رعایت ادب، لازمه تحقق اهداف اسلامی درجامعه  رعایت ادب، لازمه تحقق اهداف اسلامی درجامعه  رعایت ادب، لازمه تحقق اهداف اسلامی درجامعه  بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رعایت ادب، لازمه تحقق اهداف اسلامی درجامعه  رعایت ادب، لازمه تحقق اهداف اسلامی درجامعه  رعایت ادب، لازمه تحقق اهداف اسلامی درجامعه  رعایت ادب، لازمه تحقق اهداف اسلامی درجامعه  رعایت ادب، لازمه تحقق اهداف اسلامی درجامعه 

رعایت ادب، لازمه تحقق اهداف اسلامی درجامعه 

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت با اشاره به اهمیت رعایت ادب جهت تحقق اهداف اسلامی در جامعه ، تصریح کرد: انسانی که تربیت دینی نداشته باشد سقوط و براحتی به دیگران اتهام وارد می کند و آبروی مردم را می ریزد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، درجلسه تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت وبعثه مقام معظم رهبری با تبریک میلاد با سعادت دخت گرامی پیامبراکرم (ص) فاطمه اطهر (س) ، بحث  ادب و اهمیت آن از نظر اسلام و درمنطق قرآن و روایات را ادامه داد.  
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه ادب و اخلاق به شدت در جامعه امروز مورد نیازاست، اظهارداشت: درقرآن کریم و فرمایشات نورانی پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت همیشه تاکید شده است که انسان مسلمان در اندیشه، گفتار و رفتارخود باید به گونه‌ای عمل کند که کمتر دچار خطا و اشتباه شود.
وی با بیان اینکه اخلاق درهمه زندگی انسان باید متجلی باشد، گفت: پیامبرکه می فرماید: " بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق" ، معنی فرمایش نورانی پیامبر این است که همه مسلمانان از نظر اخلاق و رفتار برای دیگران الگو باشند.
وی افزود: اگربه قرآن و روایات بنگریم هرکجا که ممکن است انسان آسیب پذیرباشد بلافاصله یک دستور اخلاقی ذکر شده تا جلو آن آسیب گرفته شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا اشاره به اینکه قرآن می فرماید: : " لا تَقْفُ ما لَیسَ لک به علم - چیزی را که به آن علم و یقین نداری مطرح نکن " ، اظهار داشت: انسان نباید براساس شایعات و ذهنیات حرفی بزند که درآینده معلوم شود اشتباه بوده و به همین دلیل مجبور شود عذرخواهی کند و یا حتی بخاطر آن حرف؛ مجازات شود.
وی با بیان اینکه قرآن می فرماید: " اِنَّ السَّمْعَ والْبَصَرَ والفُؤاد کُلُّ اولئکَ کانَ عَنْهُ مَسْئُولا" ، گفت: این منطق قطعی قرآن است که فردای قیامت درمیزان عدل الهی انسان را متوقف   می کنند و درباره شنیده ها، گفته ها و حتی آنچه به ذهن او خطور کرده است، سوال می نمایند. 
وی با اشاره به اینکه درآیه دیگری آمده است: " قولوا قَولًا سَدیدًا " افزود: انسان باید به نحوی حرف بزند که سخنش استحکام داشته باشد و حرف سست بر زبان نراند. 
نماینده ولی فقیه با بیان اینکه قرآن تصریح دارد که انسان مسلمان باید زیبا و شیوا با مردم سخن بگوید، به ذکرنمونه هایی درخصوص رعایت این نکته درادبیات فارسی پرداخت و گفت: به مسلمانان توصیه شده است همیشه با دیگران خوب صحبت کند و به آنها احترام بگذارد، این منطق اسلام است که انسان را با ادب تربیت کند و هر کجا که زمینه سقوط اخلاقی وجود دارد جلوی او را بگیرد.
وی با اشاره به اینکه امیرمومنان می فرماید: "مَن قَلّ أدبُه کثُرَتْ مَساویهِ "، افزود: انسانی که ادب و تربیت اخلاقی ندارد بدی هایش رشد پیدا می کند و چون هتاکی برای او مهم نیست براحتی از تریبون های عمومی درباره افراد دیگر بدگویی و کم کم به آن عادت می کند. 
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا اشاره به اینکه رسانه های بیگانه از این گونه عبارات افراد بویژه مسئولان در جامعه اسلامی، سوء استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: افرادی که به اختلافات درجامعه دامن می زنند، بدانند دریچه های اطلاع رسانی بازشده و رسانه های بیگانه این سخنان را رصد و تحلیل می کنند و علیه کشور و انقلاب از آنها بهره می گیرند.
