همایش «مسلمانان هند، حج و حرمین شریفین» برگزار می شود همایش «مسلمانان هند، حج و حرمین شریفین» برگزار می شود همایش «مسلمانان هند، حج و حرمین شریفین» برگزار می شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش «مسلمانان هند، حج و حرمین شریفین» برگزار می شود همایش «مسلمانان هند، حج و حرمین شریفین» برگزار می شود همایش «مسلمانان هند، حج و حرمین شریفین» برگزار می شود همایش «مسلمانان هند، حج و حرمین شریفین» برگزار می شود همایش «مسلمانان هند، حج و حرمین شریفین» برگزار می شود

همایش «مسلمانان هند، حج و حرمین شریفین» برگزار می شود

همایش «مسلمانان هند، حج و حرمین شریفین» با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، نخبگان، پژوهشگران و محققان حوزه و دانشگاه در ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، همایش «مسلمانان هند، حج و حرمین شریفین» با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و ارائه مقالات توسط نخبگان، پژوهشگران و محققان حوزه و دانشگاه در قم برگزار می شود.


این همایش پنجشنبه آینده (9 اسفندماه) از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح تا 11 و 30 دقیقه در قم، به نشانی: 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید قدوسی نبش کوچه 11 ، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت ، طبقه 8 برگزار می شود. 


پژوهشکده حج و زیارت از عموم فرهیختگان جهت شرکت در این همایش دعوت به عمل می آورد. وب سایت این همایش به نشانی http://hendhajj.ir در اختیار عموم علاقمندان قرار دارد.


 


بنابراین گزارش، «تعاملات مسلمانان هند و ایران در امور حج و حرمین» عنوان نخستین محور این همایش است، نقش ایرانیان در سفرنامه‌های حج هندیان، نقش صاحب منصبان ایرانی تبار هند در حج و حرمین، تعامل دولتمردان هند با مسلمانان ایران در امر حج‌گزاری، حج‌گزاری ایرانیان مقیم هند، نقش هند در حج‌گزاری ایرانیان در دوره صفوی، نقش دولت‌های ایرانی تبار شیعی در هند در حج و حرمین، مهاجرت ایرانیان به هند در دوره صفویه و نقش آنان در حج‌گزاری مسلمانان از موضوعات این محور است.


این گزارش حاکی است، محور دوم این همایش «حج‌گزاری مسلمانان هند در ادوار تاریخی مختلف» با موضوعات؛ مشکلات و موانع حج‌گزاری مسلمانان هند، کاروان‌ها و قافله‌های حج مسلمانان هند، مؤسسات زیارتی در هند، مسیرهای حج هندیان، تعامل پیروان ادیان هندی در حج‌گزاری مسلمانان هندی، مهاجرت اشراف (سادات) از مدینه به هند، شخصیت‌های تأثیرگذار هندی در امور حج و حرمین، رجال و مشاهیر هندی مقیم در حرمین و انگلیس و حج مردمان هند از سرفصل این محور به شمار می‌آید.


این گزارش می‌افزاید: در محور سوم همایش «فرهنگ و آداب و رسوم حج‌گزاری مسلمانان هند» موضوعات؛ فرهنگ استقبال و بدرقه از حجاج در میان مسلمانان هند، فرهنگ بدرقه از حجاج در میان مسلمانان هند، بررسی نقش «مکه مسجد» و تأثیر آن در جاماندگان از موسم حج، فرهنگ، آداب و رسوم حج‌گزاری مسلمانان هند اعلام شده است.


محور چهارم همایش «حج و حرمین شریفین در آثار علمی و هنری مسلمانان هند» است که موضوعات سفرنامه‌نویسان ایرانی مقیم هند در باره حج و حرمین، تک‌نگاری‌های حج هندیان، کتابشناسی حج مسلمانان هند، نسخ خطی هندیان در باره حج و حرمین، سروده‎های شعرای مسلمان هند درباره حج، آثار فارسی در هند درباره حج و حرمین، آثار هنری مسلمانان هند درباره حرمین، آثار فارسی در هند درباره حج و حرمین و سروده‌های شاعران مهاجر ایرانی به هند درباره حج و حرمین را شامل می‌شود.


موضوعات اوقاف هندیان در حرمین شریفین، صاحب منصبان هندی در حرمین، کارگران هندی شاغل در حرمین و هدایای هندیان به کعبه در محور پنجم با عنوان اقدامات عمرانی و رفاهی مسلمانان هند در حرمین شریفین گنجانده شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران