دو صحن جدید در حرم کاظمین (ع) گشایش یافت

همزمان با میلاد حضرت فاطمه (س) و روز مادر دو صحن توسعه‌ای حرم مطهر امامین جوادین(ع) در شهر کاظمین گشایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ایرنا، مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر کاظمین از گشایش دو صحن شرقی و غربی حرم مطهر امامین جوادین (علیهما السلام) در سالروز میلاد پربرکت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر خبر داد.
'عباس رضایی نسب' با بیان اینکه در سالروز میلاد پر برکت دخت نبی اکرم(س) دو صحن توسعه‌ای حرم مطهر امامین جوادین طی مراسمی با حضور 'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و مسئولان عراقی به روی زائران گشوده شد، اظهار داشت: با افتتاح این صحن‌ها، نزدیک به دو هزار و200مترمربع به فضای مسقف حرم مطهر امامین جوادین (ع) افزوده شد.
وی ارتقا سطح رفاه حال زائران را هدف ساخت دو صحن شرقی و غربی حرم مطهر بیان کرد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح، حدود یک هزارمتر مربع به فضای زیارتی بخش بانوان و یک هزار و200مترمربع به بخش زیارتی آقایان افزوده شد.
به گفته وی، صحن‌های شرقی و غربی افزون بر اینکه موجب بهبود تناسب بین فضای روباز و مسقف حرم مطهر می شود، فضای مناسبی را نیز برای برگزاری نماز جماعت، آیین‌های مذهبی و بیتوته بیش از دو هزار زائر فراهم می‌کند.
مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر کاظمین با تجلیل از حمایت‌های مادی و معنوی دوست‌داران اهل بیت و همکاری مردم و مسئولان عراقی گفت: تمامی مصالح به‌کار رفته در این طرح از کارخانه‌های ایران خریداری شده و مهندسان، استادکاران و هنرمندان کشورمان اجرای آن را در کنار برادران عراقی برعهده دارند.
رضایی نسب امکان توسعه در طبقه منفی یک را یکی از ویژگی‌های این طرح برشمرد و گفت: سازه صحن‌های شرقی و غربی به‌صورتی اجرا و مقاوم‌سازی شده است که در صورت نیاز، طی سال‌های آتی بتوان یک طبقه زیر زمین نیز ایجاد کرد.
وی استفاده از معماری ایرانی اسلامی را از دیگر ویژگی‌های صحن‌های شرقی و غربی حرم مطهر امامین جوادین (ع) اعلام کرد و گفت: با توجه به ارزش تاریخی و هویت معماری حرم که قدمت آن به عصر صفوی برمی‌گردد، تلاش بسیاری شد تا طراحی صحن‌ها نیز همگون با بنای تاریخی حرم و مکمل و احیا کننده معماری اصیل ایرانی و اسلامی آن باشد.
وی اظهار کرد: در اجرای طرح مسقف‌سازی صحن‌های شرقی و غربی حرم مطهر امامین جوادین (ع) از روش‌های نوینی در گچ‌بری‌ها، آیینه‌کاری‌ها و... استفاده شده که کیفیت و طول عمر زیادی به این تزیینات داده است.




نظرات کاربران