کاشی‌های زرین‌فام، معرّق، معقلی و هفت‌رنگی در حرم مطهر رضوی+ تصاویر کاشی‌های زرین‌فام، معرّق، معقلی و هفت‌رنگی در حرم مطهر رضوی+ تصاویر کاشی‌های زرین‌فام، معرّق، معقلی و هفت‌رنگی در حرم مطهر رضوی+ تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کاشی‌های زرین‌فام، معرّق، معقلی و هفت‌رنگی در حرم مطهر رضوی+ تصاویر کاشی‌های زرین‌فام، معرّق، معقلی و هفت‌رنگی در حرم مطهر رضوی+ تصاویر کاشی‌های زرین‌فام، معرّق، معقلی و هفت‌رنگی در حرم مطهر رضوی+ تصاویر کاشی‌های زرین‌فام، معرّق، معقلی و هفت‌رنگی در حرم مطهر رضوی+ تصاویر کاشی‌های زرین‌فام، معرّق، معقلی و هفت‌رنگی در حرم مطهر رضوی+ تصاویر

کاشی‌های زرین‌فام، معرّق، معقلی و هفت‌رنگی در حرم مطهر رضوی+ تصاویر

کاشی‌کاری حرم مطهر رضوی نمایشگاهی مصور از تاریخ هنر ایران پس از اسلام بوده، به‌طوری‌که طرح و نقوش روی کاشی‌ها هر یک مبین هنر نگارگری زمان خود است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد مقدس، در حرم مطهر رضوی کاشی‌های قدیمی ممتاز و نفیس سلطان سنجری وجود دارد که این کاشی‌های بسیار ظریف، در ابعاد هندسی منظم و اشکال شش و هشت‌گوش بزرگ و کوچک و کوکبی شکل، چندضلعی و گاه به‌صورت مربع استفاده شده است.


بر روی کاشی‌های گران‌بهای سلطان سنجری اطراف روضه منوره، آیات قرآن و احادیث معصومین (ع) با خطوط رقاع، ثلث و نقش‌های اسلیمی برجسته دیده می‌شود که حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال قدمت دارند.


در صحن‌های مختلف هم می‌توان نشانه های این هنر اصیل را در دوره های مختلف تاریخی  همچون تیموری، صفویه، قاجاریه و ... مشاهده کرد.


بسیاری از این کاشی‌های بی‌بدیل، قدمت تاریخی طولانی دارند و باید از آن‌ها حفاظت کرد. اکثر کاشی‌های زرین‌فام در قسمت‌های داخلی آستان مطهر و اطراف ضریح و مضجع شریف نصب است و قدمت آن‌ها به قرن ۷ تا ۹ هجری قمری برمی‌گردد.


هنر کاشی‌کاری، حس‌ معنویت را در اماکن مذهبی به نمایش درمی‌آورد و ایرانیان نیز مردمانی هستند که هنر و اعتقادات مذهبی خویش را در هم می‌آمیزند و آثار بدیعی را خلق می‌کنند.


بناهای مجموعه حرم مطهّر رضوی، بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین آثار تاریخی مذهبی مشهد و یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی جهان اسلام به شمار می‌روند که از برکت وجود مطهّر حضرت ثامن‌الائمه (ع) پدیدار شده، گسترش‌یافته و تاکنون باقی‌مانده‌اند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران