فلسفه زیارت ، نجات مردم از گمراهی ها است   

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکردرجمع روحانیان عتبات عالیات برلزوم فرهنگ‌سازی درخصوص فلسفه و هدف زیارت تأکید و تصریح کرد: فلسفه زیارت نجات مردم از سرگردانی‌ها و گمراهی‌ها و فهم مسیرصحیح زندگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکرنماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش روحانیون عتبات عالیات در قم به تبیین فلسفه زیارت پرداخت و گفت: در بحث زیارت دو جنبه یکی نزدیک شدن به امامان و دومی دوری از آنچه امامان نمی‌پسندیدند و نمی‌خواستند، مطرح است.


وی افزود: زیارت هم بزرگداشت آن شخصیتی است که به زیارت او می‌رویم و هم باید با او انس بگیریم و خود را به او نزدیک کنیم.


نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) که می‌فرمایند: "من زارنا فی مماتنا فکأنما زارنا فی حیاتنا " خاطرنشان کرد: هدف زیارت نزدیک شدن به امامان، تبرّی جستن از دشمنان ایشان، پیاده کردن اخلاق و رفتار علوی در زندگی و دادن تعهد و پیمان به امام است.


وی با اشاره به چند روایت، فلسفه زیارت را نجات مردم از سرگردانی‌ها و گمراهی‌ها و فهم مسیرصحیح زندگی عنوان کرد و کسب معرفت، اخلاص، شوق، حزن، آرامش و علاقه‌مندی به خاندان عصمت و طهارت را از فضیلت‌های آن خواند.


حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکربرلزوم فرهنگ‌سازی در خصوص فلسفه و هدف زیارت تأکید و تصریح کرد: زیارت یک سفر تربیتی و تمرینی برای زندگی دینی و متحول شدن است و روحانیان عتبات باید از این ظرفیت بی‌نظیر استفاده کنند.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تبیین چند روایت نورانی درباره زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: امام صادق می فرمایند: ” إِذَا أَرَدْتَ زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ ع فَزُرْهُ وَ أَنْتَ کَئِیبٌ حَزِینٌ مَکْرُوبٌ شَعِثاً مُغْبَرّاً جَائِعاً عَطْشَاناً فَإِنَّ الْحُسَیْنَ قُتِلَ حَزِیناً مَکْرُوباً شَعِثاً مُغْبَرّاً جَائِعاً عَطْشَانا- هنگامی که اراده زیارت حضرت حسین (ع) را نمودی پس آن حضرت را با حالی غمگین و اندوهناک و ناراحت و ژولیده و گرفته و گرسنه و تشنه زیارت نما زیرا آن حضرت کشته شدند درحالی که غمگین و ناراحت و ژولیده و گرفته و گرسنه و تشنه بودند".


وی افزود: در حدیثى از امام صادق (ع)، توصیه شده است که هنگام زیارت سیدالشهدا (ع)، شایسته است که زائر سکوت، آرامش و وقار را رعایت کند و جز خیر و نیکى، بر زبان جارى نسازد. 


حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به لزوم استفاده بهتر معنوی از این سفر و رعایت ساده زیستی و دوری از تشریفات، گفت: امام صادق (ع) به فردی که در سفر به کربلا توشه و غذاهای رنگارنگ به همراه برده بود، فرمودند: اگر بزیارت قبر پدرانتان یا مادرانتان بروید این کار را نخواهید کرد و در پاسخ به اینکه در سفر از چه غذاهایی استفاده کنند، فرمودند: غذائى ساده و بى‌تکلّف مانند نان و شیر یا نان و ماست و از این قبیل.


سرپرست حجاج ایرانی در پایان سخنان خود به این حدیث " إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَى مُنَادٍ أَیْنَ زُوَّارُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ فَیَقُومُ عُنُقٌ مِنَ النَّاسِ لَا یُحْصِیهِمْ إِلَّا اللَّهُ تَعَالَى فَیَقُولُ لَهُمْ مَا أَرَدْتُمْ بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ فَیَقُولُونَ یَا رَبِّ أَتَیْنَاهُ حُبّاً لِرَسُولِ اللَّهِ وَ حُبّاً لِعَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ رَحْمَةً لَهُ مِمَّا ارْتُکِبَ مِنْهُ فَیُقَالُ لَهُمْ هَذَا مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ فَالْحَقُوا بِهِمْ فَأَنْتُمْ مَعَهُمْ فِی دَرَجَتِهِمْ الْحَقُوا بِلِوَاءِ رَسُولِ اللَّهِ فَیَنْطَلِقُونَ إِلَى لِوَاءِ رَسُولِ اللَّهِ فَیَکُونُونَ فِی ظِلِّهِ- وَ اللِّوَاءُ فِی یَدِ عَلِیٍّ حَتَّى یدخلون الْجَنَّةَ جَمِیعاً فَیَکُونُونَ أَمَامَ اللِّوَاءِ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ یَسَارِهِ وَ مِنْ خَلْفِه‏. " از کتاب کامل الزیارات اشاره کرد وگفت: امام صادق(ع) دراین حدیث فرموده اند: هنگامى که روز قیامت شود منادى نداء مى‏کند؛ زایران حسین بن على(ع) کجا هستند؟ جمع زیادی که شمارش آنها را فقط خدا می‌داند بر می خیزند.


وی ادامه داد: به آن‌ها گفته می شود که برای چه به زیارت قبرحسین(ع) می‌رفتید؟        می گویند: خدایا به جهت محبت پیامبر(ص) و علی(ع) و فاطمه(ص) و طلب رحمت برای آن حضرت دربرابر آنچه از آن حضرت انجام دادند، پس به آنها گفته مى‏شود: ایشان محمّد و على و فاطمه و حسن و حسین سلام اللَّه علیهم بوده، به آنها ملحق شوید شما با ایشان و در درجه و مرتبه آنها هستید، به لواء و پرچم رسول خدا(ص) ملحق گردید پس بطرف لواء آن حضرت رهسپار شده و در سایه آن قرارمى‏گیرند در حالى که لواء به دست امیر المؤمنین على(ع) مى‏باشد وبدین ترتیب به بهشت وارد مى‏شوند، ایشان جلو پرچم و سمت راست و چپ و پشت آن بوده و چهار طرف لواء را گرفته‏اند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران