کتاب پاسخ به شبهات غیبت امام دوازدهم از چاپ خارج شد کتاب پاسخ به شبهات غیبت امام دوازدهم از چاپ خارج شد کتاب پاسخ به شبهات غیبت امام دوازدهم از چاپ خارج شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتاب پاسخ به شبهات غیبت امام دوازدهم از چاپ خارج شد کتاب پاسخ به شبهات غیبت امام دوازدهم از چاپ خارج شد کتاب پاسخ به شبهات غیبت امام دوازدهم از چاپ خارج شد کتاب پاسخ به شبهات غیبت امام دوازدهم از چاپ خارج شد کتاب پاسخ به شبهات غیبت امام دوازدهم از چاپ خارج شد

کتاب پاسخ به شبهات غیبت امام دوازدهم از چاپ خارج شد

کتاب پاسخ به شبهات غیبت امام دوازدهم(عج) به قلم حجت الاسلام جواد جعفری به همت پژوهشکده حج و زیارت با هدف ارتقای آموزه های مهدوی از چاپ خارج شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، عقیده به امام مهدی(عج) و باور داشت به قیام او در آخرالزمان، از عقاید اسلامی به حساب می آید و بشارت های پیامبر گرامی اسلام (ص) و احادیث فریقین گویای این حقیقت است. از این رو اخبار پیامبر اعظم (ص) در این باره، می تواند مایه وحدت و همدلی امت اسلامی گردد.


البته میان مشترکات فراوان در این موضوع، هر مذهبی عقاید خاص خود را دارد که برای فهم درست آن، باید بدون پیش داوری سخنان بزرگان آن مذهب را مطالعه کرد؛ نه آنکه پیش از فهمیدن درست، آن را انکار کرد؛ آموزه مهدویت، در عقیده شیعه، زیر مجموعه امامت است و جایگاه بسیار بلندی دارد و نسبت به عقاید دیگر مذاهب اسلامی، از غنای فراوانی برخوردار است.


عقیده به غیبت (پنهان زیستی) امام مهدی از عقاید ویژه مذهب اهل بیت(ع) است. اما پیروان دیگر مذاهب؛ بدون دقت در اسناد و مدارک قوی این عقیده، درصدد تخریب آن هستند. از این رو حاصل تلاش ارزشمند حجت الاسلام و المسلمین جواد جعفری پژوهشگر پژوهشکده حج و زیارت کتابی با عنوان «پاسخ به شبهات  غیبت امام دوازدهم(عج)» شده است.


وی در این کتاب با جمع آوری و موضوع بندی شبهات مربوط به غیبت امام دوازدهم ، پاسخی شایسته بدانها می دهد.


حجت الاسلام جعفری در بخشی از این کتاب تصریح کرده است: طبق احادیث، پیامبر اکرم(ص) آمدن مردی صالح از خاندانش را بشارت داده و فرموده است که حتی اگر یک روز از عمر دنیا باقی باشد، خداوند آن روز را به قدری طولانی می کند که فرزندی از نسل ایشان قیام کند و با تشکیل حکومت جهانی، همه عالم را پر از عدل و داد کند. پیامبر گرامی اسلام(ص) ، وقوع این اتفاق بزرگ را پیش از قیامت حتمی بیان کرده اند.


اگر از افراد انگشت شماری که به دلیل عدم درک صحیح آیات و روایات یا متأثر شدن از تندروی های مدعیان دروغین مهدویت یا مرعوب شدن در برابر پندارهای غربیان نگاهی تردید آمیز و بعضا انکار آلود به آموزه مهدویت دارند، خواهیم دید که این آموزه در جهان اسلام پذیرفته شده و انکار ناپذیر است.


وی ادامه می دهد: انبوه روایات هم مضمون یا هم لفظ در کتاب های فریقین، نشان می دهد که افزون بر مشترک بودن اصلی این عقیده ، اکثر مسائل و ریز موضوعات آن نیز میان مسلمانان مشترک است. وجوه مشترک می تواند محور اصلی گفت و گو و اتحاد میان مذاهب اسلامی باشد. آموزه بالنده مهدوی، می تواند موجب گردد تا مسلمانان دست در دست هم داده، زمینه های آمدن آن مرد الهی را فراهم کنند و با ایمان به این وعده الهی، در برابر دشمنان بایستند و مبارزه ای فراگیر و در تمام عرصه های ممکن را رقم زنند؛ مبارزه ای که تا زمان قیام مهدی موعود ادامه یابد و عدم همراهی سازش کاران و سست عنصران، در اراده پولادین آنها تأثیری نگذارد.


جای بسی تأسف است که گروهی خود را مسلمان بدانند، اما از این آموزه وحدت بخش وقدرت آفرین، برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان استفاده کنند و موجبات تضعیف امت اسلامی را فراهم آورند و به جای آنکه منادی وحدت و محبت، با محوریت مهدویت باشند، با سوء تعبیر از آن، بر طبل تفرقه و خشونت بکوبند.


در حقیقت نگارنده برای نشان دادن میزان نزدیکی و فراوانی «اشتراک شیعه و اهل سنت، در عقیده مهدویت» با تأکید بر روایات صحیح السند اهل سنت، تحقیق مختصری را در کتاب مستقلی ارائه کرده است که امید دارد مورد توجه امت اسلامی قرار گیرد.


