آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی(ع)  در حرم حضرت معصومه آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی(ع)  در حرم حضرت معصومه آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی(ع)  در حرم حضرت معصومه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی(ع)  در حرم حضرت معصومه آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی(ع)  در حرم حضرت معصومه آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی(ع)  در حرم حضرت معصومه آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی(ع)  در حرم حضرت معصومه آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی(ع)  در حرم حضرت معصومه

آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی(ع) در حرم حضرت معصومه

معاون اجرایی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) از آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی علیه‌السلام در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: این شبستان با مساحتی بیش از پنج هزار و 500 متر با مشارکت خیرین و استفاده از منابع آستان مقدس در طبقه زیرین صحن امام رضا علیه‌السلام احداث خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مهندس هادی محمودنژاد طی گفت‌وگویی با بیان اینکه سالیانه بین 20 تا 25 میلیون زائر در شهر مقدس قم حضور می‌یابند، اضافه کرد: خدماتی که حرم مطهر در طول این 40 سال در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی و عمومی دنبال کرده نسبت به قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، اکنون در حدود 40 حوزه مختلف خدمات متفاوت به زائران ارائه می‌شود.


وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای احداث شبستان امام علی علیه‌السلام اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت زائران در حرم مطهر بانوی کرامت بر اساس دستور مقام تولیت آستان مقدس احداث این شبستان در صحن امام رضا علیه‌السلام در دستور کار معاونت اجرایی آستان قرار گرفته است.


معاون اجرایی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) از اهتمام حرم مطهر در توسعه فضاهای خدماتی و عبادی ویژه زائران با ایجاد صحن‌های جدید و استفاده از فضاهای زیرسطحی یاد کرد و گفت: استفاده از فضاهای زیرسطحی هزینه‌های سنگین تملک را به دنبال ندارد و به فضای معنوی روضه منوره نیز نزدیک است به همین علت پروژه شبستان حضرت زهرا سلام‌الله علیها کار خود را در حوزه طراحی، محاسبات، آزمایشات و عملیات اجرایی شروع کرد و تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.


وی ادامه داد: شبستان امام علی علیه‌السلام نیز در مجاورت شبستان حضرت زهرا(س) با مساحتی نزدیک به پنج هزار و 500 متر در طبقه زیرین صحن امام رضا علیه‌السلام درحال احداث است (که صحن امام رضا علیه‌السلام نیز از فضاهای میراثی و فضاهای منحصر به‌فرد حرم مطهر است.)


محمودنژاد با اشاره به اینکه تقویت بنای میراثی و بالابردن عمر صحن امام رضا علیه‌السلام در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است، مطرح کرد: طرح مقاوم‌سازی این صحن با استفاده از تجربیات متخصصان دانشگاهی و معماری‌های سنتی دنبال می‌شود.


وی با بیان اینکه شبستان امام علی علیه‌السلام به صورت معکوس احداث می‌شود، عنوان کرد: اجرای آزمایش‌های مکانیک خاک و ژئوتکنیک و تهیه نقشه‌های محاسباتی و سازه‌ای با توجه به وضعیت صحن دنبال شده است و نظارت بر صحت این دستاوردها مورد توجه مشاوران قرار گرفته است.


محمودنژاد با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی قم نیز بررسی آزمایش‌های ژئوتکنیک و ژئوفیزیک و نقشه‌های محاسباتی را بر عهده داشته است، گفت: کار آزمایش‌های این پروژه با حفاری هفت حلقه چاه از ابتدای سال جاری آغاز و نقشه‌های محاسباتی تا مهرماه ارائه شد و بعد از دریافت نقشه‌های نهایی، کار اجرایی آن نیز هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی از اواسط بهمن‌ماه آغاز شده است.


وی از تعیین انحراف قبله شبستان امام علی علیه‌السلام در طراحی‌ها یاد کرد و ادامه داد: جهت شبستان به سمت قبله تغییر کرده و نقشه شبستان و صحن با الگوی معماری اسلامی و بهره‌گیری از هنرهای مختلف اسلامی طراحی شده است.


محمودنژاد با بیان اینکه کارگروه معماری حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها در طرح جامعه حرم مطهر رسالت‌های خود را به شیوه مطلوب دنبال کرده است، مطرح کرد: این کارگروه که متشکل از تیم متخصص معماری در شهر مقدس قم است برای هم‌فکری و هم‌اندیشی در راستای احداث این شبستان اعلام آمادگی کردند و نشست هم‌اندیشی این کارگروه هفته آینده برگزار می‌شود.


وی به تامین هزینه‌های شبستان امام علی علیه‌السلام با مشارکت خیرین و منابع آستان مقدس بانوی کرامت اشاره کرد و گفت: با تکمیل این شبستان 6 هزار متر بنا به فضاهای عبادی و خدماتی آستان مقدس اضافه می‌شود.


معاون اجرایی آستان مقدس بانوی کرامت یادآور شد: در احداث شبستان امام علی علیه‌السلام بیش از 50 هزار متر مکعب خاک‌برداری انجام خواهد پذیرفت و پیش‌بینی ایجاد پله‌برقی، پله ثابت و آسانسور و دفاتر خدمات به زائر در حوزه‌های مختلف انجام شده است.


وی ادامه داد: در ضلع شرقی شبستان امام علی علیه‌السلام در سمت مضجع نورانی حضرت معصومه سلام‌الله علیها پیش‌بینی ایجاد پنجره فولاد انجام شده است که جهت عرض ارادت و زیارت علاقمندان به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام این خدمت نیز ارائه خواهد گردید.


محمودنژاد با اشاره به اینکه اجرای پروژه شبستان امام علی علیه‌السلام با مشارکت تیم‌های توانمند پیمانکاری، مشاورین، تیم محاسبات، متخصصان معماری‌، سازمان نظام مهندسی و کارگروه‌های مختلف دنبال می‌شود، عنوان کرد: برخی از عملیات‌های این پروژه با توجه به حساسیت بالا توسط متخصصان داخلی آستان مقدس انجام خواهد گرفت.


| شناسه مطلب: 92365




حضرت معصومه



مطالب مرتبط

نظرات کاربران