حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مومنان باید درایجاد امنیت در جامعه مشارکت داشته باشند حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مومنان باید درایجاد امنیت در جامعه مشارکت داشته باشند حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مومنان باید درایجاد امنیت در جامعه مشارکت داشته باشند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مومنان باید درایجاد امنیت در جامعه مشارکت داشته باشند حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مومنان باید درایجاد امنیت در جامعه مشارکت داشته باشند حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مومنان باید درایجاد امنیت در جامعه مشارکت داشته باشند حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مومنان باید درایجاد امنیت در جامعه مشارکت داشته باشند حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مومنان باید درایجاد امنیت در جامعه مشارکت داشته باشند
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

مومنان باید درایجاد امنیت در جامعه مشارکت داشته باشند

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت با تاکید براینکه انسان مومن باید درایجاد امنیت در جامعه مشارکت داشته باشد، خاطرنشان کرد: هرکسی که درنظام مقدس جمهوری اسلامی ایران زندگی می کند جان و مال و ناموس وی باید در امنیت کامل باشد و هیچکس حق ندارد به او تعرض کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، درجلسه تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت وبعثه مقام معظم رهبری در ادامه بحث رعایت ادب و احترام نسبت به دیگران از دیدگاه اسلام ، تصریح کرد: مجموعه روایاتی که دراین زمینه وجود دارد گویای این نکته است که هر فرد مسلمانی در زندگی فردی و اجتماعی خود باید آداب و اخلاق اسلامی را رعایت بنماید و برای همه طبقات جامعه ارزش و احترام قائل باشد. 


نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با بیان اینکه محتوای روایاتی که در زمینه آزار رسانی به دیگران وجود دارد با حرمت نگه داشتن نسبت به مردم گره خورده است، اظهار داشت: در قرآن و روایات تعابیرمهمی آمده که نشاندهنده اهمیت و احترام به حقوق مردم است و هرگونه رفتار و گفتاری که موجبات آزار و اذیت کردن دیگران را فراهم کند به شدت محکوم می کند.


وی درادامه به معنای لغوی ایذاء اشاره کرد و با بیان اینکه راغب اصفهانی در کتاب مفردات عبارت آن را " الاذی ما یصل الی الحیوان من الضررإما فی نفسه أو جسمه أو تبعاته دنیویا کان أو أخرویة " معنی کرده است، گفت: اسلام تاکید دارد که به هیچ وجه و در هیچ زمینه ای نباید اذیت و آزاری به دیگران وارد کرد.


نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه قرآن در آیه 28 سوره احزاب می فرماید: " وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَیْرِمَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینًا - کسانی  که مردان و زنان با ایمان را بدون آن که گناهی مرتکب شده باشند ؛ بیازارند ، بدانند گناه بزرگی مرتکب شده اند و فردای قیامت نیز عواقب فراوانی برای آنها خواهد داشت" افزود: این تعبیر کلی است و هرکسی که برادر مومن یا خواهر مومنه خود را مورد اذیت و آزار قرار دهد باید در انتظار عواقب آن در دنیا و آخرت باشد.


وی با بیان حدیث " اَلْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ اَلْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ یَدِهِ " اظهار داشت: رسول اکرم(ص) می فرماید: مسلمان کسی است که مسلمانان دیگر از دست و زبان او آسوده خاطر باشند یعنی به شکل فیزیکی و زبانی دیگران را اذیت نکند.


حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه به برخی مصادیق اذیت کردن اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی افراد از اذیت کردن دیگران لذت می برند وهمه روزه با دادن خبرهای ناگوار، زدن حرف های زشت ومانند آن، هم طرف مقابل خود را اذیت می کنند و هم مردمی را که به این انقلاب دلبسته و علاقمند به رشد کشورهستند آزارمی دهند.  


وی افزود: انسان وقتی تیتر برخی از روزنامه ها را می خواند متاسف و ناراحت می شود که چرا برخی افراد تا این اندازه با هم دشمنی دارند و به جان هم افتاده اند.


نماینده ولی فقیه با بیان اینکه درحدیثی از رسول خدا نقل شده است که " اَلْمُؤْمِنُ مَنْ آمنَهُ المُسْلِمُونَ عَلَى أَمْوَالِهِمْ وَ دِمَائِهِمْ - مومن آن است که مردم او را بر جان، مال  وخون خویش امین شمارند " اظهارداشت: مومنان باید با تمام وجود در ایجاد امنیت در جامعه در تمامی ابعاد آن مشارکت داشته باشند تا هیچکس جرات نکند به مال، جان و آبروی دیگری  تعرض نماید.


حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان فرموده پیامبر(ص): "أَیُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَلْعَبْدَ لاَ یُکْتَبُ مِنَ اَلْمُسْلِمِینَ حَتَّى یَسْلَمَ اَلنَّاسُ مِنْ یَدِهِ و لسانه – هیچ بنده ای از مسلمانان حساب نمی شود مگراینکه عموم مردم از دست و زبانش در آسایش باشند" افزود: نباید تصور کرد که این موضوع فقط اختصاص به مسلمانان دارد، تعبیر ناس شامل عموم مردم می شود خواه مسلمان باشند و خواه غیر مسلمان لذا هرکسی که در پرتو نظام اسلامی زندگی می کند جان و مال و ناموس او باید در امنیت کامل باشد و هیچکس حق ندارد به او تعرض کند.


