کارگاه های آموزشی و مهارتی روحانیون حج آینده برگزار می شود

کارشناس مسئول آموزش بعثه رهبری از برگزاری کارگاه های آموزشی و مهارتی ویژه روحانیون، معین و معینه های حج تمتع 98 در اسفندماه امسال خبرداد.

حمید مروجی طبسی کارشناس مسئول آموزش بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، از برگزاری کارگاه های آموزشی و مهارتی ویژه روحانیون حج تمتع آینده خبرداد و اظهار داشت: هر سال قبل از اعزام روحانیون، معین ها و معینه های حج که کارگزاران فرهنگی نامیده می شوند، یک دوره آموزش تکمیلی برگزار می شود که امسال تلفیقی از کارگاه های آموزشی و مهارتی و آزمون مجازی برای آنها در نظر گرفته شده است.


وی افزود: آزمون مجازی از دو منبع فقه و مناسک حج تدوین حجت الاسلام والمسلمین هوشیاری با تدریس حجت الاسلام والمسلمین ظهیری و آزمون معارف قرآن کتاب تفسیر آیات حج(گفتارهایی از آیت الله جوادی آملی) است که در اختیار روحانیون قرار می گیرد و آزمون آن طبق تقویم آموزشی در نظر گرفته شده برگزار می شود.


مروجی طبسی با بیان این که دستورالعمل برگزاری کارگاه های مهارتی از سوی معاونت فرهنگی برای اجرا ابلاغ شده است، ابراز داشت: در این کارگاه ها سه موضوع در نظر گرفته شده است؛ موضوع اول کاربری نرم افزارهای آموزشی حج تمتع است که خود شامل سه موضوع می شود.


وی ادامه داد: مورد اول کار با نرم افزار «دانش نامه حج» یا «لبیک» و مورد دوم نرم افزار «مسافر قبله» و مورد سوم نیز آشنایی با «سامانه ثبت فرم های آموزشی و فرهنگی» است.


کارشناس مسئول آموزش بعثه مقام معظم رهبری در ارتباط با نرم افزار مسافر قبله عنوان کرد: این نرم افزار برای جلسات آموزشی بر اساس سرفصل های آموزشی امسال آماده شده و قابلیت های متعددی دارد از جمله این که کاربران می توانند به صورت پیمایشی یا منطبق بر سرفصل های آموزشی یا تلفیقی و یا به صورت موضوع محور با آن کار کنند.


وی ابراز داشت: سامانه فرم های ثبت فعالیت های فرهنگی کاروان نیز به روحانیون آموزش داده می شود چراکه روحانیون، معین و معینه ها موظف هستند این فعالیت ها را به صورت کامل ثبت کنند.


مروجی طبسی با بیان این که موضوع دوم این کارگاه ها آشنایی با قوانین و دستورالعمل ها و مقررات کاروان های حج است، گفت: این مقررات شامل مقررات آموزشی و مسائل فرهنگی از جمله یاوران حجاج و شورای فرهنگی کاروان و طرح مهرورزی می شود.


وی اضافه کرد: کارگاه سومی نیز با موضوع آموزش ها و مهارت های سبک زندگی اسلامی در نظرگفته شده و برنامه ریزی های این کارگاه صورت گرفته است که پس از آماده سازی متون آن در سال 98 برگزار خواهد شد، ولی دو کارگاه اول در اسفندماه در عمده مناطق هشت گانه بعثه رهبری در کشور اجرایی می شود.


کارشناس مسئول آموزش بعثه مقام معظم رهبری عنوان داشت: با توجه به این که روحانیون در همه استان ها به حد نصاب نمی رسد، مجبوریم این کارگاه ها را در مناطق برگزار کنیم که این مناطق شامل شهرهای قم، تهران، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، یزد و ساری می شود.


وی در پایان با اشاره به زمان برگزاری کارگاه ها یادآور شد: این کارگاه ها در قم نهم و دهم اسفندماه در چهارگروه صبح و عصر برگزار می شود که هرکارگاه سه ساعت و هر موضوع حدود یک ساعت به طول خواهد انجامید، همچنین کارگاه های منطقه تهران در دو گروه، نهم اسفندماه برگزار می شود و کارگاه های استان های دیگر تا قبل ازآغاز سال جدید برگزار خواهد شد.




نظرات کاربران