از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛

کتاب اماکن مکه؛ آموزه ها و بصیرت ها منتشر شد از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛

کتاب اماکن مکه؛ آموزه ها و بصیرت ها منتشر شد از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛

کتاب اماکن مکه؛ آموزه ها و بصیرت ها منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛

کتاب اماکن مکه؛ آموزه ها و بصیرت ها منتشر شد از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛

کتاب اماکن مکه؛ آموزه ها و بصیرت ها منتشر شد از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛

کتاب اماکن مکه؛ آموزه ها و بصیرت ها منتشر شد از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛

کتاب اماکن مکه؛ آموزه ها و بصیرت ها منتشر شد از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛

کتاب اماکن مکه؛ آموزه ها و بصیرت ها منتشر شد
از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛

کتاب اماکن مکه؛ آموزه ها و بصیرت ها منتشر شد

کتاب اماکن مکه؛ آموزه ها و بصیرت ها به قلم سید حسین اسحاقی از سوی پژوهشکده حج و زیارت منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، مکه قرارگاه توحید، شهر ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) و محمد(ص) و علی(ع) است. این شهر دربردارنده کعبه معبود و خاستگاه تاریخ اسلام است. اینجا دیار نزول آیات آسمانی و مهبط فرشتگان الهی است. در این محل اماکن مقدسی وجود دارد که در خود نشانه هایی ازتوحید و نبوت دارند؛ درس ها، بینش ها، عبرت ها و آموزه هایی که منحصر به فرد و بی ماندند.


آری، آنگاه که مسافر دیار وحی با دعای خیر رهبر فرزانه انقلاب و رهنمودهای ارزنده و حکیمانه ایشان از یک سو و از تدابیر مدبرانه رهبران فریضه عظیم و انسان ساز حج از سوی دیگر گام بر این زمین مقدس می نهد با دید بصیرت در انبوهی از معانی و پیشینه تاریخی آن غرق می شود. با حیرت و شگفتی به اماکن و مقدسات آن می نگرد و از لایه های پنهان و آشکارش پندها و عبرت ها می آموزد سپس آن را توشه و میراث سفر معنوی خود می سازد تا در بازگشت به وطن خویش راوی قریب و بصیر این اماکن باشد و آن چه را با چشم دل دریافته تحفه مشتاقان راه سازد. درس هایی مانند توحید، استقامت، صفا و یک رنگی، فداکاری و از خودگذشتگی و ده ها آموزه دیگر که هریک سرشار از عبرت و تحول انگیزند.


در همین راستای اثری با عنوان «اماکن مکه آموزه ها و بصیرت ها» به قلم استاد سید حسین اسحاقی از سوی پژوهشکده حج و زیارت آماده شده که در پی بینش افزایی زائران در مورد اماکن مقدس مکه و آموزه ها و عبرت های مترتب بر آنها است و کوشیده است با بهره گیری از منابع و مآخذ و به گزینی و تجمیع ره آوردهای از هر مکانی افزون بر اطلاعات وافی از آن، با نو آوری، بصیرت ها و بینش ها ولایه های پنهان آن را بازنمایی کرده و آن را توشه مسافران مکه مکرمه گرداند.


در مقدمه این کتاب می خوانیم: حج در لغت به معنای قصد و در اصطلاح مجموعه ای از شعائر و اعمالی است که مسلمانان در زمان و مکانی که اسلام تعیین کرده و به گونه ای که رسول خدا آن را انجام داده است به ادای آن مکلف هستند. لازمه اجرای چنین واجبی سفر به سرزمین وحی یعنی مکه و مدینه است؛ سفری معنوی که رازها و رمزهای درس آموز فراوانی برای زائران کوی دوست دارد.


فصل اول این کتاب نگاهی کوتاه به آموزه های مهم حج است که در این فصل اهمیت حج در آیات و روایات، فلسفه اعمال حج و حج آزمونی الهی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ در فصل دوم با عنوان «مکه مکرمه»، فضیلت و عظمت مکه مکرمه، آشنایی با نام های مکه و مواردی از این دست مورد مطالعه قرار گرفته و در  فصل سوم در ارتباط با مسجد الحرام نکاتی بیان شده است که از جمله آن می توان به مسجد الحرام معیار تقسیم حج و نکوهیده بودن اراده ستم در آن اشاره کرد.


