۹۵ درصد گلدسته‌های حرم مطهر علوی ترمیم شد ۹۵ درصد گلدسته‌های حرم مطهر علوی ترمیم شد ۹۵ درصد گلدسته‌های حرم مطهر علوی ترمیم شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
۹۵ درصد گلدسته‌های حرم مطهر علوی ترمیم شد ۹۵ درصد گلدسته‌های حرم مطهر علوی ترمیم شد ۹۵ درصد گلدسته‌های حرم مطهر علوی ترمیم شد ۹۵ درصد گلدسته‌های حرم مطهر علوی ترمیم شد ۹۵ درصد گلدسته‌های حرم مطهر علوی ترمیم شد

۹۵ درصد گلدسته‌های حرم مطهر علوی ترمیم شد

طرح مرمت و بازسازی گلدسته‌های حرم مطهر علوی با همت استادکاران ایرانی در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ستاد بازسازی عتبات عالیات، در بازدید سید علاء الموسوی رئیس دیوان عالی اوقاف شیعی عراق از پروژه ترمیم و طلاکاری مناره های حرم مطهر علوی ، یوسف الشیخ راضی اظهار کرد: ۹۵ درصد از مراحل ترمیم و طلاکاری گلدسته شمالی به انجام رسیده و ترمیم گلدسته جنوبی در حال انجام است.
تولیت آستان علوی افزود: بعد از پایان این پروژه درب ورودی ایوان طلا نیز ترمیم و مجدداً طلاکاری خواهد شد.
بر اساس این گزارش، طرح مرمت خشت‌های مطلای ایوان نجف در سه فاز تعریف شده که در مرحله نخست عملیات مرمت بخش جنوبی و گلدسته آن صورت گرفت و اکنون فاز دوم طرح در جریان است. فاز سوم و پایانی این طرح نیز شامل بخش مرکزی، سردر ورودی و تاج ایوان است.


بر اساس این طرح، خشت‌های مسی آسیب دیده حرم مطهر علوی که در زمان نادرشاه و به دست استادکاران ایرانی با روکشی از طلا پوشانده و نصب شده بود، پس از قرن‌ها دوباره توسط متخصصان کشورمان مرمت می‌شود.


مجموع کل خشت‌های به کار رفته در ایوان نجف حدود ۲۵ هزار قطعه در ابعاد و اشکال مختلف از ساده تا خشت‌های منقش، میناکاری شده و دارای کتیبه و خطاطی است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران