات به زائران، صندلی‌های چرخ‌دار امانی، حوزه خدمات به ابن سبیل، اورژانس اجتماعی، خدمات انتظامی، اماکن حرم مطهر در حوزه‌های مختلف آن و استفاده از ظرفیت خادمان افتخاری از دیگر خدمات آستان مقدس بوده است.


| شناسه مطلب: 92323




حضرت معصومه



مطالب مرتبط

نظرات کاربران