وی با اشاره به اینکه درجمهوری اسلامی مسیحی ، یهودی ، زرتشتی و پیروان مذاهب دیگردرکنارهم زندگی مسالمت آمیزی دارند، اظهار داشت: پیروان این مذاهب در پناه نظام اسلامی زندگی می کنند و قانون اسلامی تاکید دارد که هیچ کس حق اذیت کردن و تعرض به آنان را ندارد.


وی با بیان اینکه درتعبیر دیگری پیامبرمی فرماید: " شر الناس من تأذی به الناس –  بدترین مردم کسانی هستند که مردم آزاری می کنند ، گفت: امام کاظم (ع) نیز می فرماید:  " لَیسَ مِن أخلاقِ المُؤمِنینَ الغِشُّ ولَا الأَذی " کسی که غش در معامله کند ومردم را فریب دهد و اذیت کند اخلاق انسان مومن را ندارد چرا که خداوند از انسان مومن خواسته است که به هیچکس اذیت و آزارنرساند. 


وی افزود: امام صادق نیزمی فرماید: " شَرَفُ اَلْمُؤْمِنِ صَلاَتُهُ بِاللَّیْلِ وَ عِزُّهُ کَفُّ اَلْأَذَى عَنِ اَلنَّاسِ، شرف و عزت انسان مومن به آن است که نماز شب بخواند ودر نیمه شب با باریتعالی راز و نیاز کند و عموم مردم را نیز مورد اذیت و آزار قرار ندهد". 


نماینده ولی فقیه با تاکید براینکه اسلام به حقوق اجتماعی توجه و عنایت ویژه ای دارد، ادامه داد: در رساله حقوق، امام سجاد (ع) می فرماید: " حق أَهْلِ مِلَّتِک إضمار السلامة والرحمة لهم–  حق مردم بر تو آن است که نسبت به آنها مهربان و حسن نیت داشته باشی .


وی با تاکید براینکه مسئولان نظام همیشه باید این توصیه را مد نظر قرار دهند ، تصریح کرد: فرهنگ اسلام به ما اجازه نمی دهد تنگ نظر باشیم و برای کوچکترین نکته ای علیه یکدیگر حرف بزنیم.


وی تصریح کرد: سوء نیت را باید کنار گذاشت و با مردم مهربان بود وحتی روایت       می گوید با آدم های بدکارهم باید مدارا کرد، البته مدارا کردن به این معناست که باید دنبال اصلاح آنان بود .


حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا تاکید براینکه اسلام بدنبال اصلاح مردم و رفع نواقص و عیوب است ، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) وحشی قاتل حضرت حمزه را عفو کرد و فقط فرمود از برابر من  دور شو تا آن خاطره در ذهن من خطور نکند.


وی گفت: اگر قرار باشد برای هر آنچه اتفاق می افتد تنها برمجازات تاکید شود دیگر راه برای اصلاح باز نخواهد شد.


وی با تاکید براینکه باید تلاش کرد آدم بد را خوب کرد، افزود: معجزه پیامبر این بود که افراد بت پرست، مشروب خوار و قمارباز دوران جاهلی را توانست مسلمان و تربیت کند و آنان را در آغوش اسلام قرار دهد.    


نماینده ولی فقیه دعاهای صحیفه سجادیه را مملو از معارف دینی دانست و با اشاره به اینکه در دعای سی و نهم آمده است: " وَ امْنَعْنِی عَنْ أَذَى کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ، وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ – خدایا من را بازم بدار از این که به مرد مسلمان و یا خانم مسلمانی آزار برسانم "، اظهار داشت:  امام سجاد که سید الساجدین است به ما یاد می دهد که در طول شبانه روز از خدا بخواهیم که به هیچکس آزار و اذیت نرسانیم.


وی با اشاره به اینکه امام باقر(ع) به جابر می فرماید: "  فَوَ اَللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللَّهَ وَ أَطَاعَهُ - والله قسم شیعه ما نیست کسی که تقوای خدا را نداشته باشد و از خدا اطاعت نکند، سپس می فرماید : شیعیان با تواضع و فروتنی ، تلاوت قرآن و اذیت نکردن مردم شناخته می شوند یعنی هر کس این اوصاف را نداشته باشد، مسلمان کامل نیست.  


حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکردر پایان به حاضران توصیه کرد با خدا عهد ببندند هر روز که سرکار می آیند هیچکس از زبان شان آزرده نشود، به همه احترام کنند، کار هیچ مراجعه کنده ای را به فردا نیاندازند، هر مشکلی را می توانند از سر راه مردم بردارند و خود را عادت دهند از شیعیان حقیقی و واقعی رسول خدا، امیرالمومنین و اهل بیت (علیهم اسلام) باشند.


| شناسه مطلب: 92611




قاضی عسکر تواصی ادب



مطالب مرتبط

نظرات کاربران