نویسنده در فصل چهارم کتاب با عنوان «کعبه خانه خدا» به مباحثی از جمله مفهوم کعبه، اهمیت و قداست کعبه، قدمت کعبه، اسرارنام گذاری کعبه پرداخته و در فصل پنجم با عنوان ارکان کعبه و اجزای آن، دانستی ها و آموزه هایی در مورد حجر الاسود فصل ششم با عنوان صفا و مروه مشخصات صفا و مروه مورد مطالعه قرار گرفته است.


فصول هفتم تا نهم این کتاب نیز به ترتیب «اماکن مقدس شهر مکه»، «مواقف شریفه» و «مساجد مکه» است که هریک بخش ها وگفتارهایی را به خود اختصاص داده است.


در بخشی از این کتاب در باب دانستنی های در مورد حجرالاسود می خوانیم: حجرالاسود سنگی است که در رکن شرقی کعبه و در ارتفاع یک و نیم متری از سطح زمین قرار گرفته است، این سنگ به شکل بیضی غیر منظم است و نقطه آغاز و ختم طواف از محازات آن می باشد. این سنگ مقدس پیش از اسلام و پس از آن همواره مورد اعتنا و توجه کامل بوده و در حقیقت در زمره عناصر اصلی کعبه قرار داشته است به همین سبب همین تقدس رسول گرامی اسلام آن را نگاه داشت و دیگر سنگ هایی را که به شکل بت ساخته شده بود را دور ریخت.


نویسنده این کتاب در معرفی مشخصات صفا و مروه این چنین بیان کرده است: صفا و مروه دو کوه کوچک در کنار مسجدالحرام اند که در جنوب شرقی و شمال مسجد قرار دارند و از ارتفاعات کوه ابوقبیس به شمار می آیند، فاصله این دو کوه 420 متر و ارتفاع کوه صفا 15 متر و ارتفاع کوه مروه 8 متر است. حاجیان و عمره گذاران بعد از طواف و نماز آن به سوی این دو کوه می آیند و هفت بار بین آن دو رفت و آمد می کنند که به آن سعی می گویند.


استاد اسحاقی در بیان ظرایف و رموز اعمال منا به اسرار تکبیرهای منا پرداخته و بیان می دارد: تکبیرهایی که حاجیان در اطراف خانه خدا می گویند خاطره پیروزی ابراهیم و اسماعیل را زنده می کند و مبارزه را بر همه مسلمانان الهام می دهد. زمانی که حضرت ابراهیم صورت فرزندش را برخاک نهاد و تیغ برنده در گلوی لطیف اسماعیل هیچ اثری نگذاشت زبان حالش این بود که ای تیغ چرا نمی بری؟ تیغ به صدا در آمد و گفت ای ابراهیم تو می گویی ببر ولی خدای تو می گوید نبر و من بنده رب جلیل هستم نه بنده ابراهیم خلیل.


به طور کلی نویسنده در نوشتار حاضر کوشیده است معارف نابی را که در اماکن وجود دارد بر اساس آیات قرآنی و روایات معصومین(ع) اطلاعات تاریخی و نگاشته های علمای ماضی و معرفان معاصر احصاء و دسته بندی و تجمیع کند تا به عنوان مرجعی مناسب و قابل حمل در اختیار مبلغان و حجاج و زائران ارجمند قرار بگیرد و آنان را از مراجعه مکرر به منابع متفاوت بی نیاز سازد.


بی تردید با همراه داشتن این ره توشه گرانسنگ حجاج محترم می توانند در جای جای این سفر روحانی از ظرایف زمانی، مکانی، رموز و اسرار و اعمال و آداب اماکن آگاهی نسبی یابند و حجی را با معرفتی ژرف به جای آورند. امید است که با معرفت و معنویتی مضاعف به اعمال و مناسک حج بپردازند و با حج مقبول و رهیافتی انسان ساز و پر از معنویت در پرتو لطف رحمانی به دیار خویش بازگردند.


یادآور می شود، این اثر به قلم استاد سید حسین اسحاقی از سوی پژوهشکده حج و زیارت آماده سازی و توسط نشر مشعر با قیمت 210 هزار ریال در اختیار مردم قرار گرفته است.


یادآور می شود، یکی از بخش های اصلی پایگاه اطلاع رسانی حج، قسمت کتابخانه تخصصی حج و زیارت است که در این بخش متن کامل بیش از هزار عنوان کتاب به صورت رایگان برای علاقه مندان بارگذاری شده است.


کتابخانه تخصصی - دیجیتالی حج و زیارت با بیش از یک هزار و صد اثر به صورت آنلاین در اختیار عموم کاربران و پژوهشگران است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران