دومین نشست هنر و معماری اعتاب مقدسه در دوران معاصر برگزار شد

دومین نشست «هنر و معماری اعتاب مقدسه در دوران معاصر» در بارگاه منور رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد مقدس، محمد کاظم ملازم الحسینی مدیرعامل سازمان توسعه حریم حرم، در ابتدای مراسم افتتاحیه این نشست که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: این نشست تخصصی با هدف مروری بر آموزه های توسعه حرم مطهر رضوی طی دو روز برنامه ریزی شده و سعی ما بر این است تا از تجارب سایر اعتاب مقدسه در امر توسعه اعتاب بهره مند شویم.


وی ادامه داد: امیدواریم با بهره مندی از تجارب توسعه اعتاب مقدسه و نقد عالمانه بر روی طرح ها، برنامه ریزی هایی در حوزه های بعدی داشته باشیم.


ملازم الحسینی همچنین تصریح کرد: امیدواریم تجارب حاصل شده در این نشست برای همگان آورده علمی و عملی داشته باشد و این نشست شروعی برای ادامه همکاری ها بین اعتاب مقدسه حرم مطهر باشد.


وی خاطرنشان کرد: این گردهمایی برای نخستین بار با حضور اعتاب مقدسه برگزار می شود و امیدواریم که نتایج مطلوبی حاصل شود.


همچنین در این نشست معاون علمی آستان قدس رضوی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های جدی تولیت آستان قدس رضوی، ایجاد مرجعیت علمی، هنر و معماری اسلامی در مشهد است، نتیجه دومین نشست هنر و معماری اعتاب مقدسه را حرکت در مسیر دستیابی به این مهم عنوان کرد.


وی این نشست را فرصتی برای تبادل تجربیات دانست و گفت: این همایش زمینه‌ای را فراهم آورده است تا علم، عمل، تجربه و دانش را در کنار هم قرار دهد.


مهدی‌نژاد مستندسازی دانش ضمنی را یکی دیگر از کارکردهای این همایش عنوان کرد که می‌تواند به عنوان یکی از منابع بصری برای دانش‌پژوهان این عرصه مفید واقع شود.


وی با اشاره به گسترش استفاده از فضای مجازی در تبادلات علمی ، هویت‌بخشی و تقویت هنر معماری اسلامی را از دیگر دستاوردهای این اجلاسیه دانست و عدم توجه به مباحثات علمی پیرامون این موضوع را باعث به انزوا رفتن آن عنوان کرد.


وی گفت: برجسته‌سازی هنر اسلامی و توسعه کسب و کار و ایجاد زمینه اقتصادی نیز از کارکردهایی است که از برگزاری این نشست حاصل می‌شود.


مهدی‌نژاد با بیان اینکه زنده نگه داشتن این هنر می‌تواند به رونق فضای کسب و کار نیز کمک کند، گفت: با گفتگو و باز کردن مسائل و حل آن باید موضع هنر و معماری اسلامی را در مقابل مکاتب رقیب تقویت کرد.


وی تصریح کرد: چنین گردهمایی‌هایی می‌تواند پشتوانه حرکت را در جوانان فراهم آورد و با ایجاد علاقه میان قشر جوان جامعه این هنر را زنده نگه داشت.


مهدی‌نژاد، هنر معماری را دارای مفهوم و پیام روحانی عنوان کرد و توسعه این پیام را از اهداف برجسته انقلاب در راستای تمدن‌سازی نوین اسلامی دانست.




نظرات کاربران