طبیعی است که هر مذهبی، در کنار موضوعات مشترک، عقاید خاصی داشته باشد؛ چنان که همین «عقاید ویژه» است که هر مذهبی را از مذهب دیگر متمایز می سازد. عقل و منطق حکم می کند که پیش از هجمه علیه یک مذهب، ابتدا بدون پیش داوری سخنان بزرگان آن مذهب بررسی شود، سپس اگر شبهه ای وجود داشت، مطرح گردد.


وی در بخشی از این کتاب با تصریح بر این نکته که آموزه مهدویت زیر مجموعه امامت و از اصول اعتقادی شیعه است، بیان داشته است: از این رو مهدویت جایگاه بسیار بلندی دارد. بسیاری از موضوعات مهم مهدویت، مانند معرفی منجی، نشانه های ظهور ایشان و سیره و رفتار امام مهدی(عج)، تنها در مذهب امامیه مطرح شده است.


شیعه معتقد است که مهدی موعود، فرزند امام حسن عسکری(ع)، امام یازدهم شیعه است که در سال ۲۵۵ قمری به دنیا آمد و از آن زمان تاکنون به صورت ناشناس میان مردم زندگی می کند. در مکتب اهل بیت(ع) از پنهان زیستی یا زندگی ناشناس امام مهدی(عج) ، تعبیر به غیبت شده است.


اعتقاد به غیبت حجت الهی، مستند به آیات قرآن، روایات پیامبر بزرگوار اسلام و اهل بیت(ع) معصوم ایشان است؛ با این حال دشمنان اهل بیت(ع)، بدون دقت در اسناد و مدارک این عقیده و استدلال های منطقی و قوی آن، درصدد تخریب این باور اسلامی بر آمده اند.


وی در ادامه این اثر بیان کرده است: در سال های آغازین غیبت امام عصر(عج) پرسش ها و شبهات متعددی طرح شد دانشمندان شیعه پاسخهای متقنی ارائه کردند. بزرگانی مانند ابوسهل اسماعیل نوبختی و ابوجعفر محمد بن قبه که در عصر امام یازدهم می زیستند، پس از شهادت ایشان و آغاز امامت و غیبت امام دوازدهم(عج) به دفاع از عقیده غیبت پرداختند و پاسخ شبهه افکنان را دادند. بعد از ایشان نیز بزرگان دیگری همچون شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی شبهات مخالفان را نقل و نقد کردند.


طرح شبهات دلایل مختلفی داشته است. بیشتر این شبهات استناد و استدلال علمی ندارند و تنها از روی غرض ورزی و دشمنی با مذهب اهل بیت(ع) القا شده اند. از این رو جنبه تبلیغی و عوام فریبی در آنها بسیار شدید است. برخی نیز به دلیل بی توجهی به این آموزه مهم بوده است. برخی هم به خاطر کم اطلاعی القاکننده آن نسبت به مذهب اهل بیت ایجاد شده است.


به طور کلی تحقیق حاضر چند هدف را دنبال می کند:


اول ـ ارائه ساختار و فصل بندی جدید برای ایجاد سیری منطقی و بحثی تفصیلی و دقیق از عقیده مهم غیبت.


دوم ـ آوردن بیان کوتاهی از اصل موضوع و ارائه دلیل شیعه بر آن، تا خواننده با فضای بحث و نقطه ای که شبهه به آن ناظر است، آشنا گردد.


سوم ـ در حد امکان ذکر تمام شبهات مطرح شده در مورد آموزه غیبت.


چهارم _ یافتن پاسخ های داده شده به این شبهات و به روزآوری آنها.


پنجم ـ پاسخ گویی به شبهاتی که تاکنون پاسخ داده نشده است.


امروز برخی، با استفاده از منابع نفتی کشورهای اسلامی، به جای ایجاد وحدت، مدام به تفرقه و تکفیر می پردازند و هر روز با ایجاد سایت ها و شبکه های ماهواره ای جدید، می کوشند شیعیان را از پیروی اهل بیت(ع) باز دارند و مذهب اهل بیت(ع) ما را خارج از دایره اسلام معرفی کنند؛ از جمله شبهات نخ نمای قدیم را، که بارها پاسخ گرفته اند، وقیحانه با رنگ و لعابی دیگر مطرح می کنند. از این رو تولید محصولات به روز در مقابله با این شبهات، بسیار ضروری است؛ چنان که امام هادی(ع) فرموده اند: «اگر با دلایل متقن از دین الهی دفاع نشود، ناصبی های دشمن اهل بیت علاج همه مؤمنان را از اعتقاد به دین حق بر می گردانند».


گفتنی است، حجت الاسلام و المسلمین دکتر نصرت الله آیتی که کتاب ارزشمند دلیل روشن را نوشته و پاسخ بسیاری از شبهات وهابیت را داده اند در تدوین این اثر با حجت الاسلام جعفری همکاری داشته اند.


یادآور می شود، کتابخانه تخصصی - دیجیتالی حج و زیارت با بیش از یک هزار و صد اثر به صورت آنلاین در اختیار عموم کاربران و پژوهشگران است.




نظرات کاربران