وی با اشاره به اینکه با گسترش فضای مجازی رصد مطالبی که منتشر می شود و حتی رصد پیامک ها در داخل و خارج از کشور انجام می گیرد، گفت: بخاطر حفظ حرمت و امنیت مردم و کشور خیلی مطالب نباید از تریبون های عمومی بیان شود. 
وی با بیان اینکه امیرمومنان می فرماید: " إذا فاتَکَ الأدبُ فالزَمِ الصَّمْتَ – وقتی ادب را از دست دادی باید سکوت کنی ، افزود: دربی ادبی است که انسان هم خود و هم دیگران را گرفتار می کند.
وی افزود: انسانی که تربیت دینی نداشته باشد سقوط کرده و براحتی آبروی مردم را می ریزد و به دیگران اتهام وارد می کند.
نماینده ولی فقیه ادامه داد: حضرت علی می فرماید:" لا ادب لسیی النطق – انسان هایی که بد حرف می زنند ادب و تربیت دینی ندارند".
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا تاکید براینکه باید به فکر نسل جوان بود، به عبارت " الناس علی دین ملوکهم" اشاره کرد و گفت: بخش عظیمی از رفتارهای مردم واکنش نسبت به سخنان مسئولان جامعه است و اگر مسئولان با یکدیگر با ادب سخن بگویند و رفتار کنند مردم نیز همان سبک را دنبال خواهند کرد و اگر به عکس عمل کنند روش آنها به میان مردم در کوچه و بازار کشیده خواهد شد و آنها هم به یکدیگر پرخاش خواهند کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا اشاره به اینکه امیر مومنان می فرماید : " اذا رإیت فى غیرک خلقا ذمیما فتجنب مـن نفسک امثاله " افزود: اگر فردی بد و تند خو است و به  دیگران پرخاش می کند ، باید از آن درس گرفت و مراقبت کرد و آن رفتارها را انجام نداد. 
وی همچنین روایات دیگری از امیرالمومنین در این خصوص را یادآور شد وگفت: امام صادق (ع) می فرماید: پروردگار، من را به سه نکته مهم ادب کرد: دوری ازهم نشینی با دوست بد، پرهیز از قرار گرفتن درمظان اتهام و پشیمانی بدلیل مهارنکردن زبان .  
نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه امام على می فرماید: " أفضَلُ الأَدَبِ أنْ یَقِفَ الإنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا یَتَعدّى قَدرَه " ، اظهار داشت: انسان باید حد و اندازه خود را بداند و از آن تجاوز نکند و اگر غیر از این عمل کرد ادب اسلامی را رعایت نکرده است لذا انسان باید به اندازه معلومات و اطلاعتش سخن بگوید. 
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکراین موارد را نمونه هایی از تعالیم اسلام ذکر کرد و از اینکه امروزهم اسلام در جامعه و بین مردم غریب است ابراز تاسف نمود و گفت:  تصورمی کنیم رفتارمان اسلامی است اما در برخی موارد متاسفانه اسلامی عمل نمی کنیم. 
وی با تاکید براینکه نسل جوان ازما الگو می گیرند و باید به فکر آینده بود ، افزود: اگر زبان ها و قلم ها آزاد باشند و براحتی حیثیت و آبروی افراد را به بازی بگیرند و جامعه درچارچوب گفتگوی منطقی و صحیح حرکت نکند، جامعه به شدت آسیب خواهد دید. 
وی با اشاره به آیه 125 سوره مبارکه النحل” ادْعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ"، اضافه کرد: دراین آیه تصریح شده است مردم با منطق و استدلال با یکدیگر سخن بگویند.
نماینده ولی فقیه با بیان اینکه اگر نسبت به موضوعی ایراد داریم باید از روش های غلط پرهیز و از راه درست آن را دنبال کنیم، به برخی مسایلی که امروز درجامعه مطرح است اشاره کرد و گفت: اگر نسبت به موضوعی اشکال و ایراد داریم باید با استدلال در رد و یا پذیرش آن سخن بگوییم .
وی افزود: راه بازاست و باید ازاین ظرفیتی که بوجود آمده افراد بدون آن که آبروی یکدیگر را بریزند و به هم پرخاش کنند، استفاده نمایند و در تریبون مجلس ، رسانه ها ، روزنامه ها و ... با یکدیگر درست سخن بگویند. 
وی از بدعت سخن گفتن مسئولان در تریبون های عمومی علیه یکدیگر در جامعه ابراز تاسف و تصریح کرد: نباید بی دلیل مردم را متشنج کرد، کشور قانون دارد و باید با رعایت حرمت ها و آداب و اخلاق اسلامی برای تحقق اسلام در جامعه کوشید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران