تحولات معماری اعتاب مقدسه بررسی می‌شود تحولات معماری اعتاب مقدسه بررسی می‌شود تحولات معماری اعتاب مقدسه بررسی می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تحولات معماری اعتاب مقدسه بررسی می‌شود تحولات معماری اعتاب مقدسه بررسی می‌شود تحولات معماری اعتاب مقدسه بررسی می‌شود تحولات معماری اعتاب مقدسه بررسی می‌شود تحولات معماری اعتاب مقدسه بررسی می‌شود

تحولات معماری اعتاب مقدسه بررسی می‌شود

در دومین همایش معماری اعتاب مقدسه در مشهد، 100 سال تحولات هنر بقاع متبرک جهان تشیع بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد مقدس، دکتر حسن بلخاری در یک نشست خبری گفت : دومین نشست «هنر و معماری اعتاب مقدسه در دوران معاصر» روزهای هشتم و نهم اسفند در مشهد مقدس برگزار می شود.  بخش اول این همایش در آستان قدس رضوی برگزار و مقدمه ای برای سلسله همایش‌هایی در این زمینه شد.


وی از تشکیل دبیرخانه این همایش در مشهد مقدس خبر داد و گفت: هدف نهایی از برگزاری این همایش این است که از مجموعه کارها و مطالعات جامعی که در زمینه اعتاب شیعه در ایران و عراق وجود دارد، اطلاعات لازم را جمع آوری کنیم و یک بانک اطلاعاتی در این زمینه تشکیل دهیم.


رییس کارگروه هنر و معماری کمیته علم و فناوری آستان قدس رضوی با اعلام این که سه هدف از برگزاری این همایش تبیین شده است، گفت: هدف اول تجمیع اطلاعات است. در واقع می خواهیم بدانیم ظرف 100 سال گذشته در شهرهای مذهبی مشهد، قم و شیراز در ایران و شهرهای کربلا، نجف، سامرا و کاظمین در عراق، از نظر معماری اسلامی و به ویژه معماری شیعه چه کارهایی صورت گرفته است.


بلخاری هدف دوم از برگزاری این همایش را تحلیل و آسیب شناسی اعلام کرد و گفت: بنا داریم در این همایش بررسی جامع و کاملی از اعتاب شیعی با حضور اساتید دانشگاهی و استادکاران سنتی داشته باشیم.


وی هدف سوم از برگزاری این همایش را الگو سازی و ترویج هنر و معماری اسلامی شیعی عنوان کرد و گفت: با نو شدن ابزارها و افزایش جمعیت، شاهد توسعه اعتاب مقدسه هستیم، بنابراین در گام سوم بنا داریم از دستاوردها آسیب شناسی کنیم.


وی با اشاره به اینکه 10 سخنران در این همایش به ارائه گزارش می پردازند، گفت: در بین اساتید علمی و سنتی از شهرهای مذهبی نماینده ای برای ارائه گزارش وجود دارد که این گزارش‌ها را جمع آوری ودر بانک اطلاعات ذخیره می کنیم.


رئیس کارگروه هنر و معماری کمیته علم و فناوری آستان قدس رضوی با اعلام اینکه به محض شکل گیری دبیرخانه همایش، نشست ها در حوزه نقادی صورت می گیرد، گفت: در این همایش بنا داریم فیلم مستندی در مورد مدارس "دودرب" و "پریزاد" حرم مطهر رضوی، پخش کنیم.


وی از برگزاری نمایشگاهی در حاشیه این همایش خبرداد و گفت: مقرر شده در این نمایشگاه کارهایی که انجام شده به صورت ماکت تهیه شود و به نمایش گذاشته شود.


بلخاری با تاکید بر اینکه در این همایش بررسی دقیقی در مورد معماری شیعی صورت می گیرد، گفت: البته بنا نداریم حساسیت ایجاد کنیم و معماری شیعی را مقابل معماری اسلامی قرار دهیم. اما تاکید ما بر این است که ببینیم چه اتفاقی در مورد معماری شیعه رخ داده است.


وی با تاکید بر اینکه به دنبال جذب مخاطب عام نبودیم، گفت: هدف ما بیشتر بررسی های تخصصی بوده تا بتوانیم بررسی دقیقی در خصوص معماری شیعی انجام بدهیم.




نظرات کاربران